Gå til innhold

Min oppgraderingshistorie og jeg trenger hjelp...


_ZeTh_

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor relevant dette er for denne forum-kategorien, men det handler jo om en prosessor. Pluss at jeg må få fortalt min historie... :thumbup:

 

For lenge siden tenkte jeg "tenk, det er ikke lenge til HL2 kommer, og jeg har bare en xp2100. Jeg må oppgradere". Med den tanken i hodet gikk jeg til innkjøp av en xp3000+, da det er maksimal hastighet på HK. Cpu'en kom i posten og jeg innstalerte, det funket desverre ikke, fordi jeg hadde kjøpt en vifte fra GlacialTech som sugde no innihel....(!) selv om det stod på esken at den gikk helt opp til 3000+.

 

"jaja" tenkte jeg, for hva kan man forvente av billige vifter. Etter råd fra dette forumet kjøpte jeg en Thermaltake Vulcano 11+ XE. Når den endelig kom i posten (etter 1 uke) satte jeg den forventningsfullt inn i pc'en, MEN akkurat da jeg skulle til å slå på strømmen på psu'en sa det "pang" og det gnistret. Nå var jeg livredd for at hele pc'en var bare å hive ut av vinduet. Jeg rådførte meg hos andre om hva som kunne ha skjedd, men ingen visste noe. "Dette kan da ikke skje av seg selv!" tenkte jeg. !!!! Det eneste som var sikkert var at strømforsyningen var ødelagt.

 

"jaja" tenkte jeg, for hva kan man forvente av strømforsyninger som følger med på chieftech matrix kabinetter. En stund senere fikk jeg tak i en ny PSU. Når den kom innstalerte jeg den og alt fungerte, til min store glede :w00t:

 

Men, det viste seg at xp3000+ prosessorer blir svært varme (min i allefall), så jeg må kjøre viften i 4000rpm for å holde normal temp og det blir mye bråk. Ikke nok med det så har jeg et problem med at pc'en slår seg av å begynner å pipe (selv i høy rpm), det skjedde selv engang da jeg satte å så på temp'en i Hardware Doctor. Da var den på 47 grader! Er det mulig? Det må være noe annet? Prøvde å kun ta de cpu benchmarking i 3dmark03 og da slår maskinen seg av å begynner å pipe midt i loadingen! LATTERLIG! Noen som vet hva jeg kan gjøre, fordi jeg holder på å bli GAL? :cry:

 

Gud, jeg savner min gamle 2100+, aldri kræsjet den. Opplvede ikke et eneste problem med den... :love:

 

Edit: Litt etter at jeg trykte på legg til innlegg så slo pc'en seg av å begynnte å pipe :no: og da var systemet på 28 grader og cpu på 47,5... Det skal ikke være mulig.

Endret av _ZeTh_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en vifte i døra som blåser inn og en papst vifte bakerst som blåser ut. Mener at når maskina begynner å pipe slik så har det noe med varme og gjøre... Vet ikke om varme er et stort tema når det kommer til PSU'er... Burde jeg kjøpe flere vifter?

 

Alt av shutdown-funksjoner og alarmer i bios er avslått.

Lenke til kommentar

Nei, vil ikke si at den er så veldi varm. Kan ikke kjenne noe på den i allefall.

 

Har brukt kjølepasta fra arctic silver, jeg hadde litt mye på. Vet ikke om det har noe å si? men så vet jeg egentlig ikke heller hva som regnes som mye kjølepasta uansett, men den dekker kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...