Gå til innhold

Overklokkingsvennlig ram Geil eller OCZ?


Lock-Aze

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er ikke helt sikker, men går ut ifra at utrykket "bigger is better" stemmer med ram også.

Jeg ønsker meg 1gb med overklokkingsvennlig ram, og har sett meg ut 2 stykker

OCZ DDR PC-4400 / 550MHz / Performance Series /Dual Channel

GeIL Ultra Platinum PC4400 550MHz Dual Channel DDR Kit

 

OCZ brikkene koster 3195.- hos Netshop mens GEIL brikkene koster 2846 hos PSdata, så prisforskjellen er ikke så stor at jeg kommer til å velge den ene over den andre pga pris.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg ett Socet 939 system, så snart det blir klart med PCIe. :thumbup: Dette skulle vel komme i midten av november, skulle det ikke? (Jeg håper det kommer snart). så jeg tenkte da jeg skulle oppgradere maskin og RAM.

 

Så da var bare spørsmålet mitt, burde jeg gå for en av disse, i hvilket tilfelle hvilken brikke. Eller burde jeg kanskje velge dem bort mot enten ett annet merke eller kanskje en annen brikke innenfor en av disse merkene.

 

PC'n blir hovedsakelig brukt til å spille på. Så hovemålet er å få den så rask som mulig med så lav som mulig FPS på spill som F.eks HL2 (når det kommer) Doom 3, CS, for å nevne noen.

:dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pc-3700 (466mhz) ram holder nok. Vil anbefale OCZ EB Platinum. Foresten det samme som ble brukt i HW sin super pc.

Denne rammen koster kroner 2895, de brikkene jeg så på koster 3195 dette er en prisforskjell på 300.- Når jeg alikevel skal bruke så mye penger på ram, så er det egentlig for meg helt søkt å skulle spare usle 300 kroner. Selv om jeg nå skulle være uheldig og ikke få bruk for det lille ekstra den beste/dyreste rammen gir meg... Eller er det noe jeg har gått glipp av her ? :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis .

(med OCZ 4400 er det nok tilfelle iflg. deres web site angående lavere latency på 200)

 

Men f.eks crucial ballistix pc4000

Quote: http://www.cluboc.net/reviews/memory/cruci...x_PC4000/p2.htm

 

What was different about our Crucial memory was the fact that it simply did not care what latency settings we used. We easily used the low numbers of CL 2-2-2-5 at 200fsb, and of course it operated flawlessly at default speed, furthermore on its default settings of DDR500 (250FSB), and using higher latencies of 2.5-4-4-8.

 

 

Hvordan Geil pc4400 går på fsb 200 ser man fra dems SPD data:

(CAS - RAS to CAS - RAS Precharge - TRas)

DDR400: 2-3-3-6

DDR500: 2.5-4-4-7

DDR550: 3-4-4-7

Lenke til kommentar

syar2003 : Jeg skjønte ikke så mye av det inlegget der, da det var laget for P4 (etter det jeg har hørt så er vistnok forskjellen på P4 og A64 Systemer at P4 nyter bedre av rask ram og ikke trenger lav latensy, mens det på A64 systemer kan lønne seg å sette ned farten på rammen for å forbedre latensyen)

Eller noe sånt, eller er jeg helt på jordet nå?

 

Burde jeg til ett A64 system heller gå for Lav Hastighet F.eks PC 3200 brikker som kjører på 2-2-2-5 ? OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

 

Eller ?

 

Edit : Burde jeg kasnkje heller gå for sikkerstikket ? (OCZ EB Brikker ?)

OCZ 1024EB :thumbup:

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Selv om A64 ikke nyter så godt av ekstrem lav latency (siden den

allerede har minnekontrolleren integrert i cpu) skader det ikke

kan man si . Men har sett mange med cas 2 minne som må kjøre cas 2.5 alikevel (grunnet de allerede lave latencyene i A64 memory subsystemet).

 

Det jeg vil frem til er at med f.eks ballistix pc4000 får du både

i pose og i sekk .Ekstrem lav latency på DDR400 og mulighet

til å klokke høyt .

De kan kjøres i DDR400 hastighet med 2-2-2-5 , eller i DDR500

med 2.5-4-4-8 (hvis man skal overklokke) .

OCZ brikkene du linket til kan ikke benytte lavere latency

enn oppgitt for DDR550 selv på DDR400 (iflg. deres web).

 

Geil Minnet du linket til har pose og sekk de også .

Relativ lav latency støtte hvis de kjøres med fsb 200/DDR400 (2-3-3-6)

 

 

Så jeg synes du skal skaffe deg noen ram som kan kjøre DDR500

PC4000 (eller mer) ,men som også kan kjøre DDR400 med alrighte cas-rcd-trp-tras verdier.

(dvs på ddr400 ikke noe dårligere enn ihvertfall 2.5-3-3-7)

Da står du fritt til å ha kjappest mulig system enten du overklokker eller ikke .

 

 

Edit: Detter er som tenkt brukt i ett A64 system .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, fant en guide fra OCZ sin hjemmeside : OCZ sitt support forum og etter å ha lest igjennom denne, så ser det ut som om de anbefaler 3700 EB, kjipt at jeg ikke så dette tidligere :blush: da jeg sikkert kunne spart meg selv noe pes. Jaja, ser ut som at A-64 system er ment for å få folk til å BLØ for å få gode klokkevennlige brikker. Da det ser ut som om timingen har MYE å si for systemet, etter det jeg leser til brukerne der. Gleder meg villt til jeg faktisk får peiling på dette så jeg vet hva jeg snakker om :blush:

Lenke til kommentar
Ok, fant en guide fra OCZ sin hjemmeside : OCZ sitt support forum og etter å ha lest igjennom denne, så ser det ut som om de anbefaler 3700 EB, kjipt at jeg ikke så dette tidligere :blush: da jeg sikkert kunne spart meg selv noe pes. Jaja, ser ut som at A-64 system er ment for å få folk til å BLØ for å få gode klokkevennlige brikker. Da det ser ut som om timingen har MYE å si for systemet, etter det jeg leser til brukerne der. Gleder meg villt til jeg faktisk får peiling på dette så jeg vet hva jeg snakker om :blush:

3700 EB fås kun brukt i disse dager

Lenke til kommentar

De er ute av produksjon ja (på grunn av at chipene som de er bassert på er ute av produksjon), men noen butiker har dem fortsat på lager. OCZ anbefaler bruk av 3700 Gold edition til de får satt igang produksjon av platinum versjonen igjen.

 

Etter det jeg kan se i den AnandTech testen så kjører OCZ 3200 Platinum R2 ekstremt bra på 580 1:1 spd

Endret av Xaser
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ok, jeg er ikke helt sikker, men går ut ifra at utrykket "bigger is better" stemmer med ram også.

Jeg ønsker meg 1gb med overklokkingsvennlig ram, og har sett meg ut 2 stykker

OCZ DDR PC-4400 / 550MHz / Performance Series /Dual Channel

GeIL Ultra Platinum PC4400 550MHz Dual Channel DDR Kit

 

OCZ brikkene koster 3195.- hos Netshop  mens GEIL brikkene koster 2846 hos PSdata, så prisforskjellen er ikke så stor at jeg kommer til å velge den ene over den andre pga pris.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg ett Socet 939 system, så snart det blir klart med PCIe. :thumbup: Dette skulle vel komme i midten av november, skulle det ikke? (Jeg håper det kommer snart). så jeg tenkte da jeg skulle oppgradere maskin og RAM.

 

Så da var bare spørsmålet mitt, burde jeg gå for en av disse, i hvilket tilfelle hvilken brikke. Eller burde jeg kanskje velge dem bort mot enten ett annet merke eller kanskje en annen brikke innenfor en av disse merkene.

 

PC'n blir hovedsakelig brukt til å spille på. Så hovemålet er å få den så rask som mulig med så lav som mulig FPS på spill som F.eks HL2 (når det kommer) Doom 3, CS, for å nevne noen.

:dribble:

Tja jeg har brukt begge de du nevner og kan vel si at begge er bra og klokker godt , så jeg tror ikke du vil merke den store forskjellen på dem .

 

Edit: Har dog ikke testet dem på 939 plattformen .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...