Gå til innhold

LCD Skjem med dimmer?


siripiri

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en LCD skjerm som har dimmer slik at jeg kan dimme vekk bakgrunnslyset slik at den blir helt sort, akkurat slik som du kan gjøre med en vanlig CRT skjerm. Skal ha den i fritidsbåten min og da må den kunne bli helt mørk. Tenkte på 15". Gjør ikke noe om jeg må kjøpe den i USA, den må bare være billigst mulig.

 

Evt om noen vet om man kan lage denne dimmer løsningen selv, slik at man kan få vekk bakgrunnslyset?

 

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha den mørk? For å kunne se når du navigerer om kvelden?

 

Skal du ha den helt sort (altså ikke noe bilde på skjermen) er det vel bare å trykke på standby knappen? Da slår baklyset seg av. Samtidig kommer den på igjen i løpet av et par sekunder, så lenge ikke PC'en har gått i dvale. Det er ikke som en CRT som må varmes opp. Fungerer bra på min LaCie.

 

Det betinger selvsagt at du kjøper en skjerm med standby knapp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er mine kunnskaper på LCD bakbelysning nokså skrale (hoppet opp i det for et par dager siden), men sitter med et inntrykk av at "justering av bakgrunnsbelysning" på LCD foregår ved at lyset enten åpnes for, eller blir blokkert (og grader imellom)? Det vil si at lysmengden er konstant, og at sort derfor ikke blir sortere enn man klarer å justere på selve skjermen? Hadde vært artig å fått dette avkreftet eller bekreftet.

 

Hvis ikke skjermjusteringen holder, kan man saktens forsøke skjermkort kontroll panel, og fargejustering videre derfra.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt disse skjermene som blir "helt mørk" (ikke noe lys fra panelet) i Norge hos flere forhandlere men de er så forbanna dyre. Rundt 10.000+ for en 15" LCD. Ja det er for å navigere. Håpet det fantes noe modde skjema for å få dette til selv, eller kjøpe fra USA, koster sikkert maks 5000 der borte

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

For å få skjermen helt mørk, må du skru av bakgrunnsbelysningen helt, og da må du skru skjermen av eller bruke ett standby modus. Selv om Eizo nok har god kontrast, klarer den neppe å stoppe alt lyset.

 

Når du justerer lysstysken på en skjer, tror jeg du justerer kun baklyset, men tviler på att du kan skru det helt av på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...