Gå til innhold

Bygge PC for bruk i båt.


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til hvordan en PC for bruk i båt før se ut og inneholde. Jeg ser for meg en uten (mange) bevegelige deler, og kanskje trykkfølsom skjerm, evt. et mus-system som tåler en vannsprut.

 

Hvis det ikke fins noe på markedet har jeg lyst til å bygge en selv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intresant :!:

 

Du kan bruke en plastdunk som er stor nok til å få et PC kabinett nedi. Den må være helt tett bortsett fra der den skal ta inn og ut luft. Du bør ha et massivt luftfilter der hvor lufta går sånn at det ikke kommer saltvann inn. Det bør også være mulighet for å ta ut og rense disse.

 

I tillegg bør du velge en harddisk med lav RPM tror jeg. Harddisker tåler jo ikke kast i sjøen. Egentlig burde du kanskje heller tenke på en billig bærbar ;).

Lenke til kommentar

Nå tror jeg dere sporer helt av her.

 

Ingen som har spurt hvor stor båten er heller. Jo større båt jo mindre krav til skreddersydd pc er nødvendig.

 

Det er i ekstreme tilfeller nok med en bærbar 4200 o/min harddisk i en standard pc. Men det er sjeldent et spesielt behov for noen spesiell datamaskin i en middels stor båt. er båten over 60-fot skal det temmelig sterk sjø til for å skade harddisken.

 

Det er ofte både tørt og varmt inne i styrhuset på dagens båter. Men noe fukt kan selvfølgelig forekomme. Da plasserer man pc'en slik at vann ikke drypper ned på den direkte.

 

Å begynne med å sprøyte silikon inn her og der har lite eller svært liten hensikt.

 

Det er nok desto viktigere med et kabinett som kan skrues fast, og en rimelig funksjonell backupløsning om harddisken skulle si takk for seg.

 

Det er nok i all hovedsak den som må skreddersys.

 

Men hva slags båt er dette snakk om? Er den stor? Hvor i båten skal pc'en plasseres?

Lenke til kommentar
Kan evt. kjøre Windows 95?

Absolutt ikke anbefalt. Kjør heller Win2k om du kan.

 

Med tanke på slag og støt kan du jo lage til skikkelig støtdemping ved hjelp av et kraftig strikkoppheng som du plasserer disken i. Om du i tillegg bruker en 2,5"-disk (5400rpm) så tåler disse ihvertfall dobbelt så mye som vanlige 3,5"-disker (7200rpm), ihvertfall ifølge spesifikasjonene. Jeg er ingen fysikkekspert så om noen kunne oversatt:

Støttoleranse 250 g ved 2 ms halvsinuspuls (operativ) / 350 g ved 2 ms halvsinuspuls (ikke-operativ)

Vibrasjonstoleranse 1 g ved 5-500 Hz (operativ) / 5 g ved 20-500 Hz (ikke-operativ)

 

Ellers er ikke fredrikbrbs forslag så dumt.

Lenke til kommentar

Du bør ha en ITX pc. Det er det som brukes til å bygge pc in i bil. Pluss med ITX er: tar veldig lite plass, veldig fleksibel i bruk og hva du kan bygge den in i, perfekt for å putte en pc der du aldri ville trod du skulle finne en (båt, legokasse, teddybjørn OSV), lite varme og har det meste innebyget i hovedkortet. Minus er tiljengelighet og ikke egnet til spill og ting som krever mye kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...