Gå til innhold

Debian "sarge" og problemer med brukere


eab

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ganske blank på linux, men har bestemt meg for å prøve å sette meg litt inn i det. Har tidligere brukt en maskin med win2000 som en slags web og filserver. Denne maskinen har jeg nå installert Debian på, og det gikk forsåvidt greit.

 

Problemet mitt består i at under installasjonen (installere via net) så skjer det noe merkelig under menyen der man kan lage seg en vanlig brukerkonto. Jeg får beskjed om å fylle ut brukernavn osv men etterpå så vil ikke installasjonsprogrammet gå videre. Det kommer opp 3 eller 4 linjer under det blåe skjermbildet, men de forsvinner så fort at det er umulig å få med seg hva det skal stå.

 

Det som skjer nå er litt forskjellig fra gang til gang. Jeg har prøvd å installere (med nøyaktig samme framgangsmåte) tre ganger nå. Den første gangen gikk alt knirkefritt og jeg fikk satt opp apache, php, mysql, ssh og alt slikt. Så rotet jeg det til og bestemte meg for å prøve å installere enda en gang. Det var nå problemene skulle oppstå. Som sagt får jeg ikke til å lage en ekstra bruker under installasjonen. Bruker jeg adduser (som root) etterpå kommer følgende fram:

 

Enter a username to add: erik

Adding user `erik'...

Adding new group `erik' (1000).

Adding new user `erik' (1000) with group `erik'.

Creating home directory `/home/erik'.

chown 1000:1000 /home/erik: Operation not permitted

Cleaning up.

Removing directory `/home/erik'

Removing user `erik'.

Removing group `erik'.

groupdel: group erik does not exist

 

Dersom jeg lager en mappe som heter /home/erik på forhånd får jeg laget meg en ny bruker. Men dersom jeg logger på med denne brukeren kommer føglende fram:

 

Could not chdir to home directory /home/erik: Permission denied

-bash: /home/erik/.bash_profile: Permission denied

 

Jeg får heller ikke til å gjøre noe nyttig med denne brukeren. Ikke engang kjøre irssi f.eks.

 

Noen forslag til hva jeg gjør galt? Dette er temmelig kryptisk for en windowsgutt som meg :dontgetit:

 

Mvh

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det var ikke bra. Sarge installeren er jo fortsatt beta, men den typen problemer burde jo ikke dukke opp. Men jeg tror en workaround er enkel:

 

Could not chdir to home directory /home/erik: Permission denied

-bash: /home/erik/.bash_profile: Permission denied

 

Her har ikke brukeren erik tilgang til sin egen hjemmekatalog en

 

chown -R erik:erik /home/erik

 

skulle gjøre susen.

 

Lykke til!

 

M.

 

(Dersom du får en feilmelding, prøv med

 

chown -R erik /home/erik

chgrp -R erik /home/erik

 

Jeg er ikke 100% sikker på syntaksen for å endre bruker og gruppe samtidig (pdas, om gruppen ikke er riktig, har jo ikke det så mye å si så lenge det bare er du som bruker maskinen))

Lenke til kommentar

Etter å ha installert hele pakka på nytt har jeg fått det til å virke.

 

Tror problemet lå i at jeg partisjonerte harddisken (40gb) i tre deler. En ext3 partisjon, en fat32 og en swap. Fat32 partisjonen ble av installasjonsprogrammet satt til å mounte i /home samtidig som den ble skrivebeskytta :huh:

 

Nå er den mounta en annen plass og alt fungerer som aldri før. Ble jo helt overrasket over hvor enkelt det var å få satt opp apache, proftpd, ssh og alt som trengs

Lenke til kommentar
EHH!!! /home på FAT? feite gris, det hørtes IKKE lurt ut.

Hold kjeft du nå. Forumet trenger ikke folk som ikke klarer å oppføre seg.

 

Hadde du lest hele innlegget hadde du forstått hvorfor /home ble formatert som fat. Pga at det var en av de første gangene jeg prøvde linux og fordi det skjedde mer eller mindre automatisk.

Lenke til kommentar

Jeg har også installert Debian før - og fat blir ikke valgt automatisk. Hadde det blitt det, hadde det vært en alvorlig bug.

 

Jeg leste hele innlegget.

 

Grunnen til at fat er idiotisk å bruke som alt annet enn fellesdisk, er at det ikke støtter rettigheter på filer. Det vil si at alle har de samme rettighetene... Kjempegøy på en ftp-server etc... *not*

 

Når det gjelder folk som ikke kan oppføre seg, tror jeg det er flere som bør gå i seg selv. Les det siste innlegget ditt på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...