Gå til innhold

xml og xhtml hva er vitsen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
XHTML er vel basert på XML.

Forskjellen på XHTML og HTML er vel kodingen, en del tagger er ikke med i XHTML som er med i XHTML, XHTML er vel også strengere..

 

Per dags dato har det vel lite å si hva man velger, men fremtiden ligger vel i XHTML..

 

(arrester meg om jeg tar feil her)

 

:)

Joda men hva er forskjellen, hvorfor gidder de å invinte nytt kodespråk som ikke har noe forskjell bortsett fra andre tagger?....

Lenke til kommentar
XML er for data, HTML er for presentasjon. Det at begge har tagger betyr ikke at de er variasjoner av samme greie. XHTML presenterer de dataene som lagres i XML-filer.

 

Kirikiri

Atdetvar?

 

"XHTML presenterer de dataene som lagres i XML-filer" <-- Den må du forklare nærmere. All "data" i mine XHMTL-sider er lagret i XHTML-siden - ikke i noe XML fil :dontgetit:

Lenke til kommentar

XHTML er 'oppfølgeren' til HTML, og ble laget for å lettere kunne samkjøre xmldokumenter med htmlsider. XHTML er dessuten strengere som det ble nevnt her, men er og mer ryddig enn vanlig HTML. Det at forskjellige browsere leser kode forskjellig er også en grunn til at XHTML oppsto, det skal se likt ut i alle browsere som støtter dette 100% (noe IE ikke gjør enda).

Lenke til kommentar

Du har mulighetene til å lage dine egne tagger. Med andre ord la oss tenke at jeg siterer john F. kennedy også lager jeg taggen <sitat="john F kennedy">OooOO vi skal til månen</sitat>

 

Den muligheten du ha der tror jeg kommer til å bli det neste inn søkefunksjoner, muligheten til å spesifisere søket vil bli mye større.

 

kos

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å ha så mange scriptspråk..? Hvorfor ikke bare implementere alle funksjonene i ett og samma språk..?

1. (X)HTML er ikke et scriptspråk. Et scriptspråk er et språk som kompileres realtime, og som har vanlige programmeringsfeatures. (X)HTML er bare et markup-språk (som i HTML ;) )

 

2. Ville du synes at det hadde vært bedre med HTML 5.0 enn XHTML 1.0, hvis den praktiske forskjellen var 0? Poenget er at navneskiftet skal representere ett skifte i hva som faktisk ligger til grunn. XHTML skal være mer rettet mot XML-biten enn SGML (ikke skyt meg hvis jeg tar feil. Det gjør vondt. :) ), og da er det logisk å ha X'en med i navnet. Meningen er vel at XHTML med tiden skal bli mer likt XML, spesielt med tanke på eXtensible-biten?

Lenke til kommentar

Først hadde man noe som het SGML - Standard General Markup Language.

 

Ut fra det så utvidet det seg HTML og XML.

 

Så fant noen ut at de skulle standardisere html og xml sammen og da fikk dem xhtml. Fordelen med xhtml er at den er fast. Ta for eksempel html, den utvider seg såpass ofte fordi det er flere selskaper/browsere som tyder html'n forskjellig. XHTML er kun en standard og bedre enn html.

 

Litt info:

http://www.ifi.uio.no/~inf1040/foiler2004/XML_XHTML.pdf

http://www.ifi.uio.no/~inf1040/foiler2004/

Lenke til kommentar

XHTML er kort sagt til for å forenkle implentasjonen av XML-teknologier (som MathML) i et HTML-dokument.

 

XML er case-sensitiv på elementer og attributter i tillegg til at alle elementer må lukkes, men en med god kodepraksis merker ikke noe til dette.

 

Trenger mannen i gata å bruke XHTML? Nei, han klarer seg lenge med HTML 4.01 strict.

 

Har XHTML noen fordeler over HTML til vanlig bruk? I teorien ja, men i praksis nei. Når XHTML blir sendt med korrekt mime-type

(application/xhtml+xml) parses den av en xml-parser som er raskere enn den som parser vanlig HTML.

 

Merk at mannen i gata har lite kunnskap om mime-typer, og sender XHTML som text/html. IE støtter heller ikke application/xhtml+xml.

 

Moral: Verden er ikke klar for XHTML ennå, og hold deg til HTML 4.01 strict hvis du ikke har behov for å implentere noen XML-teknologier eller har kunnskap om MIME-typer.

 

Jeg tar selvkritikk hvis informasjonen av en eller annen grunn er feil, siden jeg ikke har sett på XHTML+application/xhtml+xml i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...