Gå til innhold

Identifisere wap bruker


Anbefalte innlegg

Om man bruker mobiltlf å går inn på mobilhandel, vet webserveren der hvilket telefonnummer man wapper fra. Hvordan vet den det?

Jeg skulle gjerne hatt en automatisk telefonnr-til-brukernavn mapping, slik at folk slipper å skrive brukernavn når de skal logge inn på siden min. Noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, er det jeg gjerne skulle likt å vite.

Det er mulig de har tilgang på en eller annen info hos telenor/netcom som kan knytte utgående portnummer på gateway til abbonement, eller noe slikt.

 

Utfra et personvern perspektiv burde det ikke være mulig å identifisere en wapbrukers telefonnummer - tenk på hvordan det KAN missbrukes!

Lenke til kommentar

Nå hjelper det meg lite å vite at det er en nokia 6610 med telenor abbonenment som ikke er utenlands som kommer inn på siden!

Da ville minst 4 av brukerene + meg selv bli identifisert som samme person.

Og når de forsvant utenlands ville alt stoppet.

 

Jeg må vite telefonnummer, eller evt IMEI for å kunne gjennomføre dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

HTTP_X_MSISDN = 35850xxxxxxx

HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,10.80.1.169,35850xxxxxxx,unsecured

Det skjer i hvertfall ikke med telenor.

HTTP_X_MSISDN kommer ikke fram til server. Strippes av telenor gateway?

HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,unsecured

mangler telefonnummer der...

Når kunden kobler opp til Internett via telenor er det nærliggende å tro at telenor kjenner igjen sin egen (MSISDN) og derfor kan benytte dette f.eks i kjøp med MobilHandel. For å ikke utlevere kunden slipper de sikkert ikke igjennom slik info i GW ut til Internett, eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar
Når kunden kobler opp til Internett via telenor er det nærliggende å tro at telenor kjenner igjen sin egen (MSISDN) og derfor kan benytte dette f.eks i kjøp med MobilHandel. For å ikke utlevere kunden slipper de sikkert ikke igjennom slik info i GW ut til Internett, eller hva? :hmm:

Det er akkurat det jeg frykter også. Dvs det er godt de tenker personvern, men hadde vært kjekt med en unik id som var knyttet til abbonementet - ikke nødvendigvis telefonnummeret som 'hvem som helst' kan klare å knytte opp mot et navn.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke brukernavn/passord og cookies (hvis det støttes) slik man gjør ved vanlig browsing?

 

Wap'ing er like (u)naturlig knyttet til mobilen som en surfer er knyttet til sitt telefonabonement ved modem/isdn-oppkobling.

 

Mange surfere bruker ikke modem/isdn lengre. Hva om en person sitter med en mobil-emulator på en pc og rutes gjennom en gateway til en wap server? Der er det ingen mobil inni bildet engang.

Lenke til kommentar
Hva med å bruke brukernavn/passord og cookies (hvis det støttes) slik man gjør ved vanlig browsing?

Helt enig med Torbjørn her. Tror dette er eneste mulighet. Det er vanlig at brukeren kan skrive inn brukernavn&passord i wapurl-en slik at de gis automatisk innlogging. Kanskje du kan få til det? f.eks wap.minhjemmeside.no/?cmd=login&userid=skrivbrukernavn&password=skrivpassord

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...