Gå til innhold

Ytelse ved partisjonering


klb

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å legge inn OS på en "Seagate Barracuda 7200.7 160GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM".

 

Det jeg lurer på er om jeg vil miste noe ytelse ved å partisjonere denne i to partisjoner. Har en annen HD nå som jeg har 2 partisjoner på, der den ene partisjonen kjører OS. Har tenkt til å gjøre det samme med denne, men så kom jeg til å tenke på at jeg muligens mister litt ytelse. Stemmer dette eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvert imot.

Det er en fordel å partisjonere noenlunde slik:

- 1 til OS og "nærmeste" programmer" (ca 10 gb)

- 1 til spill og prgrammer

- og en resten (nedlasting musikk o.l

 

Grunnen til det, er at etter hvert blir filene "lagt lenger bak" i hardisken, og det fører til at filer blir åpnet senere, så jo mindre partisjon, jo bedre.

 

eks. et OS installert på en 10 gb partisjon vil om noen år fungere bedre enn et OS på større eller ingen partisjon

Lenke til kommentar

Deuz: Glimrende forklaring, det er akurat slik jeg har det.

 

JEg bruker selv en partisjon til OSet paa rundt 7-10GB, her blir ogsaa vanlige programmer installert ogsaa (typis Program File(s)® ).

 

Grunnen til aa ha en liten disk til OSet er at hvis denne skal vere gigantisk saa vil det ta evigheter aa defragmentere med den ene eller den andre metoden (OO Defrag bruker flere forskjellig metoder, mens Disk Defrag bruker en standard metode).

 

Det kan ogsaa nevnes at hvis du har to disker saa er den ingen ting iveien for aa legge PAge fila paa to disker, har du to fysiske HDer, saa legg PAge fila ut paa disse to. F.eks en PAge file paa samme disk som OSet, og en annen Page file paa en annen fysisk disk (ikke bland dette med partisjon).

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Ett lite sp.mål angående Vekslefila; jeg har 36GB Raptor disk som jeg har delt omtrent i to........en partisjon med Os + nærliggende program og en partisjon på 20 GB til spill :p

 

har også en Samsung 160GB disk som er delt opp i 3 partisjoner......disse er til musikk,film,bilder og backup.....

 

Spørsmålet er: Hvor er det lurest å legge vekslefila? Har hørt at det er lurt å legge den på egen partisjon f.eks :ermm:

 

Hvor stor bør den evt være?

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg kjører 2 disker, der swap-fila ligger på min "d:" ... altså disk nr 2.

 

Ytelsesforskjeller ved partisjonering er så liiiiiite at jeg vil ikke anbefale å partisjoenere av den grunn.

 

Partisjonering er noe man gjør for å organisere ting og tang bedre. Den største faren ved å partisjonere er at partisjonstabbellen kan gå til huttaheiti (skjer omtrent aldri, med mindre du har kødda med noe sært noe), for da ryker begge partisjonene.

 

Det var mer før i tiden vi kunne tjene på å partisjonere i hytt og gæver, idag er det ingen som gidder. Er som å gå langs veien i en tykk skog og lete etter panteflasker, du finner noe, men det er mer stress enn høgst nødvendigt.

 

Partisjoner i 2, en for os, og en hvor du lagrer ting.

Lenke til kommentar

Det er banalt lite man sparer paa diskpartisjon med tanke paa ytelse, det er klart. Derimot, sett en gigantisk partisjon med filer rundt forbi til defrag (f.eks 160GB), tar evigheter. Prov saa med en 10GB partisjon er gjort paa null komma niks.

 

Skal man ha et optimalt system med vekselfil/pagefile saa anbefaler jeg en ting, ha to pagefiler en paa hver fysisk disk. Det er IKKE vits med aa ha to partisjoner paa en fysisk disk og ha en pagefiler paa hver av disse partisjonene, du kan kun lese fra en plass paa diske av gangen om du har en eller to partisjoner.

 

Saa plasser f.eks en pagefil paa systemdisken din, der du maate ha ledig plass (helst saa tidelig som mulig) og en ekstra pagefil paa din andre fysiske disk ogsaa saa tidelig som mulig.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Tør ikke tenke på hvor mange partisjoner jeg hadde hatt hvis jeg skulle fulgt noen av rådene ovenfor...

 

Å ha to partisjoner betyr i utgangspunktet at du har en på begynnelsen av disken (innerst) og en mot slutten (ytterst). Det er ikke så stor forskjell på ytelsen på de to partisjonene at du vil merke noen forskjell (ja, benchmarks vil påvise forskjell).

 

Jeg bruker av prinsipp hele disken til hver partisjon - har erfart altfor mange ganger å gå tom for plass på en partisjon (f.eks en Musikk-partisjon), og det blir bare rot å begynne å lage en Musikk2-partisjon etc.

 

Men for all del - har du en disk så gjør hva du vil - jeg har fra C: - M: på mine lokale disker, N: - T: på mine nettverksdisker og U: - X: til Daemon-tools - og da har jeg fremdeles for lite plass til min 6-i-1 card reader... Tør ikke tenke på hva som ville skjedd hvis jeg hadde partisjonert i begynnelsen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...