Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som den MEGET observante leser vil huske har jeg lansert dette prosjektet en gang før, da strandet det av økonomiske og praktiske grunner. Nå har imidlertid ting løst seg og jeg prøver igjen!

 

Her kommer, Prosjekt Primus PC

 

Planen er å bygge en htpc eller hva det nå kalles inn i en primus-kasse (se bilde, denne skal måle 18*18 cm) . For å få plass her skal jeg bruke et mini-itx hovedkort som måler 17*17 cm (ifølge produsent), et spesialdesigna powersupply til mini itx som er meget lite og en vanlig 3,5" hdd på 200gig.

 

Unødvendig tingtang som floppy og cd/dvdrom hopper jeg glatt over, lyd, skjerm og nettverk er integrert på hovedkortet. Da skulle jeg ha dekt det meste av behov for en liten multimedia pc.

 

Bilder ikke bilder av MINE deler, bare illustrasjon

 

primus.jpg

 

Mimi-ITX HK

nehemiah0035.jpg

 

PSU

mikro_psu.jpg

 

 

DELER

Det jeg nå trenger for å få denna kassa opp å gå er følgende:

- Primus (bestillt fra Forsvarets avhendingsprosjekt for 300 kr, kommer til uka)

- Powersupply (håper dem har det inne på Komplett, sjekker ut nå), beregnet pris 3-500 kr. (fortsatt på jakt)

I tillegg hadde det vært kult å få inn en fjernkontroll og et LCD-display, men det får komme senere.

 

Jeg har allerede en mini-itx pc i et ferdigtower, planen er å bruke HK-et (VIA EPIA M mini-itx) med minne (husker ikke hvor stort dette er, men det er lite.. og HDD'en (3,5" WD 200 gig)

 

Planen sånn grovt sett er følgende:

- Plukke ut brenner og tank fra primuskasse og rense (kanskje lakke) denne.

- Montere mini-itx-kort i bunn (skru spacere i en treplate jeg limer i bunn er hovedtanken, med ledninger fra spacere til jording i power).

- Bruke "vippeplata" brennstofftanken sitter på som lokk for hk-kontakter. - Sveise fast tapper for å skru hdd i lokket. (forutsetter at jeg lærer meg å sveise, skal visst lære det over jul på skolen.. evt får jeg få tak i noen som kan)

- Feste power i lokket evt lage en anordning over HK, dette må jeg se nærmere på når jeg får delene.

- Fikse og ordne i kabelrot for å få dette til et minimum.

 

 

Når det gjelder luftgjennomstrømmning etc planlegger jeg ikke noe spesielt her, da prosessoren trenger ganske liten kjøling, har heller ikke lyst til å lage noen hull i kassa. Hvis ting blir for varmt får jeg heller kjøre den med lokket oppe (men da har man støvfaktoren). Uansett er planen å ikke mekke noe kjøling før det måtte vise seg å bli nødvendig.

 

Her er noen gamle tegninger fra den opprinnelige planen jeg hadde for et år eller 2 siden, blir sannsynligvis noen endringer her (venter til jeg får all hardwaren):

front

fra siden (venstre)

topp

 

jeg veit dissa tegningene er litt crappy, og at jeg burde ha laget noen nye i scetchUP eller liknende, men har igrunn nok programmer å lære meg på skolen (prøvde å lege noe i I-Deas, men det var litt for komplisert og jeg har lært litt for lite av det). Regner med at det blir en del prøv-og feil metode under bygging av dette..

 

Oppdateringer kommer så fort det skjer noe! (dvs i løpet av uka da jeg får primusen)

 

Inspill og kommentarer mottaes med takk! (særlig gjelder dette PSU, setter pris på tips her (High Green mini-itx supplyet ser ikke ut til å være inne hos komplett, veit ikke helt om jeg har lyst (les: penger) til å bestille fra utlandet.

 

-Atle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kanskje du kan få en kjøle løsning lik den i BeQuiet? :hmm:

 

Er en ide, men om jeg husker riktig hadde BeQuiet kjøleribber på begge sider av "kassa", det vil bryte litt for mye med intensjonen min, nemlig at kassa skal være mest mulig urørt fra utsiden.. En masse kjøleribber stikkende ut vil ikke helt passe inn..

 

kortet står nå i et mini-itx-kabinett uten annen kjøling enn orginalvifta på cpu (som er 30*30 mm eller no, fungerer flott der.. nå er det jo ganske mye mindre luftgjennomstrømming i primuskassa når den er lukket (mitt håp er at "glippen" mellom topp og bunn vil slippe inn tilstrekkelig luft.. kanskje montere en 80mm vifte over hk på en måte..? (denne vil vel ikke suge inne særlig mye luft, men man får ihvertfall litt sirkulasjon..

 

evt må jeg kjøre med kassa åpen, men da samler det seg jo mengder av støv på hk'et.. evt lage et støvfilter over der.. Men som sagt, først vil jeg prøve å kjøre den lukket uten ekstra kjøling..

 

håper bare ikke kassa mangler all lakken (som forsvarets primuser pleier å gjøre..), da må jeg til å lakke, og standardlakken på primusen (en lys-blålig grønnfarge) tror jeg ikke det er så lett å få tak i.. kan jo evt lakke den i en annen farge, men synes det blir litt helligbrøde....

 

For de som synes dette blir litt smått vil jeg anbefale en "multifuel-modd" ;) burde være mulig å få stappa et fullsize hk nedi den :D

Lenke til kommentar

Kult prosjekt!

 

Jeg har den psuen selv, og den er genial. Trur jeg ville bytta ut orginalvifta og eventuelt også kjøleribba. Har samme hovedkort selv, og vifta bråker litt for mye for min smak. Dessuten trenger en via c3 prosessor ikke rare kjølinga.

 

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Gøy prosjekt, nettop dimma fra militæret eller?  ;)

 

>>Ulvestad: LinITX.com fører en mengde forskjellige slike PSUer, ta en titt HER

Jeg har selv handlet endel fra dem, intet tull der i gården nei!  :D

Takker. Det var jo rett fantastisk. Fatter ikkje at ingen av dei store nett shoppene forhandler slikt i Norge.

Tviler på at netshopene i norge er godt nok opplyst over slike hendige ting.

noe som er ganske dumt da vi må betale desto mer i porto fra utlandet...

Lenke til kommentar

Hubman: spørsmålet er hvordan plassere den for å få noe effekt, åpen for forslag her

 

torsk: har levd med den vifta i et års tid nå, er endel lyd i den jeg, burde kanskje få somla meg til å bytte.. får se hva jeg orker. Du har den psuen jeg avbilda eller? kjøpt den i Norge eller utland?

 

destroyy: neinei, må ha solcelle her ;)

 

DrSpawn: dimma i sommer... men begynnte faktisk første planlegging før jeg dro inn

 

Takk for alle inspill, artig med litt feedback..

 

gleder meg nå til primusen ankommer, så jeg får testa om det passer...!

 

-en fyllesjuk atle

Lenke til kommentar

da har jeg forska litt rundt på nett, finni en del forskjellige mini-itx psu'er (noen foreslått av dere)

 

hva vil folk anbefale? (skal kun drive via epia m HK og WD 7200 200gig hdd (evt en fjernkontroll og lcd)

 

- http://www.mamoz.no/mamozv3/default.asp?pa...ID=2688%2FPOWER

 

lite peiling på ytelse etc på denne

 

- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118017&cks=PRL

 

maila komplett og forhørt meg om pris

 

http://www.mini-box.com/pw-120-M.htm

 

dette virker ok, grei pris, men utlandet

 

http://linitx.com/product_info.php?cPath=2...products_id=342

 

likte festekonseptet på dette, meget praktisk, veldig ok pris, men er 80 w nok?

 

 

lite peil på PSU, setter pris på konkrete råd her

Lenke til kommentar
Jeg ville godt for den fra mailbox ja. jeg har denne og er svært fornøyd.

Tror jeg går for den ja, etter hva jeg kan lese på sida der er det samme festeopplegg som på den nederste? altså at du bare kobler den rett på atx'en? uten noen ledninger?

 

hadde vært genialt, da jeg da slipper å fikse noe festeanordning for psu..

 

 

takker for all feedback til nå! regner med ta jeg får primusen mandag eller tirsdag, skal prøve om hk'et passer da, gjør det det bestiller jeg psu..

 

-Atle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...