Gå til innhold

Feedback på kortfilmidé


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå begynne på et inviduelt prosjekt på skolen der jeg har full kontroll over alt. Det endte opp med at jeg ville lage en kortfilm av noe slag. Den ideen som jeg har kommet fram til bærer nok preg av noen begrensninger, siden det bare er meg som må stå for alt arbeidet. Så jeg hadde satt pris på feedback på denne ideen. Sliks er den foreløpige prosjektbeskrivelsen ut:

 

Medium: Film

Sjanger: Kortfilm

Tema: Lek med døden

 

Synopsis:

Vi ser et tomt og kaldt rom. Grått og trist. Midt på gulvet står det et bord. Vi aner kontorene av en revolver på det. I kroken ligger det en mann. Han våkner, helt svett. Med vaklende skritt karreer han seg bort til bordet. Der står det en skrivemaskin. Han setter seg til å skrive. Han begynner å skrive. (under hele filmen skal det høres lyden fra skrivemaskinen)

Vi ser en mann stå øverst i en mørk trang trapp. Vi hører rop og skrål nede fra. Han beveger seg nedover. Han kommer ned, der står det et bord midt på gulvet, med en revolver på. Vi ser ikke alle personene i rommet, bare konturene av noen rundt bordet. Øverst i trappa lukker døren seg sakte igjen. Det blir mørkere i gangen.

De begynner å spille rusisk rulett rundt bordet. Alle vinner helt til vi kommer til han. Han spinner magasinet og setter løpet mott tinningen. Han svetter. Han trekker av. Døren smeller igjen med et smell. Gangen blir mørk.

Forfatteren ligger bøyd over bordet han satt og skrev på. Lydene fra skrivemaskinen har brått stoppet.

 

Problemstilling:

• Hvordan få fram den trykkende stemningen?

• Hvordan fortelle historien uten sangen?

 

Dette blir en film bygget på sangene til Kaizers Orchestra. De omhandler leken med døden ved hjelp av revolver, rusisk rulett. Muligens vil jeg legge på musikken deres, men dette er ikke sikkert ennå. Det kommer an på om jeg greier å forklare historien uten den.

Det handler også om hvor instenst opptatt det går ann å leve seg inn i det man skriver. Historien skal kunne tolkes på flere måter. Det viktigste er i grunnen at det hele ser estetisk bra ut, men historien må også holde mål.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
• Hvordan få fram den trykkende stemningen?

Mye close-ups. Høy kontrast. Grain. Lav blender. Håndholdt kamera. Markante real-lyder. Varierende fokusering.

Lenke til kommentar
• Hvordan fortelle historien uten sangen?

 

De to sangene til Kaizers som mest tydelig handler om russisk rulett er: Resistensen, Rulett og Bak et Halleluja. Selv om sangene har geniale tekster, gir de kanskje ikke helt assosiasjoner til det den trykkende stemningen du prøver å beskrive.

 

Historien forteller seg selv hvis du bare bruker skrivemaskintastene som bakgrunnslyd, da er allerede relasjonen mellom forfatteren og personen som skal spille rullett skapt... Hvis du da i tillegg setter på en Kaizers sang, så kan det fort bli for mye "kjøtt på flesk"...

 

Du kan prøve å bruke russisk musikk, noe lignende Kalinka eller den nasjonalsangenen, finnes mye russisk musikk der ute...

 

Kan kanskje lage en god stemning........

Lenke til kommentar

Takk for bra input. dere har rett i at det å sette på en Kaizers sang blir litt mye. Ideen med annen russisk musikk er god, men kanskje filmen blir enda bedre hvis jeg ikke har musikk i det hele tatt.

Det er egentlig ingen spesifikk sang jeg skal lage filmen etter. Det er mer hele miljøet som Kaizers beskriver, og ikke minst stemningen.

Men hvorfor bør jeg bruke håndholdt?

Lenke til kommentar
Men hvorfor bør jeg bruke håndholdt?

Hvorfor? Hehe, fordi slik viser du ustabilitet, - det blir noe som ikke stemmer, det blir

usikkert og spennende. -- Vel, vanskelig å forklare - kanskje wh1te klarer det bedre.

 

Men, hvorfor. - Jo, fordi slik er det bare :) wh1te vet hva han snakker om. -- Istedenfor

håndholdt kan du si ustødig kameraføring.. Det gir denne vaklende følelsen, - du er jo

ikke helt «kald» og følelsesløs i en slik trykkende stemning. Det er dynamikk i bildene,

det er ikke harde, stiliserte bilder. :)

Lenke til kommentar
Okei. Men hvis jeg da går for håndholdt, bør jeg da ha dette gjennom hele filmen eller kan jeg liksom blande litt med "fast" kamera?

Du kan blande. :) Du finner utav hvor du vil ha den ustabile følelsen,og hvor ting skal

være mer stilisert. - Jeg tenker ikke helt over det selv, - men jeg har en eller annen

måte å finne det ut på, siden jeg «vet bare» når jeg skal ta det håndholdt og når det er

best på stativ. - Men er ant. når en skal vise mennesker som ikke er helt i balanse, eller

når det er noe veldig drastisk som skjer o.l. -- Vel, - se et par filmer og tenk på slikt, så

ser du det nok. Ellers er det veldig bra å teste slike ting. Lage en bitteliten story, filme

den på utrolig mange måter, for å så lage et drøss versjoner. Med forskjellige farger,

klipping, musikk, - kamerabruk osvosv.. Aldri gjort det selv, men det høres utrolig

interessant ut :] Alle sammen spillet på samme måte, - med samme manus, men formidler

helt forskjellige ting *tihi*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det finnes ikke regler for når du skal bruke håndholdt og når du skal bruke stativ. Enten så kan du det, eller ikke. For all del få til litt bølger, ikke småristing.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i håndholdt. Og et tips. Heng på kamerastativet i -ikke slått opp modus under, da blir det tungere, og mer stabilt. Noe jeg liker å kalle kameraristing på den gode måten.

 

EDIT: Forstod nå at det var det wh1te snakket om i forrige post. Og for å få til mer konsentrert og bølgede risting, bruk premiere sin steadycam funksjon.

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er enig i håndholdt. Og et tips. Heng på kamerastativet i -ikke slått opp modus under, da blir det tungere, og mer stabilt. Noe jeg liker å kalle kameraristing på den gode måten.

At jeg kunne glemme å nevne det. For min del tar jeg aldri kameraet av stativet.

Lenke til kommentar

Jeg skal nok gå vekk ifra dette med Kaizers. Filmen skal ikke ha det med som noe elememt. Men sånn i tilfelle, er det noen som vet om noen sanger som ville passet?

 

Og angående det med håndholdt kamera og det å ha stativet på. Jeg har nå lånt et Sony DSR-PD150P Mini-DV kamera fra skolen, og det er ganske stort. Er slikt håndtak oppå også. Så tild ette trenger jeg vel knapt noe stativ? Er vel først og fremst til slike mini kameraer dere tenkte på da ikke sant?

 

Jeg trenger forresten hjelp til en ting som haster. Hvordan fikser du tidslinjen på en ny tape slik at du ikke får brudd. Kjekt når man skal redigere etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg har Panasonic DVX100AE og bruker fremdeles stativet påfestet.

 

Det skal være ganske så tungt for at en ikke skal trenge ekstra vekt. Hadde det vært snakk om et DVCPRO eller HD Cinema kamera som en plasserer på skuldrene hadde det nok gått fint. Men siden det dreier seg om et heller lite Sony DSR-PD150P er det bare å ha stativet på under. :yes:

Lenke til kommentar

Okei. Men jeg fatter ikke åssen jeg skal holde det. Stativet er ganske stort og jeg blir jo hemmet av det. Hard ere noen bilder. Høres sikkert veldig n00b ut her nå men, er jod et jeg er :p Prøvde nå nettopp. Det ble mindre kamerarystelser ja, men også ganske tungt. Er det når jeg går med kameraet man helst bruker det eller er det på nærilder og sånn også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...