Gå til innhold

NYHET! RipzToolkit0.175 ute nå..! test og debug...


Anbefalte innlegg

Et par ting; du bør ikke hard-kode ting som path til cdrom eller hvor den skal mountes, slikt kan variere fra system til system, og er egentlig best å lese fra en config fil istedet. Istedet for alle if-setningene, kan du bruke switch() og case til valg sjekkinga, det gjør koden lettere å lese, og er egentlig en lettere løsning. Til slutt bør du legge til traps for brukere som ikke er root til de kommandoene som trengrer root for å virke, slik at man ikke får masse feilmeldinger slengt opp i fjeset når man prøver på noe man ikke har tilgang til :)

 

edit: du bør også bruke full path til programmene, og sjekke om de finnes før du prøver på noe stilig ;)

Endret av Bøb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja jo...

skal kjøpe meg en C++ bok snart så blir RipzToolKit ferdig.

 

lagde programmet mest for å bare leke meg litt i anjuta...

så tenkte jeg at det ble litt tøft så la jeg den ut...

 

Men for all del, takk for kritikk... det vil bare gjøre produktet bedre.

 

når jeg skriver et system opplegg: f.eks.

 

system("mount -t iso9660 /dev/hdd /mnt/cdrom");

hvordan kan jeg gjøre slik at det blir root først?? sånn at når jeg kjører programmet vil det bli som dette:

 

Press m for mounting av cdrom

m

root password please?

password '****'

mount block read only

 

 

altså den mountes??

 

system("su")

system("mount -t ***************")

vil dette funke?? prøver det ut med en gang

 

Bøb; takk for innlegget ditt

/dev/hdd && /dev/cdroms/cdrom0/1 er jo standard:

/mnt derimot er jo opptil en hver person...

 

men som jeg skriver i main menu...

mount point /mnt/cdrom

kan jo prøve ut

 

switch()

saken...

*google*

 

edit: hva er 'mail' kommandoen...

jeg kan jo kanskje klare og gjøre slik at man sender bugs direkte til mailen min!

Endret av Ripz911
Lenke til kommentar

system("su")

system("mount -t ***************")

vil dette funke?? prøver det ut med en gang

Nei, for "su" åpner et underskall som bash blir kjørt i.

Derimot, på en normal linuxinstall skal bruker kunne mounte cdrom.

Dette ved at det står "user" i /etc/fstab.

 

Men bare så det er sagt, dette er et program som hvem som helst kan klare å lage. Hvis du liker C++, så har du en fremtid med mye skøy framfor deg, men du må kanskje lese litt mer, og ha ideer til nyttige ting før du prøver å vinne brukere.

 

Jeg føler ikke at jeg har kommet så langt enda, iallefall. Har bare lagt ut ting fordi folk har spurt om det :p

Lenke til kommentar
Bøb; takk for innlegget ditt

/dev/hdd && /dev/cdroms/cdrom0/1 er jo standard:

/mnt derimot er jo opptil en hver person...

Neida, /dev/hdd tilsier at den er slave på secondary IDE, min cd-brenner ligger på hda og dvd-rom'en på hdc. /dev/cdroms/ finnes heller ikke på Fedora eller Slackware. Det beste for kjapp mounting er nok å bruke fstab tror jeg nok.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, alt dette er bare småleking for å bli kjent med C++, og jeg tror ikke særskilt mange har bruk for det. Alle kommandoene kan jeg gi aliaser til i .bashrc, og skal jeg gjøre mindre utregninger kommer jeg langt med bc. Videre er det flere av kommandoene som kun fungerer på ditt(og identiske) system.

 

Klart, moro å lage noe, med særlig brukbart er det ikke.

Lenke til kommentar

hehe

joda, men for unnskylde bortkasting av tråd :innocent:

 

meeehenn etter hvert blir RipzToolkit bra, jeg hare gjort mye med kalkulatoren

og "noen" endringer med umount og mount opplegget...

 

Programmet er jo laget fordi jeg skulle ha noe og finne på mens det über bra

skjermkortet mitt er sendt tilbake til komplett...

 

legg gjerne inn flere tilbakemeldinger...

RipzToolkit-175-i386 kommer snart ut...

*fikse*

 

RipzToolkit-175-i386 ER UTE... se hovedinnlegg...

Endret av Ripz911
Lenke til kommentar

Ser ikke helt meningen...

 

Mange artigere/mer utfordrende ting å bruke c++ til. Lag et spill med sdl feks. Jeg fant mye moro i å lage en 2d sidescroller i ekte mario stil (med vesentlige kunstneriske kontraster). Det gøyeste er gjerne å lage ting helt fra grunnen av. Kode-kopiering og tutorials er for pingler, tenk selv :p.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med drall! SDL er ikke særskilt vanskelig å sette seg inn i, har akkurat laget Pong med SDL. Bonusen er at man mye fortere ser resultater når man leker med grafikk, og det blir artigere å leke med ;-)

For all del, alle må jo gjennom basics. Hva med å forsøke seg på noe litt mer utfordrende, der alt henger mer sammen? Et av mine første litt ordentlige småprosjekter i C++ var tekstbasert BlackJack. Mye morsommere å leke med enn systemkommandoer ;-)

..forøvrig er vel kalkulator noe av det første folk leker seg med, så en kalkulator som kan legge sammen og trekke fra er ikke voldsomt imponerende.

 

Uansett er det bare å stå på, eneste måten å lære på er å prøve seg frem!

Lenke til kommentar
Sier meg enig med drall! SDL er ikke særskilt vanskelig å sette seg inn i, har akkurat laget Pong med SDL. Bonusen er at man mye fortere ser resultater når man leker med grafikk, og det blir artigere å leke med ;-)

For all del, alle må jo gjennom basics. Hva med å forsøke seg på noe litt mer utfordrende, der alt henger mer sammen? Et av mine første litt ordentlige småprosjekter i C++ var tekstbasert BlackJack. Mye morsommere å leke med enn systemkommandoer ;-)

..forøvrig er vel kalkulator noe av det første folk leker seg med, så en kalkulator som kan legge sammen og trekke fra er ikke voldsomt imponerende.

 

Uansett er det bare å stå på, eneste måten å lære på er å prøve seg frem!

SDL-pong? kildekode?

 

Har også laget noe SDL-greier (frac - se signatur), men det begynner å bli en stund siden, og det var ikke egentlig jeg som skrev SDL delen... (eller de fleste andre delene - jeg rydded hovedsakelig opp i koden, fikset sånne bugs som tok lang tid å fikse men ikke krevde så veeeldig mye c++ skills etc.

Lenke til kommentar

2d-sidescroller var veldig artig for meg i vertfall. Små utfordringer som parallax scrolling, pixel-nøyaktig collision detection mm. Jeg sørget for å lage enginen dynamisk, slik at hele brettet blir bygd opp fra en level-fil i ren tekst. Level editor gui neste.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva jeg startet med når jeg startet med C++.

Hadde en del PHP på nakken så helt nybegynner i programmering var jeg ikke.

 

Det første jeg kan huske jeg drev med var interfacing mot parallellport, jeg laget faktisk et program som lot meg kontrollere et HD44780-basert lcd-display med.

Jeg kunne skrive kommandoer i en konsoll og så ble det vist på displayet, så kunne jeg også definere custom chars.

 

Etter det så gikk det i GUI programmering, hvor jeg brukte Qt-toolkitet som gjør GUI programmering til en drøm.

Dessverre finnes ikke Qt lengre i gratisversjon til windows (ja, jeg vet dette er linuxforumet, men cross-platform programmering er kjekt), men som GPL versjon finnes nyeste til linux, KDE er basert på Qt.

GPL versjonen av Qt blir heldigvis portet til windows nå, så i fremtida kan jeg forhåpentligvis skrive GUI-programmer som windows-brukere også kan bruke.

 

Når jeg ble lei av det gikk jeg over til 3d-programmering med opengl, det er både lett og morsomt.

Jeg har omtrent bare skrevet statiske ting i opengl, dvs at man ikke har innvirkning på hva som skjer, f.ex en vannoverflate med bølger.

Driver å planlegger å utvikle et lite spill med opengl.

 

Nå må jeg ta en titt i mappa mi med utviklerkode så jeg ser hva mer jeg har.

Mest bare småting jeg har drevet på med sånn innimellom, ikke noe større jeg kan nevne.

 

Så kommer det neste storprosjektet mitt; eget operativsystem.

Selvfølgelig ikke noe store greier, men likevel litt imponerende.

Dette var forresten en av grunnene til at jeg konverterte helt til linux, for før det brukte jeg ofte windows siden jeg ikke hadde en skikkelig linuxdistro installert.

Mangelen på utviklingsverktøyer til windows som kunne gi skikkelige objektfiler gjorde seg nemlig gjeldene (windows bruker COFF, mens prosjektet mitt brukte ELF).

Jeg kom så langt med operativsystemet at jeg har en kernel som blir bootet av grub, så setter den opp noe hardware og så leser den keypresses fra tastaturet og skriver på skjermen.

Etter det giddet jeg ikke utvikle mer på det, memory paging ble en for stor utfordring akkurat da, og jeg har ikke giddet å prøvd igjen, men jeg har et greit grunnlag om jeg prøver meg på OS igjen.

 

I det siste har jeg ikke drevet å utviklet på noe spesielt, har diverse ting liggende som jeg bytter litt mellom, så har jeg andre ting jeg planlegger som jeg ikke har giddet å starte på ennå.

 

Dette var min vei gjennom C++, kanskje du fikk noen tips til hva du kan gjøre?

Og husk, så lenge du har det gøy når du utvikler, så kan du utvikle hva du vil.

Men om du utvikler noe for å lære, og det er bare tull og ikke spesielt kult, så maser man ikke på andre om å teste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...