Gå til innhold

SS - Silent Suitcase [04.02: radiator nr.2 ferdig]


Anbefalte innlegg

oppdateringer

 

28.10.2004: Direct Die-blokk - Idé og start

29.11.2004: bitteliten teaser preview update

19.12.2004: plassering/montering

28.01.2005: radiatormodding++

30.01.2005: ny sketch

04.02.2005: andre radiatoren ferdig

 

 

 

-------------

innledning

-------------

Det gikk altså ikke så bra med cuben min (se sig) :) Hadde egentlig tenkt til å fortsette på den når jeg fikk tid, men ideene og behovene mine har endret seg... mye... Jeg vil ha noe bærbart! Som kan tas med for eksempel på toget fra trondheim til oslo ;). For det andre vil jeg ha noe stille! Så det er mulig å ha PC'en på om natta uten å miste alt for mye søvn.

 

Dette ser kanskje ikke så ekstremt originalt ut sånn med det første. Mange har bygd PC'en sin inn i en koffert, og som de fleste andre velger jeg en aluminiumskoffert fra clas ohlson. Kjeeedeliiig? kanskje.. men det er det innvendige som teller ;)

 

Dette blir trangt. Veldig trangt. Målene på kofferten er ca. 13,5x32x44cm.

Innhold:

-hovedkort

-skjermkort

-dvd-brenner

-2 stk. vannkjølte og isolerte harddisker

-2 stk. 120mm black ice extreme radiatorer, peltierkjølte

-2 pumper

-2 PSU'er (vann- eller passiv kjøling)

-en utvendig innovatek passiv radiator

-ca 2cm^3 med luft :p

 

Jeg har mine tvil selv, men sketchup sier at det går...

 

I utgangspunktet vil jeg at dette skal gå uten noen vifter, men det er mulig jeg må inn med noen bittesmå saktegående noen bare for å flytte luft fra de varmeste luftlommene.

 

Kofferten kan jo pyntes litt på utvendig og. Tenkte for eksempel på høyttalernetting... men det kommer til slutt.

 

Utviklingen her kommer til å gå parallelt med penger og fritid, noe jeg har lite av for tiden som student... altså tregt. But whats new.. ;)

 

Noen andre bra forslag til navn forresten?

 

 

Edit: la ved sketchupbilde..

planen har forandret seg litt, men ikke så veldig.

post-132-1098884521_thumb.jpg

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU'ene må demonteres ja.. og grunnen til at jeg trenger to er de to peltier elementene ;)

 

edit: en av forandringene fra den planen er forresten at jeg har sløyfet floppy'en. Går for en ekstern USB variant når jeg har behov for det for å spare litt sårt trengt ledig volum.

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar

Jeg ville skrinlagt de bortkastede pengene ved PELTIERkjøling av radiatorER. Du vil ikke få god nok kontakt med vannet. Bruk heller noen kobberrør loddet fast til en kobberplate med peltier festet til disse. Problemet er jo at du må ha en ribbe på varmsiden av peltierelement(er) og en vifte til å fjerne overskuddsvarme slik at det ikke akkumuleres varme. Men det beste er jo å peltierkjøle prosessor direkte. Hørt det har vært snakk om peltierkjøling av vann tidligere her på forumet, og dette har fort blitt skrinlagt!

 

Jeg har bygget i denne kofferten før, og trangt er det, ja. Husk også på at du skal kunne koble til kabler og at disse skal legges rundt omkring.

Lenke til kommentar

dette prosjektet blir drit bra :) (du er ikke påloghga så jeg svarer her jeg..).

 

skal du ha vindu i den? isåfall kan det kanskje være lurt med lexan siden du skal ta den med deg en del... lexan riper ikke så lett som plexi (og er skuddsikkert:yes: ).

 

tror det var smart å gå for ekstern floppy ja :)

 

Hvilken pumpe nr 2 går du for? den bitte lille AC pumpa? eller den andre med tank?

 

skal du kjøle psuene med vannsystem nr 1 eller 2?

 

har du bestemt deg for hvilken rad du skal ha som extern? jeg husker ikke målene, men kanskje en av de externe innovatek raddene vil være et bra valg.

 

skal du male kofferten? tror ikke dette er et bra valg, med mindre du skal ha på en veldig bra voks.. for malingen kan lett bli skrapa av hvis du reiser med den...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg ville skrinlagt de bortkastede pengene ved PELTIERkjøling av radiatorER. Du vil ikke få god nok kontakt med vannet. Bruk heller noen kobberrør loddet fast til en kobberplate med peltier festet til disse. Problemet er jo at du må ha en ribbe på varmsiden av peltierelement(er) og en vifte til å fjerne overskuddsvarme slik at det ikke akkumuleres varme. Men det beste er jo å peltierkjøle prosessor direkte. Hørt det har vært snakk om peltierkjøling av vann tidligere her på forumet, og dette har fort blitt skrinlagt!

 

Jeg har bygget i denne kofferten før, og trangt er det, ja. Husk også på at du skal kunne koble til kabler og at disse skal legges rundt omkring.

du har ikke hørt hele planen med radiatorene enda...

 

for det første skal de tettes og fylles med vann+frostveske og på den måten oppnå ganske god kontakt med peltierelementet. For det andre skal elementene vannkjøles av et eget system tilkoblet den planlagte passive radiatoren på utsiden, ergo: 2 pumper.

 

kunne selvsagt brukt kobberrør og kobberplate, det hadde sågar tatt mindre plass, men en black ice extreme har så ekstremt mye større kontaktflate.

 

Litt mer overbevist? jeg er ihvertfall hypp på å teste det ut ;)

Lenke til kommentar
skal du ha vindu i den? isåfall kan det kanskje være lurt med lexan siden du skal ta den med deg en del... lexan riper ikke så lett som plexi (og er skuddsikkert:yes: ).

Tror ikke det blir noe vindu.. hvor i all verden skulle jeg få plass til det? :p

 

Hvilken pumpe nr 2 går du for? den bitte lille AC pumpa? eller den andre med tank?

Mulig jeg går for den bittelille saken ja.. trenger ikke så store greiene tror jeg.

(finne link snart)

 

skal du kjøle psuene med vannsystem nr 1 eller 2?

Godt spørsmål.. hadde håpet å slippe å vannkjøle PSU'ene, men er ikke sikkert jeg slipper unna så lett :ermm: Hadde kanskje holdt med å lodde noen kobberrør fast til kjøleribbene.

Med en så liten pumpe som den AC pumpa og bare en middels stor passiv radiator på 2 peltier elementer er jeg ikke sikker på hvor mye det ville hjelpe å kjøle PSU'ene med det systemet.. samtidig begynnner det å bli mye når jeg skal kjøle 2 harddisker, CPU, GPU og chipset på det andre systemet.. så vi får se.. får riktignok en Eheim 1250 på det systemet.

 

har du bestemt deg for hvilken rad du skal ha som extern? jeg husker ikke målene, men kanskje en av de externe innovatek radiatorene vil være et bra valg.

jepp.. tenkte på den :thumbup:

 

skal du male kofferten? tror ikke dette er et bra valg, med mindre du skal ha på en veldig bra voks.. for malingen kan lett bli skrapa av hvis du reiser med den...

tror ikke det blir noe lakk.. om det skal gjøres noe utvendig så blir det å dekke med noe annet, f.eks. høyttalergitter

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar

i tillegg til de peltkjølte radiatorene så driver jeg på med å bygge om vannblokka mi til direct die blokk :p

 

AutoExec-ddie1-400.jpg

AutoExec-ddie2-400.jpg

AutoExec-ddie3-400.jpg

AutoExec-ddie4-400.jpg

AutoExec-ddie5-400.jpg

AutoExec-ddie6-400.jpg

 

skal borre hull i kobberet der niplene kommer og skru på en plate under med hull nøyaktig tilpasset CPU.. og noen lag med gummipakning og kanskje litt silikon.. får håpe det blir tett :ermm:

 

det geniale er at pinnene i blokka vil komme i kontakt med CPU slik at varmen vil bli spredt litt bedre

Endret av AutoExec
Lenke til kommentar

Nå virker det som om jeg bare disser prosjektet ditt, men det er ikke meningen. Dersom du skal gjøre noe med AGP-bussen og ledninger, kan du risikere et system som er mer åpent for støy og du kan få problemer med grafikken. Jeg så her et bilde av en AGP-riser:

Xbox%20-%20Mod%200013.JPG

Tror dette er et sikrere alternativ

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...