Gå til innhold

Problemer med OC av XPM2400+ på A7N8X-E Deluxe


Anbefalte innlegg

Kjøpte et ASUS A7N8X-E Deluxe hovedkort for et par måneder siden.

 

Har siden da kjørt det med en vannavkjølt XP-M 2400+ @ 2500 mhz.

 

Helt fra starten av var det problemer med å boote opp pcen, jeg måtte først starte den opp, da fikk jeg kun svart skjerm og melding om at ”CPU fan failed”.

 

Dette har vel antageligvis sammenheng med at jeg ikke har noen vanlig CPU fan tilkoblet strømuttaket for CPU fan, men heller en 120mm vifte som står på radiatoren.

 

Etter det, måtte jeg slå av og på strømmen, for deretter og slå på pc’n igjen.

 

Da ville jeg få følgende feilmelding: ” system failed due to CPU overclocking”.

 

Grunnen til at den startet andre gangen vil jeg anta er fordi HK da starter i en slags safe mode.

 

Jeg måtte da inn i BIOS, og lagre denne (med fremdeles CPU satt til 2500mhz), og deretter reboote igjen, da den så vil starte opp.

 

Har dessverre ikke fått flashet opp BIOS som kanskje kunne ha løst problemet.

 

Det store problemet kom da skjermen ikke kom på da jeg startet den for andre gang som beskrevet over.

 

Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med CPU, siden jeg ikke har fiklet noe inne i PCen i mellomtiden, men at den simpelthen frøys inne i Windows.

 

Jeg har ikke økt spenningen på CPU heller (men det kan være at den er noe høyere enn normalt grunnet at jeg kjører mobile prosessor på desktop HK).

 

Uansett synes jeg det høres rart ut at CPU skulle ryke etter noen måneder med så god kjøling (temp 30-40 grader) og uten vesentlig økning av vcore.

 

 

 

Det jeg lurte på er om dette må være en ødelagt CPU, eller om det kan være noen jumpere jeg kan stille på slik at CPU starter med lave hastigheter for å få dette testet.

Er det noen mulighet for å disable testen for om CPU fan fungerer som den skal på HK (uten å måtte gå via BIOS)?

 

Har prøvd å resette CMOS uten hell.

 

Takker for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du resetter cmos så stilles jo cpu hastigheten ned.

Vanskelig for å tro at problemet har noe med cpu fan å gjøre, men har du ikke en annen vifte med slik turtallsavlesning du bare kan plugge i cpu fan1, eller hva den nå heter.

 

 

Da ville jeg få følgende feilmelding: ” system failed due to CPU overclocking”.

 

Denne feilmeldinga får jeg heletiden mer eller mindre tilfeldig, uten at det nødvendigvis henger seg.

Den kommer av ogtil også selv om cpu er under klokka.

Men nå kjører jeg en slik mod bios om det kan ha noe med det å gjøre.

 

Jeg får også en annen artig melding: "system failed due to CPU overclocking computer now booting from OS" rett før win xp boot.

Synes den er litt komisk. først feiler den så booter den :!:

Endret av Jeg er
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøpte et ASUS A7N8X-E Deluxe hovedkort for et par måneder siden.

 

Har siden da kjørt det med en vannavkjølt XP-M 2400+ @ 2500 mhz.

 

Helt fra starten av var det problemer med å boote opp pcen, jeg måtte først starte den opp, da fikk jeg kun svart skjerm og melding om at ”CPU fan failed”.

 

Dette har vel antageligvis sammenheng med at jeg ikke har noen vanlig CPU fan tilkoblet strømuttaket for CPU fan, men heller en 120mm vifte som står på radiatoren.

 

Etter det, måtte jeg slå av og på strømmen, for deretter og slå på pc’n igjen.

 

Da ville jeg få følgende feilmelding: ” system failed due to CPU overclocking”.

 

Grunnen til at den startet andre gangen vil jeg anta er fordi HK da starter i en slags safe mode.

 

Jeg måtte da inn i BIOS, og lagre denne (med fremdeles CPU satt til 2500mhz), og deretter reboote igjen, da den så vil starte opp.

 

Har dessverre ikke fått flashet opp BIOS som kanskje kunne ha løst problemet.

 

Det store problemet kom da skjermen ikke kom på da jeg startet den for andre gang som beskrevet over.

 

Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med CPU, siden jeg ikke har fiklet noe inne i PCen i mellomtiden, men at den simpelthen frøys inne i Windows.

 

Jeg har ikke økt spenningen på CPU heller (men det kan være at den er noe høyere enn normalt grunnet at jeg kjører mobile prosessor på desktop HK).

 

Uansett synes jeg det høres rart ut at CPU skulle ryke etter noen måneder med så god kjøling (temp 30-40 grader) og uten vesentlig økning av vcore.

 

 

 

Det jeg lurte på er om dette må være en ødelagt CPU, eller om det kan være noen jumpere jeg kan stille på slik at CPU starter med lave hastigheter for å få dette testet.

Er det noen mulighet for å disable testen for om CPU fan fungerer som den skal på HK (uten å måtte gå via BIOS)?

 

Har prøvd å resette CMOS uten hell.

 

Takker for alle forslag!

A7N8X korta er elendige på overklokking, desverre. Klarte bare 2700mhz med min Xp2400mobile 35watt, på DFI lanparty klarte jeg 2,9ghz.

 

Få tak i Abit NF7S 2.0 eller DFI LP ULTRA om du skal overklokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...