Gå til innhold

ISO og lukketid


Anbefalte innlegg

Jeg har netopp kjøpt Panasonic FX7 digitalt kamera, og har lest litt her på forumet og i brukerhåndboken om ISO og lukketiden på kameraet. Siden disse begrepene er helt nye for meg, forsto jeg ikke helt når og hvordan man bruker dem. Finnes det noen enkle regler på når og hvordan man bør stille disse to innstillingene slik at bildet kommer best ut? Håper noen er greie og gir meg et svar på dette :)

 

På forhånd takk! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er heller ingen ekspert. Men når du endrer ISO instillingen, vil kameraet automatisk kompensere for dette, slik at lukkertid og blenderåpning blir riktig.

 

Tommy

Ok,men hvorfor blir bildet bedre ved at man endrer på innstillingene til ISO og lukketiden?

Når du høyner ISO verdien, blir du i stand til å ta bilder når det er mindre lys uten å måtte ty til blitz. ISO er grovt sagt et tall for hvor lysfølsom "filmen" er. (i dette tilfellet bildebrikken)

 

Høyere ISO fører til mer støy (korn) i bildet.

 

Dersom man ikke høyner ISO, må man enten forlenge lukketiden, dvs. den tiden lukkeren står åpen når du tar bildet (det som fører til "klikk" lyden), for å få inn nok lys. Eller så må man bruke en større blenderåpning (hull), gjerne oppgitt som f4, f8 etc jo høyere f-tall jo mindre blender (mindre hull).

 

På de fleste kompaktkamera stilles normalt disse tingene automatisk, mulig ISO kan velges manuellt.

 

Dersom du har mulighet til å bestemme blender og lukketiden selv i en situasjon med lite lys, bør du i det lengste forsøke å bruke stå stor blender (lite f-tall) som mulig slik at lukketiden blir kort nok til at man kan holde kamera når man tar bildet. Har man ikke denne muligheten, bør man øke ISO verdiene til et greit bilde kan taes uten stativ el.

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Jeg er heller ingen ekspert. Men når du endrer ISO instillingen, vil kameraet automatisk kompensere for dette, slik at lukkertid og blenderåpning blir riktig.

 

Tommy

Ok,men hvorfor blir bildet bedre ved at man endrer på innstillingene til ISO og lukketiden?

Når du høyner ISO verdien, blir du i stand til å ta bilder når det er mindre lys uten å måtte ty til blitz. ISO er grovt sagt et tall for hvor lysfølsom "filmen" er. (i dette tilfellet bildebrikken)

 

Høyere ISO fører til mer støy (korn) i bildet.

 

Dersom man ikke høyner ISO, må man enten forlenge lukketiden, dvs. den tiden lukkeren står åpen når du tar bildet (det som fører til "klikk" lyden), for å få inn nok lys. Eller så må man bruke en større blenderåpning (hull), gjerne oppgitt som f4, f8 etc jo høyere f-tall jo mindre blender (mindre hull).

 

På de fleste kompaktkamera stilles normalt disse tingene automatisk, mulig ISO kan velges manuellt.

 

Dersom du har mulighet til å bestemme blender og lukketiden selv i en situasjon med lite lys, bør du i det lengste forsøke å bruke stå stor blender (lite f-tall) som mulig slik at lukketiden blir kort nok til at man kan holde kamera når man tar bildet. Har man ikke denne muligheten, bør man øke ISO verdiene til et greit bilde kan taes uten stativ el.

ok, på kameraet mitt kan man velge både iso og lukketid..hvis jeg f.eks skal ta bilde av månen når det er bekmørkt, bør jeg ta så lav som mulig iso verdi, og ta så lang som mulig lukketid for å få best mulig bilde?

Lenke til kommentar
ok, på kameraet mitt kan man velge både iso og lukketid..hvis jeg f.eks skal ta bilde av månen når det er bekmørkt, bør jeg ta så lav som mulig iso verdi, og ta så lang som mulig lukketid for å få best mulig bilde?

 

Ja, generelt så bruker du så lav ISO som mulig og tilpasser blender/lukker for å få et korrekt eksponert bilde.

 

Når det gjelder himmellegmer så roterer jorda 360 grader på 24 timer og hvis man bruker lang lukkertid så blir stjerner og månen til streker så det er veldig begrenset hvor lang lukkerid du kan bruke uten å bevege kameraet for å motvirke jordrotasjonen.

 

For en stund siden så kalkulerte jeg hvor lang lukkertid man maksimalt kan bruke for å få et skarpt bilde. For et objektiv tilsvarende 75 mm så må man bruke under to sekunders lukkertid hvis man vil ha et helt skarpt bilde. Siden månen er ganske lys så er det ikke noe problem å få kortere lukkertider.

 

Det er kansje måneformørkelsen du tenker på.

Lenke til kommentar
ok, på kameraet mitt kan man velge både iso og lukketid..hvis jeg f.eks skal ta bilde av månen når det er bekmørkt, bør jeg ta så lav som mulig iso verdi, og ta så lang som mulig lukketid for å få best mulig bilde?

 

Ja, generelt så bruker du så lav ISO som mulig og tilpasser blender/lukker for å få et korrekt eksponert bilde.

 

Når det gjelder himmellegmer så roterer jorda 360 grader på 24 timer og hvis man bruker lang lukkertid så blir stjerner og månen til streker så det er veldig begrenset hvor lang lukkerid du kan bruke uten å bevege kameraet for å motvirke jordrotasjonen.

 

For en stund siden så kalkulerte jeg hvor lang lukkertid man maksimalt kan bruke for å få et skarpt bilde. For et objektiv tilsvarende 75 mm så må man bruke under to sekunders lukkertid hvis man vil ha et helt skarpt bilde. Siden månen er ganske lys så er det ikke noe problem å få kortere lukkertider.

 

Det er kansje måneformørkelsen du tenker på.

Altså jeg har kun 3x zoom på kameraet, så månen blir ganske liten! Men da bør jeg altså ta en hurtigere lukketid, og så lav som mulig iso, for å få bra bilde av månen? Hva med solnedgang da?

Lenke til kommentar
Altså jeg har kun 3x zoom på kameraet, så månen blir ganske liten! Men da bør jeg altså ta en hurtigere lukketid, og så lav som mulig iso, for å få bra bilde av månen? Hva med solnedgang da?

Månen er jo svært lyssterk sammenlignet med omgivelsene om natten. Det betyr at du nok må ha kort lukkertid, ellers blir månen overeksponert. Det samme gjelder vel for en solnedgang vil jeg tro.

 

Andre forklarte dette med ISO lenger oppe, men jeg prøver meg jeg og..

 

Hvis du bruker ISO 100, betyr det at brikken ikke er så veldig lysfølsom, noe som gjør at du må bruke ganske lang lukkertid for å få korrekt eksponering. Lang lukkertid er greit nok, med mindre du tar bilder av ting i stor fart, eller at du bruker kraftig teleobjektiv. Men lukkertiden bør ikke bli for lang, for da vil selv de minste rystelser i kameraet føre til uskarpe bilder.

 

du merker det gjerne hvis du tar bilder i litt dårlig lys, med ISO 100, og ser at lukkertiden blir på f.eks. 1/20 sekund eller deromkring. 1/20 lukkertid er litt lenge, men den må være så lang for å få korrekt eksponering.

 

Det du da kan gjøre er å endre ISO til f.eks. 200 eller 400. Da vil brikken være mer følsom for lys, og ikke trenge så lang lukkertid for å eksponere bildet korrekt.

 

Ulempen med høy ISO er som flere har skrevet, at bildet blir litt mere kornete.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...