Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Megane 1.6RN: Hva sier pluggene?


wirrum

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg så guiden ang plugger, øverst på forumet, men jeg må fortsatt innrømmet at jeg sliter med å finne ut hva mine plugger forsøker å si til meg (se vedlegg). Jeg har en plugg med kraftig avleiring på, mens de øvrige ser nogenlunde normale ut, såvidt jeg kan bedømme. Men hva betyr dette? Såvidt jeg kan se av guiden skulle denne avleiringen bety slitt ventilstyring. Men da bare for denne ene sylinderen?

 

Litt bakgrunn:

Vi snakker Renault Megane 1.6 1997 model, med 167 tusen km på baken.

 

Grunnen til at jeg i det heletatt tittet på tennpluggene skyldes et semi-havari, som nesten involverte naf-berging. Jeg har merket at bilen noen ganger mangler kraft når man gir på, dette kan vedvare noen sekunder (5-40), før motoren så kommer seg igjen. Men her om dagen skjedde det samme, bortsett fra at i stedet for å komme seg så stoppet bilen helt - en ganske ubehagelig opplevelse når man kjører utenfor 30 sona. :roll: Og det lukta godt og svidd. Den ville ikke starte oppgjenn; startmotoren gikk, men det blei ikke noe liv. Etter å ha prøvd litt til og fra i en 10 minutters tid, blei det en kjapp telefon til naf, og vi avtalte at jeg skulle vente i anslagsvis 1,5 timer til naf kunne være på stedet. I frustrasjon forsøkte jeg å starte bilen igjen, og vips, den gikk som en klokke igjen. Jeg tok sjansen, og kjørt hjem - det gikk helt problemfritt (jeg avbestilte seff naf).

 

Men jeg har jo litt angst for å kjøre bilen i en slik stand, så jeg må til bunns i dette - og helst uten å ta turen om et merke-verksted. Har snakket med tidligere eier, og har hørt at dette har skjedd tidligere - og at det skyltes en defekt coil (det er to av dem). Problemet skulle bli fikset med å bytte den defekte. Etter å ha søkt på nettet har jeg sett at andre har opplevd samme symptomer, og at det skyltes coilen. Tydeligvis en svakhet på Megane. Så jeg tipper at jeg må bytte coil, og tenkte at kanskje jeg kunne se noen forskjell på pluggene (en coil skal...eh... bedekke to plugger) kunne gi noen indikasjon på hvilken av dem som står for fall.

 

Og pluggene er altså som på bildet. Men det er bare en plugg som er rar - det burde jo vært to hvis det skyltes coilen? Så da spør jeg dere - er det noen som vet hva pluggene min forsøker å fortelle meg?

 

.w

post-134-1098816967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett fra venstre, så gir plugg nr.2 delvis samme symptomer som plugg nr.1

 

Hvis motoren ikke blir noe bedre etter at du har skiftet coil, bør du starte med å sjekke kompressjonen på alle 4 sylinderne.

 

At motoren dør ved gasspådrag kan også tyde på mager blanding(bensin/luft).

Lenke til kommentar

Ikkje at det er feilen her kanskje, men har dårleg erfaring med Bosch Super plugger. Fekk omtrent samme symptom på min gamle mazda 81 mod. Bilen fekk ein ekstra sprut rett ettter eg skifta til desse pluggene, men starta raskt å sote seg og bilen gikk dårlegere og dårlegere. Måtte rense pluggene ofte. Bytta til champion plugger og problemet forsvant.

Men det var på ein gammel bil da.

Lenke til kommentar
Sett fra venstre, så gir plugg nr.2 delvis samme symptomer som plugg nr.1

 

Hvis motoren ikke blir noe bedre etter at du har skiftet coil, bør du starte med å sjekke kompressjonen på alle 4 sylinderne.

 

At motoren dør ved gasspådrag kan også tyde på mager blanding(bensin/luft).

Hei igjen, og takk for svar!

 

Pluggene på bildet skal ligge i den rekkefølgen de er i når man står forran motoren (med forbehold om at jeg kan ha messet ting opp). Slik jeg har forstått disse coil-tingene så betjener den ene coilen sylinder 1 og 4, og den andre sylinder 2 og 3. Hvis sylindernummereringen da begynner fra venstre mot høyre så ville det da tilsi at hvis coilen er problemet så burde det vært plugg 1 og 4 eller plugg 2 og 3 som har problemer. Ikke plugg 1 og 2...

 

Motoren dør ikke ved gasspådrag som en generell regel, men jeg har merket at den mangler noe kraft enkelte ganger, før den kommer seg og fungerer helt som normalt. Har opplevd det samme utenom ved gasspådrag også - sist i denne nesten-bergingen - hvor bilen ved normal kjøring bare plutselig mistet all kraft, før turtallet gikk endel opp og ned av seg selv, før den tilsist døde hen.

Lenke til kommentar

Plugg 1 er utsatt for Oljeforbruk. for mye olje i sylinderen kan og gir slike tegn.

 

Mer normalt at den er noe Mørkere brent da. men bilene idag går så rent at det ikke er uvanlig.

 

At du har motorfusk ved gasspådrag kan være slangen som går mellom motor og Atmostfæretrykk giveren er sprekt. Ikke ukjent problem.

 

Den sitter montert på Torpedoveggen rett over motoren. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...