Gå til innhold

maskina restarter ofte av seg selv. hvorfor?

wil

Anbefalte innlegg

Skrevet

har da en pc (fujistsu siemens) som er nok så bra synes jeg. det er bare et problem. den restarter ganske så ofte.

det er ganske rart for jeg kan legge meg om kvelden å når jeg står opp morgenen etter kan den ha restarta i løpet av natta.

lurt litt på tempraturen på diskene og cpu`en som gjør det.

her er tempen på cpu og harddiskene:

harddisk 1=52 grader

harddisk 2=48 grader

cpu=28 grader

er det noe galt som dere ser her?

Strømforsyninga som jeg har til denne pc`en er vel ikke at det beste. se profilen for mer info. uannsett strømforsyninga eer på 250 watt. er ikke det litt lite til mitt oppsett?

det er heller ikke noe kjøling i front på harddiskene heller. dvs. at det ikke er noe kjøling forran der harddiskene er. det bør det kanskje være.

drivere kan det også være eneste jeg hitil har bytta er skjermdriveren. det hjelper ikke så mye.

håper noen har tips om hva jeg kan gjøre. begynner å bli ganske desperat her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e
Skrevet

Dette kan være masse rart.

Først og fremst sjek maskinen for virus (Om du ikke har samme problemet i både Windwos og Linux da)

Cpu'n kan vøre "løs"

Strømforsyninga kan være gåen

Prøv og dytt litt på ledninger og sjekk att alle komponetene sitter ordentlig på plass.

Og angående gradene i pc'n din tror jeg ikke det har noe og si :)

Og hva skal du med både Windows 2000 OG XP ?

Virka utrolig teite syntes jeg :tease:

Skrevet

Prøv å sette den i en jorda stikkkontakt hvis du ikke har det, spenningsfeil kan avogtil føre til problemer.

når den står IDLE skal ikke strømfosryninga de være et problem, med mindre den er defekt.

Skrevet (endret)

problemet eksisterer bare i Windows 2000 og Windows XP. ikke i Linux. skal sjekke komponentene senere i kveld. har nettopp kommet hjem og oppdaga at maskina hadde restarta nok en gang. jeg har et støpsel med 4 kontakter på. eller en forlenger da. ingen av dissse kontaktene er jorda tror jeg. det merkelige er at når jeg fikk pc`en så var den sånn da også. da kunne den også restarte seg selv helt plutselig. da hadde den Windows XP Home Norsk. nå har den altså Windows 2000 PRO Engelsk, Windows XP PRO Engelsk og Slackware Linux 10.0 Engelsk.

når det gjelder Windows har jeg alltid installert de driverne som følger med cd`en som jeg fikk med pc`en min.

nå i ettertid. dvs. når jeg formaterer neste gang tror jeg at jeg skal installere drivere som jeg har lasta ned fra nett. se om dette funker litt bedre.

når pc`en restarter får jeg ikke noen bluescreen hverken før eller etter restart. hender at jeg får at den skanner harddisken for feil.

PS: jeg har hverken spyware eller virus på pc`en min. sjekker maskina for virus hver natt og spyware søkte jeg gjennom for i går kveld.

Endret av wil
Skrevet (endret)

For ordens skyld - jeg kjørte XP når dette inntraff.

Ikke at jeg kan gjette meg til hva feilen hos DEG er,

men jeg hadde akkurat det samme problemet for en stund siden.

Problemet var da hardisken min, en 80gb WD-disk.

Plutselig - gjerne helt uten forsvarsel - så klikket det 1 eller 2 ganger i hd'n, så restartet den seg. Dette kunne skje kanskje 2 ganger om dagen i gjennomsnitt.

Jeg endevendte alt og vurderte alle muligheter, formaterte alle disker, re-installerte både windows og alle drivere - opptil flere ganger faktisk. Men etter litt horing på diverse forum fikk jeg tak i andre som hadde samme problem.

Jeg hadde 2 disker på det tidspunktet. En 10gb WD og en 80GB WD,

problemet løste seg da jeg byttet primær-disken min med Windows installert på til sekundær, og sekundær-disken til primær - og kjørte Windows på den nye primær-disken istedet.

Dette ordnet problemet - kanskje det er tilfelle hos deg også!

Edit: Komplett.no hadde ingen svar på det. Lenger gikk jeg ikke med den saken.

Endret av SkyMarshall
Skrevet

tror jeg vet feilen jeg. det kan ikke være noe feil på diskene siden at dette problemet har eksistert til evig tid. jeg tror heller at det er PSU`en min som er for dårlig. PSU`en min nå er på 250 watt. se spec i profilen min. da blir jo 250 w veldig lite. vurderer å skaffe en ny PSU og 2 vifter til kabinettet mitt.

men takk for tips allikevel.

Skrevet (endret)

Jo for all del, bare hyggelig.

Men anskaffelse av f.eks 350w PSU er ikke dumt uansett om det er feil eller ikke.

Lykke til videre - min ekspertise på områdene ga seg her :yes:

Edit: leifs

Endret av SkyMarshall
Gjest Slettet-df17e
Skrevet

Tror ikke det er PSU siden du ikke har problemet i Linux...

Skrevet

i sta nå tok jeg ut alle kontakter og skrudde av cpu vifta for å gjøre den ren litt. så satte jeg i alt igjen og pc`en starta igjen. ja den har starta før også. det er ikke det :p. dette gjorde jeg for ca. 5-10 min siden. får se hvordan det går i løpet av dagen. skal på jobb nå så får jeg se hva som skjer når jeg kommer hjem. mulig jeg kanskje får kabinett vifter og ny PSU i løpet av begynnelsen av November.

men Lemen: hva tror du er problemet her da? det er flere av vennene mine som tror at det kan være PSU`en som er dårlig. min siste tanke er at det er CPU vifta som er dårlig. at den ikke kjøler nok. CPU vifta som står i er en Cooler et eller annet, glemte å sjekke det ista.

Fujistsu Siemens er jo så smart at de ikke har skrevet noe særlig om hardwaren i maskina mi. iallefall ikke hvilket HK det er iallefall og ram.

dårlig av dem altså.

Skrevet

jeg tror kanskje at jeg har kommet et skritt videre her. jeg mener å huske at maskina restarta bare når den stod på nett, men kan ikke huske at maskina restarta når den ikke stod på nett. med andre ord det må være noe galt med nettverkskort driveren i Windows. tok å oppgraderte den til en som lå på realtek sin hjemmeside (det er det lan kortet jeg har) og nå ser ting ut til å funke greit. ENDA får se hva som skjer ikveld. om den kanskje restarter da. hadde tenkt så langt det var mulig å laste ned alle driverne mine til maskina istede for å installere dem via cd`en. jeg tror det er noe rundt der problemet ligger. nei det kan ikke være noe software problem. jeg har jo den samme software på laptoppen min nesten å den restarter aldri.

Skrevet
aaaah. da er vi 2. jeg prøvde å oppgradere driveren til nettverkskortet å det så ut til å gå bra.

Ahh, gudd gudd. skal prøve på det jeg også, men kan du veilede meg gjennom det? :p er litt n00b for å si det mildt :blush:

Skrevet

er vanlig på fujitsu siemens maskiner. foreldrene mine har en som rebooter noen ganger så ofte som flere ganger timen. Samme problemet har også mange venner av meg med fujitsu siemens pcer.

Skrevet

Folket her er sikre på at de ikke er den lykkelige innehaver av restart-viruser?

Blaster.worm eide meg på det der engang - et annet jeg ikke husker navnet på også.

Da var problemet ene og alene mens jeg surfet...

Blaster.worm ga meg en "feilmelding" som telte ned fra 30sek før den restarta.

Det andre viruset bare omstartet uten videre.

Skrevet

jeg er hvertfall sikker på at det ikke er virus. som sakt gjelder dette VELDIG mange fujitsu seiemens pcer. Det er kjent sak at nicator som selger mange fujitsu siemens pcer i norge har masse tull innlagt, men når folk formaterer og fortsatt har problemet regner jeg med at det er hardware feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...