Gå til innhold

E ndre oppløsning i X?


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop med 1400x1050 oppløsning, og hadde tenkt å koble til en ekstern skjerm som har max 1280x1024 oppløsning. Men X nekter å åpne i mindre enn 1400x1050.

 

Jeg har prøvd å legge til Modes i xorg.conf:

Section "Screen"
       Identifier "Screen0"
       Device     "Card0"
       Monitor    "Monitor0"
       SubSection "Display"
               Viewport   0 0
               Depth     24
               Modes "1280x1024" "1400x1050"
       EndSubSection
EndSection

Bpde med og uten "1400x1050". Jeg har prøvd å endre oppløsning med ctrl+alt+- og ctrl+alt++, men uten hell. Jeg har også bootet med skjermen tilkoblet, og vanlig consol-output er ikke noe problem å overføre til den eksterne monitoren.

 

Jeg har gjort dette tidligere med annen linux-distro og xfree86. Men xorg nekter altså å samarbeide.

 

Noen idéer eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Men hos meg så er det hvertfall slik at alle

modes-ene må være i synkende rekkefølge, altså den høyseste oppløsningen først. Og for å skifte

til andre oppløsninger må du ha disse oppløsningene i Modes-linjen. Hos meg er det f.eks. følgende:

SubSection "Display"
Depth     24
Modes     "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection

 

Som gir meg den høyeste oppsløningen (1600x1200) når jeg starter X, og jeg kan skifte til alle

oppløsninger som er nevnt på den samme linjen, helt ned til den siste (640x480).

Lenke til kommentar

Section "Screen"
      Identifier "Screen0"
      Device     "Card0"
      Monitor    "Monitor0"
      SubSection "Display"
              Viewport   0 0
              Depth     24
              Modes "1280x1024" 
      EndSubSection
EndSection

 

Hvis du har debian kan man gjøre noe sånt som; dpkg-reconfigure xorg-xserver*

 

*ikke stol på meg er nok ikke riktig, men sjekk det opp

Lenke til kommentar

Nope. Men har fått det til nå. Virtual size kan settes i xorg.conf, og oppløsning kan endres fra KDE.

 

Men det virker helt motsatt av slik det burde være. Og det virker som en bug at jeg ikke kan sette oppløsning i xorg.conf. For eksempel, etter å ha justert monitorspesifikasjonene, så fikk jeg opp skjermbilde på monitoren min. I 1400x1050 på en 1280x1024 monitor! Litt kutta i høyden, men jeg fikk hele bredden! Men virtual desktop ble satt default til 1600x1200! Så denne måtte jeg endre ned.

 

ctrl+alt+pluss/minus fikk jeg aldri noen respons ut av.

 

Det funker til en viss grad, i den forstand at jeg får justert ting så det funker. Men det er litt vel tungvindt løsning, og den synes svært bug'ete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...