Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stråling fra trådløs ruter?


Anbefalte innlegg

Hei, har kanskje et litt merkelig spørsmål her.

 

Det er jo mye snakk om stråling fra Mobiltelefoner, selv om ingen helt klarer å påvise om det er skadelig eller ikke. Er det noen som vet om dette også gjelder for trådløse nettverks routere?

 

Hvorfor jeg spør er fordi, grunnet praktiske grunner, står ADSL modemet rett bak sengen og tenkte eventuelt å plassere en trådløs router her. Men er det noen som vet om det "kan" være skadelig å sove/være så tett oppå en router hele natten "8 til 10 timer"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje akkuratt svare på om det er skadelig eller ikkje, det er det vel mange som fortsatt diskuterer. Kan i alle fall fortelle at menst ein mobil telefon gjerne sender ut rundt 3 watt, så sender ein trådløs ruter gjerne ut rundt 30 milliwatt ,altså tusenedels watt. Det er altså snakk om mykje lågare effekt. No e riktig nok frekvensen litt høgare, og det betyr at signalet potensielt sett er meir skadelig. Eg ville uansett bekyrma meg mykje meir for å bruke mobil og mikrobølgeovner, som virkelig sender ut mykje stråling...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er med tråløse routere, men en mobil sender ut 0,5 w/kg. Dette tror jeg det skal stå om i bruksanvisningen til mobilen. Hva en router sender ut er jeg ikke sikker på, men hvis jeg over lengre tid; 5-10 timer, er i nærheten av en tråløs router, får jeg vondt i hode og dotter i øra. Litt som det er med å snakke i mobil.

 

Man vet jo ikke hvor skadelig det er å med tråløse signaler, men "før-vare" prinsippet gjeder nok her og.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt trådløst internett i huset leeenge, og har vært i nærheten av trådløse rutere i mange år, har enda ikke fått rare utvekster eller vondt i hodet.

 

Jeg vil si: "Bullshit"

:tease: endeli forklaringen førr at du e så rar :tease:

 

Nei ska ikke tulle me folk man ikke kjenne

Lenke til kommentar
Hei, har kanskje et litt merkelig spørsmål her.

 

Det er jo mye snakk om stråling fra Mobiltelefoner, selv om ingen helt klarer å påvise om det er skadelig eller ikke. Er det noen som vet om dette også gjelder for trådløse nettverks routere?

 

Hvorfor jeg spør er fordi, grunnet praktiske grunner, står ADSL modemet rett bak sengen og tenkte eventuelt å plassere en trådløs router her. Men er det noen som vet om det "kan" være skadelig å sove/være så tett oppå en router hele natten "8 til 10 timer"?

Ja man kan få kreft i begge ballene og klumpfot i himmelen etter du er død av stråling fra elektronisk utstyr..

 

Begynner å bli kraftig lei slike tråder, hvis du bare hadde vært klar over all strålingen du blir eksponert av iløpet av en dag så tror jeg du hadde gitt deg F... Ikke noe å tenke på, går ikke ann å gjemme seg uansett.. :p

 

Tror ikke den routeren er det største problemet i livet ditt, hva ang. stråling!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

poenget til trådstarter var ikke å unngå å bli utsatt for stråling, men det er ganske unødvendig å bli utsatt for SÅ nær stråling med vilje når han lett kan unngå det

Han spør om stråling fra en trådløs router 1 m fra hodet, 8-10 timer/døgn er farlig, ikke om trådløs nettverk er farlig over lengre distanse, noe som er normalt..

Lenke til kommentar
poenget til trådstarter var ikke å unngå å bli utsatt for stråling, men det er ganske unødvendig å bli utsatt for SÅ nær stråling med vilje når han lett kan unngå det

Han spør om stråling fra en trådløs router 1 m fra hodet, 8-10 timer/døgn er farlig, ikke om trådløs nettverk er farlig over lengre distanse, noe som er normalt..

Joda, forstår greia til trådstarter..

 

Vi hører stadig vekk om folk som kommer i media i forbindelse med kraftlinjer som har gitt halve bygda kreft o.s.v.

 

Hva med alle menneskene som bor i næreheten av GSM basestasjoner? ganske kraftig stråling fra disse kildene, men disse er ikke så synlig, og derfor vil aldri noen finne på å bruke statistikk for å belyse denne "sammfuns plagen".. hadde man derimot malt disse antennene neon rød, så tror jeg ikke det hadde gått mange år før de første kreft tilfellene hadde dukket opp :hmm:

 

Poenget mitt er bare at alt kan brukes mot deg eller andre bare man ønsker dette..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

For å si det enkelt, i et normalt rom, så er det minimal forskjell på strålingen fra en router enten du er en meter eller fem meter fra kilden. Tror dere virkelig at signaltapet/strålingen er vesentlig forskjellig, så lenge forskjellen i avstand ikke er større? Husk at disse routerene er designet for å fungere opptil 100 meter innendørs og opptil 400-500 meter i fri sikt utendørs. Noen mennesker høres ut som typen som går rundt med aluminiumsfolie på hodet, og de bør ikke kjøpe trådløse produkter av helt andre grunner enn stråling. En ting er å ta sine egne forhåndsregler privat, men å spre sin egen frykt over på andre er noe helt annet. Bekymringer er noe man faktisk kan bli syk av.

 

Er sikker på at dere ikke en gang vet at ved å plassere routeren med antennen i vertikal stilling på hodet mens du står oppreist, utsetter kroppen for svært lite stråling fra antennen relativt til å sette routeren på bordet og stå fem meter fra den.

 

Edit: Hvis noen virkelig er interessert i forkjellen mellom en og fem meter, så er formelen etter opplysningene i denne tråden:

Dempning i luft [dB] = 32.5 + 20log(distansen i km) + 20log(frekvensen til signalet i MHz).

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Det er ingen som egentlig veit om slik stråling er skadelig. Det er blitt registrert skader i strålings områder uten at en kan si at det er en sammenheng det er bare synsing ett slags føre var prinsipp. En 10 cm er sannsynligvis nok til å kunne være "føre var".

Så du mener en forskjell på opptil kanskje 0,5 dB vil utgjøre en forskjell på helsen? Når utgangspunktet er mellom 15 og 20 dB (20dB = 100 mW)? Stråling er ikke målt i cm eller meter.

 

Edit: Typo

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
For å si det enkelt, i et normalt rom, så er det minimal forskjell på strålingen fra en router enten du er en meter eller fem meter fra kilden. Tror dere virkelig at signaltapet/strålingen er vesentlig forskjellig, så lenge forskjellen i avstand ikke er større?

Dette er en omni antenne. Den stråler i alle retninger. Ved en meters avstand, så vil strålig pr m² være (formel for overflate av kule : 4*pi*r^2) (setter strålingsstyrke til å være x) x/(4*pi*1²) = x/12, mens ved en avstand på 4 meter vil strålingen være x/(4*pi*4²) = x/201.

 

Som du ser så er x/201 et langt mindre tall enn x/12. Faktisk så minsker man strålingsstyrken med 10 ganger ved å gå de tre meterene lenger unna. Dette er det jeg finner facinerende med mobiltelefoner. De kan man nemlig legge helt intill øret, slik at radien fra senderen til hjernen blir omtrent 10 cm. Det gir en strålig lik x/(4*pi*0.1²) = x/0,12 = 8x, altså nesten hundre ganger kraftigere enn om du har den en meter unna. Når senderen da er på 0,5W, i forhold til basestasjoner sine ca 0,05W, så sier jo det ganske klart at om man skal kvitte seg med noe så må det være mobilen. Forøvrig så sender mobilen på 900MHz og 1800MHz, mens Wlan går på 2400MHz, så det vil være litt mer "effekt" i det basestasjonen sender, dersom det sender med samme watt styrke.

 

Hvis man ser i forhold til en mikrobølgeovn, så vil Wlan være nesten ingenting. Vi snakker om ca 900W i forhold til 0,05W, altså bør man ikke sammenligne de to så altfor mye. I så fall så må det jo være minst like farlig å stå ved microbølgeovnen som ved wlan utstyr. Strålinga er jo mer enn kraftig nok til å til tider jamme Wlanet mitt i alle fall.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...