Gå til innhold

Nathalie Portman likar ikkje heilmjølk


Ola PeK

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-22 17:02, Mad Wolf Magnux skrev:

Jeg trodde dette skjedde i prosessen etter "tapping" jeg... Men om du og frøken Portman har rett er jeg enig med dere, trenger ikke plage dyr unødvendig


Ciao, hjemmet kaller


P.S. De store svarte lager kaffe!


 

Hvilken melketype man lager bestemmes etter tapping. Det jeg lurte på var egentlig om det er mulig å gi kyr steroider, slik at de produserer bedre helmelk? Selv om man bestemmer at det skal være helmelk først etter tapping, kan jo muligens smaken ol. påvirkes i perioden før tapping, alstå når melken fremdeles er inne i kua.

 

Er det noen melkebønder her som kan bekrefte/avkrefte at det er mulig å gi steroider til kua, slik at den produserer bedre helmelk?

 

Dette er jo egentlig ganske viktig, for hvis dette er mulig, er ikke utsagnet til Nathalie spesiellt morsomt. Men hvis det ikke er mulig, er det jo ganske teit sagt av Nathalie...

 

Så.. Melkebønder! For en gang skyld trenger vi dere virkelig! Kom med deres viten! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-22 17:02, Mad Wolf Magnux skrev:


Jeg trodde dette skjedde i prosessen etter "tapping" jeg... Men om du og frøken Portman har rett er jeg enig med dere, trenger ikke plage dyr unødvendig


Ciao, hjemmet kaller


P.S. De store svarte lager kaffe!


Sånn stor svart kaffe-ku kunne jeg tenk meg et par stykk av.. :smile:

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg helt inne på kudoping selv om jeg er bondesønn. Men jeg tviler på at det gis steroider til kyr for å lage bedre melk, heller mer melk og kjøtt. Hvis dopet ga bedre melk ville jo også de andre melksortene også bli bedre... hvorfor da bare satse på h-melk?

Nei er nok meieriene som ødelegger melka ved å mekke lett, skummet osv...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-22 16:26, Hauge skrev:

Er det en så ufattelig dum tanke, det at kanskje de har forskjellige kuer til de forsjellige melke typene? La oss si at man får bedre helmelk ved å gi kuene steroider, ville det ikke da være fornuftig å gi noen kuer steroider, og bruke disse kuene til å produsere kun helmelk?


Jeg er ingen bonde, men det høres jo ikke akkurat ut som noe dum idè.. Og HVIS dette skjer, er det vell heller ikke så dumt av Nathalie å boikotte helmelk!? :smile:


Neida, eg skjønar tankegangen din.

Det forheld seg derimot litt annleis.

Bonden får i hovudsak betalt for mengda mjølk. Og ettersom alle kyr et ein del og alt ikkje kjem ut igjen gjennom spenene, så vil det lønne seg å ha færrast mogleg kyr. Altså må bonden maksimere mengda mjølk per ku. Til dette blir det brukt kunstige stimuli, f.eks diverse veksthormon('stereoider'), som og kan ha enkelte biverknader (unormal vekst i enkelte organ, i kjøttindustrien kan det føre til at kalvane blir så store at dei må tas med keisersnitt etc.) Det vil seie at det blir brukt på alle kyr, for å maksimere mengda mjølk, ikkje for å maksimere mengda feitt.

 

 

Poenget er altså, som Mad Wolf Magnux seier, at dette er noko som skjer på meieriet etterpå. Som kjent så har heilmjølk 4% feitt. Men mjølka som kjem frå kua (iallfall NRF) har heller rundt 3%, altså blir det tilsett feitt til heilmjølka. Det ekstra feittet kjem da sjølvsagt frå lett- og skummamjølka.

 

Det er ein del debatt rundt bruken av slike kunstige hormon i USA, og ja, det finst mjølk som ikkje er produsert ved hjelp av det, men det har altså ingenting med heil- vs. lett-mjølk å gjere.

Og det var dette, samt at ho vart framstilt som super-glup og flink, som var grunnlaget for mi "uthenging" av ms. Portman. Med den prestisjen som Harvard har, så fell det naturleg for meg å anta at dei som går der er i stand til å finne fakta om ein sak, og ta beslutningar på grunnlag av det, ergo burde ho ikkje drikke mjølk i det heile.

 

 

Når det er sagt så er jo dette ein ikkje-sak, og Portman har kanskje ikkje skuld i dette i det heile. Feilsitert av ein journalist? Journalist som berre har samla saman litt hist og pist? Dagbladet som skriv litt krøkkete? Eigentleg så heller eg mest til det siste....

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-05-22 18:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...