Gå til innhold

Hjelp til valg av LCD


Lorang-Dahl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lest endel rundt på forumet her, men finner ikke noen tråder eller skjermer som heelt er det jeg er ute etter. Dessuten er desverre mange av testene her litt utdaterte, derfor jeg trår til med en tråd.

 

Jeg skal ha en ny LCD-skjerm!

 

Jeg er en ivrig fotograf, og jobber endel med bilder, så jeg vil gjerne ha grei fargegjengivelse, hvis det er mulig.

 

Jeg ser selvfølgelig endel på film.

 

Men mest av alt, så spiller jeg. Jeg spiller masse FPS, og vil gjerne ha lite etterslep. Dere skjønner sikkert hva jeg mener ;)

 

Jeg er på jakt etter en skjerm rundt 4000 kr, gjerne litt under, hvis det lar seg gjøre. Er det mulig å få en 19" på dette, eller er ikke det å foretrekke?

 

Kan jeg få DVI? =) Kan jeg få IPS-panel, eller er ikke dette begynt å komme enda?

 

Har fått tilbud på denne skjermen, men jeg er litt usikker, da jeg ikke kan finne noen andre som har skrevet noe om den, noensteder :phttps://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16326 Sony SDM-S73 (Den har noe så fint som en 200 mhz prosessor for grafikk, men jeg har ikke helt skjønt hvordan det funker :roll: )

Endret av Lorang-Dahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få DVI og du kan få IPS-panel, men ikke til den prisen. Med dine krav til bruk kan det være vanskelig å finne en rimelig skjerm i det hele tatt.

 

Hvis kravet om en spillskjerm er absolutt så utlukker dette mer eller mindre VA-paneler. Med prisen du har stipulert er det mest naturlige valget TN-baserte skjermer. Minuset med disse er dårligere fargedybde og lav innsynsvinkel, noe som påvirker egenskapene du leter etter som fotograf...

 

Plukker du ut en 19-tommer med at S-IPS-panel så får du sansynligvis en litt tregere skjerm (ofte rask nok, men det er veldig individuelt), men samtidig så får du en skjerm som egner seg mye med til billdebehandling. Minuset her er prisen..

 

Når det gjelder film, så kan du se dette på stort sett de fleste LCD-skjermene på markedet idag, men det er klart at fargegjengivelsen er best på VA-skjemer og dårligst på TN-skjermer.

Lenke til kommentar

La oss si at jeg går for en TN - 17" da? Det med fargene er dog ikke SÅ viktig, jeg kan jobbe med bilder her på jobben også (Sitter på fin, dyr Eizo)

 

Hva er DA det mest naturlige valget av skjerm? Problemet med å lese hva folk skriver er det at folk flest bare har sin egen skjerm som erfaring, og gjerne er fornøyd med den, derfor det er fint å høre fra noen som har testet endel skjermer!

 

Takk for hjelpen uansett =)

Lenke til kommentar

Ser stadig folk sier "vent på 1770NX". Men kommer det noen tilsvarende raske og gode 19" fra NEC? Jeg skal ha 19" og ser jo at 1960NXi koster 6k nå. Da blir jo sikkert en "1970" kostende mer enn det. Kanskje 7k... :hmm:

Får jo bra 19" med rask responstid til ned mot 4k nå i dag. Er virkelig forskjellen så stor at dette er verdt å vente på???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...