Gå til innhold

NForce4 kommer denne uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er AGP?

Spørsmålet er ikke så dumt det, svaret er: -Egentlig ikke.

 

-Men det går an å lage AGP porter ut av PCI-bussen, slik at du kan putte ditt gamle grafikkort ned der, men husk at da går AGP porten i PCI-fart, som tilsvarer ca AGP 0,08X;) -Funker sikkert greit i windows, men ikke til spill.

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet kan virke litt dumt for enkelte, men vil det være en AGP slot på disse hk'ene?? :dontgetit:

Nei, nForce4 har så vidt jeg vet ikke AGP-interface innebygget i chipsettet. Det eneste chipsettet jeg har hørt om som har både AGP og PCIe integrert er fra VIA, og kun for Pentium 4:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2244&p=2

 

The PT880 Pro will be one of the few options for motherboard manufacturers looking to include fully functional PCI Express and AGP graphics interfaces. We have heard of a bridged PCI-to-AGP connection being offered by some manufacturers, but the VIA chipset should provide full AGP compatibility without a bridge.
Lenke til kommentar
Purblade: Helt enig med det du sa!

Bl.a.: "Av samme grunn er X16-portene større enn X4-portene, som igjen er større enn X1-portene. X16-portene har 16 ganger flere data-overførende "pins" enn X1-portene."

 

...altså er en 16x port 16 ganger så rask som en 1x port....

Vel, det kommer vel an på hvordan man definerer "hastighet" og "raskhet". Er det det samme, eller to separate ting?

 

Det jeg tenkte på, da jeg skrev mitt innlegg var at hastighet er frekvensen for dataoverføring, altså datarate pr. lane. Ser man slik på det, så kjører X1 og X16 på samme hastighet, selv om X16 har 16 ganger så mange lanes, og når du sier "Et PCIe 16x spor kan kjøres på halv fart (8x)", så blir det litt feil.

 

Men om man tenker at hastighet/raskhet er lik "total datarate", så blir det du sier riktig. Men da gjør du det umulig å skille mellom den ene og den andre formen for hurtighet...

 

Basert på følgende uttalelser:

Et PCIe 16x spor kan kjøres på halv fart (8x)
Man kan velge: Enten ett kort på 16x PCIe, eller to kort på 8x PCIe

...så synes jeg det virket som om du hadde misforstått dette med hastighet vs. fysiske lanes (norsk: "baner"?). Det virket som du hadde inntrykk av at man kunne justere hastigheten selv etter kortet var produsert - at dette var en slags konfigurasjonsinnstilling. At du kalte det 16X og 8X i stedet for X16 og X8 bare forstreket dette inntrykket. Men det kan hende jeg tok feil. ;)

 

Edit: Forsøk på oversettelse av "lanes" til "baner"...

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...