Gå til innhold

lære litt om database


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IMO er SQL databaser mye enklere å sette seg inn i, og har sitt eget radsystem som funker både raskere, og enklere enn flatfiler fordi du bruker PHP til å splitte opp filen og lage virtuelle rader ut av det. SQL er i seg selv mange ganger raskere enn PHP, dessuten så er det bare en spørring, istedenfor 20-50 linjers kode.

 

Selfølgelig så kommer det litt ann på bruksområde, en teller som teller hvor mange sidevisninger som har vært kan godt være raskere enn å bruke en SQL database.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

selvfølglig går det an å vri på det og si at database er en samling av data og at datane like gjerne kan være samlet i filer. men det jeg og sikkert de fleste forbinder med database er SQL og gjerne MYSQL. det går fint å bruke flatfilsystem til det meste (eks, cutenews), men jeg mener det er lettere å holde oversikt og å lære seg mysql sammen med f.eks. php. hvis du har et spesielt spørsmål om MYSQL og php er det bare å søke på forumet da det sikkert er spurt før.

Lenke til kommentar

Virker som det er noen missforståelser om databaser og flatfiles. De fleste vil nok forbinde en database, spesielt i PHP sammenheng, med en SQL database server som f.eks. MySQL eller MSSQL.

 

Disse SQL databasene er meget raske, og det er vasnlig å oppnå samme resultat med flatfiles, men som SQLITE har bevist - det er fult mulig på mange områder. Så fort PHP 5 blir vanligere på webhoteller så vil nok databaser også forbindes i større grad med flatfiles løsningen SQLITE.

 

Når dette er sagt så er den beste måten å lære SQL på å kjøpe en bok. Selv har jeg lest mange bøker om databaser, til og med SQL for dummies - den boken er faktisk ganske bra hvis en vil sette seg grundigere inn i SQL.

 

Problemet er at de fleste nettsteder har meget begrenset innhold, de fokuserer på de vanligste funksjonene og utelater litt for mye. For å lære å lagre, hente, slette og oppdatere data så kan du gjerne starte med nettsider. Dersom du vil lage litt mer avanserte systemer så er det absolutt lurt å lese et par bøker.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å starte en stor diskusjon om websider vs. bøker, men ønsker å poientere at det er meget uvanlig å finne virkelig grundige sider som er like gode som bøker. Selv om en kan det grunnleggende, og får et script til å fungere så er det ikke sikkert dette scriptet vil fungere dersom det blir populært og får mange hits i timen.

 

Det er mulig, med hammer, spiker og planker å sette opp en trehytte. Selv om en kan bygge en trehytte betry ikke dette at en kan sette opp et høyhus. Å begynne å rette på en database på et par GB tar meget lang tid, og det er bedre å forsøke å gjøre jobben grundig fra bunnen av.

 

Bruker en lang nok tid, og er villig til å tilbringe veldig mange ekstra timer etter å søke frem sider så finner en det meste på nettet. Problemet er at det blir lite sammenhengende, og absolutt ikke å anbefale for en nybegynner. Det er ikke alltid å anbefale for de som kan litt mer heller, fordi de fleste sider er skrevet av folk som selv heller ikke kan så mye. En ting som fungerer bra i et script behøver ikke å fungere bra i et annet script.

 

Skal du programmere større scripts med MySQL så er absolutt boken High Performance MySQLå anbefale. Boken forutsetter at en kan en god del MyQSL og tar ikke for seg grunnleggende funksjoner.

 

For de som ikke er proffe, men trenger å lære litt mer grunnleggende vil jeg anbefale bøkene:

Web Database Applications with PHP and MySQL, PHP and MySQL Web Development, 3rd Edition og Sql for Dummies - eventuelt PHP and MySQL for Dummies hvis den er ganske lik Sql for Dummies.

De to første tar for seg både PHP og MySQL, mens Sql for Dummies tar for seg SQL funksjoner. Dette er noen av de beste bøkene jeg har lest om PHP og MySQL. Det finnes andre tilsvarene bøker, og jeg har ikke lest alle innføringsbøkene så hvis noen andre har forslag så post de gjerne.

 

Det er mulig å bygge bra scripts med tutorials fra nettet, men husk at det er stor forskjell på en database med 10 000 rader, og en database med et par millioner rader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...