Gå til innhold

sliter med pio & lav dma

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Harddisken min står på ide kanal 0-0.. I bios har jeg satt den til dma 5, og den står på i windows. Men event vieweren sier at harddisken står i pio mode. Noen som har peiling på ka som kan være problemet? kan det tyde på at disken er ødelagt?

PÅ kanal 1 har jeg en dvd spiller og en dvd brenner. Begge er stilt så høyt som mulig i bios. Spilleren kjører på dma 4 mens brenneren kjører med dma 2. Begge står på automatisk i bios. Jeg prøvde å sette brenneren på cd-rom, og stilte dma'en til 5, men da failet den i oppstarten.. Burde ikke brenneren klare mer enn dma 2, den er jo nyere enn dvd spilleren.

Jeg pleide å ha en vanlig brenner der dvd brenneren står no, og eg hadde det samme problemet med brenneren, kan det være at siden den står som 1 på ide kabelen at den ikke kan kjøres på dma 4??

Endret av knokle_85
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemer med PIO og DMA er ofte forårsaket av at driveren til kontrolleren er korrupt eller ikke installert. Windows vil da bruke standarddriveren, som ofte resulterer i PIO. Sjekk derfor produsenten av hovedkort/kontroller om det er en oppdatert driver tilgjengelig.

En annen årsak til slike problemer er feil type eller defekt signalkabel. Sjekk derfor denne.

• 2 måneder senere...
Skrevet

For de som lurer:

Etter at windows har hatt problemer med komunikasjonen til enheten 5 ganger, og som følge av dette har vert nødt til å omstille fra udma til pio, så vil windows stille enheten inn på pio fast.

Løsning:

Avinnstalere controlleren det gjelder, og starte maskinen på nytt og la windows innstalere den på nytt igjenn. Da skal problemet være løst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...