knokle_85 Skrevet 15. oktober 2004 Skrevet 15. oktober 2004 (endret) Harddisken min står på ide kanal 0-0.. I bios har jeg satt den til dma 5, og den står på i windows. Men event vieweren sier at harddisken står i pio mode. Noen som har peiling på ka som kan være problemet? kan det tyde på at disken er ødelagt? PÅ kanal 1 har jeg en dvd spiller og en dvd brenner. Begge er stilt så høyt som mulig i bios. Spilleren kjører på dma 4 mens brenneren kjører med dma 2. Begge står på automatisk i bios. Jeg prøvde å sette brenneren på cd-rom, og stilte dma'en til 5, men da failet den i oppstarten.. Burde ikke brenneren klare mer enn dma 2, den er jo nyere enn dvd spilleren. Jeg pleide å ha en vanlig brenner der dvd brenneren står no, og eg hadde det samme problemet med brenneren, kan det være at siden den står som 1 på ide kabelen at den ikke kan kjøres på dma 4?? Endret 15. oktober 2004 av knokle_85
sofTest Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Problemer med PIO og DMA er ofte forårsaket av at driveren til kontrolleren er korrupt eller ikke installert. Windows vil da bruke standarddriveren, som ofte resulterer i PIO. Sjekk derfor produsenten av hovedkort/kontroller om det er en oppdatert driver tilgjengelig. En annen årsak til slike problemer er feil type eller defekt signalkabel. Sjekk derfor denne.
knokle_85 Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Skrevet 3. januar 2005 For de som lurer: Etter at windows har hatt problemer med komunikasjonen til enheten 5 ganger, og som følge av dette har vert nødt til å omstille fra udma til pio, så vil windows stille enheten inn på pio fast. Løsning: Avinnstalere controlleren det gjelder, og starte maskinen på nytt og la windows innstalere den på nytt igjenn. Da skal problemet være løst...
OC-Freak Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 De aller fleste optiske enheter (også brennere) støtter faktisk bare UDMA 2 (33MB/s) - så det du ser på brenneren din er helt normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå