Gå til innhold

Navigasjon på mobilen.


M.B.

Anbefalte innlegg

For dere som har snust litt på navigasjon til mobilen må bare prøve den nye versjonen til Wayfinder.Den kan ikke sammenlignes med noe annet.Det er mulig å laste ned demo på http://www.wayfinder.com/freetrial/index_en.php Har prøvd mange orginalmonterte navigasjons-system,men dette overgår dem alle.Et must spesiellt for P9xx p.g.a touch screen,men funker bra på de andre også.God tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo én stor forskjell mellom TomTom og Wayfinder. Og det er at Wayfinder er avhengig av GPRS for å fungere. Dessuten må du "abbonere" på tjenesten for å benytte den. Ekstra kostnader på sikt!

 

I og med at GPRS ikke er tigjengelig i alle land, så blir det faktisk helt ubrukelig. Var i Spania nå nylig, og der fungerer IKKE GPRS sammen telefonselskapet jeg bruker. Dermed hadde det ikke fungert med wayfinder her nede. Og hva hvis du er litt "utenfor allfarvei" i norge, og det ikke er dekning på mobilen? Ikke bra!

 

Det er detten som gjør at jeg personlig vil vente på TomTom for UIQ istedenfor å kjøpe wayfinder.

 

OAK

Lenke til kommentar

Det finnes også et annet alternativ

Route66 Mobile, fungerer til alle symbian series60 mobiler, men ikke UIQ såvidt jeg kunne se

http://www.66.com/route66/index.php

 

Som dere ser er den ute med skandinaviske kart nå, men jeg har bestemt meg for å vente på TomTom pakken da den har fått bedre kritikker, samt at du der har muligheter til å legge inn egne POI (points of interrest) Det jeg sikter til her er selvfølgelig muligheten til å laste ned fil med alle fotoboksene i Norge, og man kan sette opp at man skal bli varslet 300m før man kommer til den :D

Men Route66 har den fordelen ved at hvis man har lagt inn adresser i telefonboken, så kan man velge en kontakt, også blir du guidet dit! Ganske kjekt når man har vært litt lenge på byen å vil finne hjem til kjærsten ;)

 

TomTom mobile anmeldelse:

http://www.pocketgps.co.uk/tomtom-mobile.php

Route66 anmeldelse:

http://www.pocketgps.co.uk/route66-mobile-britain.php

 

Forøvrig er TomTom pakka inkl GPS i salg i engelske nettbuttiker til 164£ eks moms. Synes ikke det er så ublu pris.... Men den skandinaviske kartpakken har ikke kommet enda :cry:

 

 

EDIT: skriveleif (sikkert noen igjen å :))

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Bra argumenter OAK,men har aldri opplevd at Wayfinder har sviktet i Spania,heller aldri opplevd at GPRS faller ut i Spania heller.Bruker Telenor og GPRS har fungert i alle land jeg har besøkt.99% av vitsen med navi er å bruke den hvor det er mange veier,adresser mm, og slike steder er det sjelden GPRS ikke fungerer.GPS er ikke bare gøy i bil,men jeg bruker den også i båten på sykkeltur og til fots.Skal du finne et firma,butikk eller et spisested inne i en storby som f.eks London søker du det enkelt inn,putter mobilen i lomma å labber i vei mens du får beskjed i øreproppen at du skal f.eks gå til høyre ved neste gate så til venstre osv,til du står dit du skal.(alle Burger King ligger inne.He,he).Som dere forstår er jeg glad i kart,så jeg vil bare minne om den fine tlf nummer søkesiden til TV2 Mobil.Den finner telefon nummer,personer firmaer mm enkelt og raskt,deretter trykker du bare på "kart" så får du en sylskarpt å fint kart over stedet.Kjempebra siden det eneste du betaler for er WAP.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

Det er mulig Telenor har støtte for GPRS i flere land enn Tele2 (som jeg har for øyeblikket). Tele2 støtter ikke GPRS i Spania i det hele tatt (hvertfall ikke ennå).

 

Men jeg er jo egentlig enig i at i de aller fleste tilfeller så har du antagelig "gprs-dekning". Wayfinder er jo forholdsvis snill med hensyn til at den ikke laster ned så veldig mye gprs-data, men gprs i utlandet blir fort svinedyrt. Men wayfinder er jo absolutt et alternativ. Burde vært mulig å laste ned enda større kart på forhånd (tror det er 10MB som maks nå). Da kunne du jo planlagt på forhånd slik at du var uavhengig av GPRS hvis du skulle til et område hvor du vet på forhånd at det ikke er GPRS-dekning.

 

Den trial-versjonen det var link til litt lengre opp i dette emnet, har noen prøvd den? Jeg testet den i dag, og fikk kontakt med GPS'en, og planla en rute, men så plutselig forsvant alt som hadde med GPS å gjøre fra programmet. Prøvde å reinstsallere og da så jeg det stod MapGuide når jeg startet det for første gang (burde stått EuroNavigator), og GPS-ikonet er borte.

 

Har ikke trial-versjonen GPS-støtte? Det er i såfall HEELT tåpelig. Hva skal man med trial da?

 

Har hatt MapGuide installert før en gang da. Vet ikke om dette kan ødelegge?

 

Jeg er hvertfall veldig klar for å kjøpe navi til mobilen. Har GPS fra før så det er bare det beste navigasjonsprogrammet jeg går å venter på. Bestemte meg egentlig for å vente på TomTom, men det ser jo ut til å ta litt tid før det kommer. Den nyste fra Wayfinder (EuroNavigator) ser jo noe bedre ut enn den gamle (Navigator), så det kan jo være et alternativ. Skulle så gjerne fått prøvd en "live" først med GPS.

 

OAK

Lenke til kommentar

bzzlink.Skriv bare : wap.tv2.no

 

Demo versjonen fungerer som en full versjon.en venn av meg låner nå min GPS for å teste Wayfinder.Han er kjempefornøyd,men sa han hadde bestillt en billigere GPS en den som selges av Wayfinder og at han derfor kun skal bestille programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...