Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP - jeg faller ut av internett hele tiden...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter flere måneder med irritasjon tror jeg at mitt trådløs-oppsett(fra SMC) endelig oppfører seg. Det har ihvertfall hvert stabilt i over 2 timer nå :D

 

 

Problemet var dette: Jeg hadde siste versjon av firmware, drivere, XP-oppdateringer osv. men forbindelsen gikk fortsatt opp og ned som en jo-jo. Siden det faktisk fungerte bra på den gamle kassa(død nå) så gikk jeg ut fra at det faktisk ikke var noe galt med kort/drivere osv. Bare at jeg har gjort noe 'rart' et eller annet sted i oppsettet.

 

 

I dag gjorde jeg noe som faktisk ser ut til å fungere.

(Jeg har norsk winxp med sp2, siste versjon av drivere og firmware, jeg bruker skjult SSID og 128bit WEP.)

 

Jeg fant krysset 'bruk windows til å konfigurere innstillinger for trådløst nettverk'. Det er dette krysset du bruker for å kontrollere hvorvidt 'Wireless Zero Configuration', servicen med samme navn skal du la stå .

Jeg lot windows ta kontroll over kortet, noe som ikke uventet førte til full stopp. Etter å ha lekt med instillingene en stund uten å få kontakt(jeg slo blant annet av '802.11x autentisering' etter et tips jeg hadde lest i et annet forum, antagelig et villspor) så slo jeg av windows kontroll av kortet igjen. Fortsatt ikke kontakt, da av- og reinstallerte jeg kontrollprogrammet for det trådløse korte, fortsatt ikke kontakt, reboot, plutselig fungerte alt :)

 

 

 

Oppsummering og teori :innocent:

Fjern kontrollprogram fra kortprodusent, slå på windowskontroll av kortet, slå av windowskontroll av kortet, reinstaller kontrollprogram fra kortprodusent. Reboot etter ønske :cool:

 

Jeg tror det som gjorde susen var å først skru på, så skru av 'bruk windows til å konfigurere innstillinger for trådløst nettverk'. Det virket alltid som om windows 'blandet seg' selv om jeg hadde krysset av at den ikke skulle gjøre det. Ved å starte og stoppe denne funksjonen får du systemet til å huske hva det egentlig skal drive med.

 

 

Dette løste i allefall mitt problem :thumbup:

 

@Mofo, har du prøvd å koble deg til direkte med en TP-kabel?

Lenke til kommentar

Bip, bip!

 

Ad falle ut ved trådløst nettverk:

 

Jeg er oppkoplet til bredband v.h.a. Cisco 350 client adapter.(nettverkskort)

Aksesspunktet står på den andre siden av en fjord,- ca. 4 km.

 

Etter å ha fått store problemer ved bruk av IP-telefon, begynte jeg å sjekke installasjonen av kortet som var gjort på en desktop med Xp av internettleverandøren

 

Resultat:

Eldgammel firmware var installert. Hentet ny firmware fra Cisco.com, noe som eleiminerte en god del av de bugs som den gamle firmwaren hadde.

 

Xp`en har windows configurering av trådløst. Dette skapte bare trøbbel.

Fjernet denne muligheten ved bl.a. å slå av Zero config.

Avistallerte hele programmet. Slo omstart. Installerte på nytt, men ikke via installasjonsguiden i windows, men via setup-fila i den unzippede fila fra Cisco.

 

Resultat:

Faller ikke lengre ut, selv om jeg ser at denne scanninga ikke har opphørt, skaper en del støy,- men systemet bryr seg ikke lengre om det.

 

Forøvrig:

Trådløst oppkopling via 2,4Ghz-båndet og med 802.1x protokoll = hakkete samtale med IP-telefon. Kan tidvis være helt OK, men systemet plages med interference og må sende datapakkene så mange ganger om igjen at ping-tidene blir alt for lange.

Lenke til kommentar

Sliter også med dette problemet med telenor adsl og d-link DI-624.

 

Kommer "cable unplugged" av og til og så sliter den med og koble til igjen. KObler av og til på igjebn, men jeg må da vente en stund før internett funker.

Dette skjer også på maskinen som er koblet til ruteren med kabel...

 

Har prøvd det meste som står både på d-link suppert og her på forumet.

Slå av superG, resette ruteren, sette ned hastigheten på nettverkskortet til 10Mbps, både med og uten SP2, oppgradere firmware, etc.

 

Blir vel nødt til å levere den inn og prøve en ny en...

Internett fungerer fint når jeg kobler den bort, og kobler pc'en rett i adsl-modemet.

 

Noen andre som har peiling?

 

Leste noe om å prøve statisk DHCP, men er ikke sikker på om det hjelper og hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Ser ut som om alle sliter med D-link 624!?!?!?!

 

Jeg er for tiden koblet til d-linken min ("selvsagt" en 624) med kabel - og har akkurat samme probelemt som TheFanatic...

 

og siden det ikke ser ut til at noenting hjelper, er det vel bare å skifte til et annet merke?

Lenke til kommentar

Fant omsider noe som kanskje kan være løsningen på problemet med at D-linken hele tiden rebooter... hentet fra D-link sin support-side:

 

Router rebooting itself

You may be experiencing trouble with a feature known as UPnP. This feature allows Windows XP and Me machines to remotely open necessary ports for Internet Applications. You may try disabling UPnP (on the router as well as your computers) to see if this cures your reset woes. Log into the web-based configuration, access the Tools page, then the Misc. button. Choose the disabled button next to UPnP. Click Apply. You should no longer experience the frequent resets.

 

Vet ikke om det virker eller ikke - men det er iallefall verdt et forsøk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...