Gå til innhold

Anskaffelse av 1TB+


Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden planer om å bytte på litt hd'er og anskaffe 1TB eller mer lagring til serveren min.

 

Dette trengs:

-Kontroller

-3-4x hd'er (sata)

-Novibes drevrammer fra Microplex (servertower = 9 5 1/4" brønner)

-Litt kabler (tipper det følger med kontroller)

-Kanskje ny PSU, får se om den takler det først

 

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med? Maskinen er i utgangspunktet bygget for å være så stillegående som mulig.

 

Edit: Har også tenkt litt på raid. Vi raid 5 være det lureste her, eller er det best å bare la hver hd kjøre for seg selv?

Endret av S.P.radebass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke maxtor sine disker som blir så veldig varme da?? er ikke kjekt å kjøre ein server så skal stå på heile tida så går diskene varme. vannvitig kjedelig problem.

 

viss du skal ha kalde og rolige disker så er seagete (någen mener de ikke er de beste) og samsung sine disker gode. kalde og bråker lite. WD har også gode disker, men disse kan bråke litt mer. Jeg personlig ville ikke kjørt maxtor sine disker i ein server for jeg stoler ikke heilt på de. (skal da sies at jeg ikke er den med størts erfaring på dette område)

 

tror jeg ville gåt får WD, samsung eller seagete.

(har ikke peiling på kossen hitachi sine disker er, så tok ikke med dem)

 

du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar

Hva er hovedoppgaven til serveren din? Lagre tonnevis med DivX eller har den webtjenester. Er dataene på den uerstattelige, eller skal de kun være lett tilgjengelige. Skal det fungere som backup etc...

 

Tror du får mange rare svar om du ikke spesifiserer behovet ditt litt nøyere.

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for maxtor, selv om de har mye cache og ser feite ut på papiret :)

Maxtor er et billigmerke, og stabiliteten er deretter. Har hatt alt for mange diskkrasjer på maxtorfronten til å kunne anbefale maxtor.

 

De nye diskene med 16MB cache ser fete ut, men jeg tror heller jeg venter til WD kommer med disker med 16MB cache :)

Lenke til kommentar
Hva er hovedoppgaven til serveren din? Lagre tonnevis med DivX eller har den webtjenester. Er dataene på den uerstattelige, eller skal de kun være lett tilgjengelige. Skal det fungere som backup etc...

 

Tror du får mange rare svar om du ikke spesifiserer behovet ditt litt nøyere.

Den skal lagre store filer ;)

 

Skal ikke brukes til mp3 eller webhosting, andre boxer tar seg av det. Diskene skal ikke brukes som systemdisk, 2 x raptors har den jobben. Dataene er ikke uerstattelige, men det er jo kjipt når 200gb+ tar kvelden... Det er der jeg tenker litt på raid 5, men det blir kanskje vel dyrt?

Lenke til kommentar

Skal si meg enig i at Maxtor kansje ikke er verdens mes solide disker, men ytelsen når de holder på er upåklagelig.

 

Varmeutviklingen er vel temmelig lik på samtlige diskmerker så vifte må du vel ha uansett når du stacker flere disker.

 

4 WD elle MAxtor disker, 2 S-ATA RAID kontrollere, og RAID5 hele greia. Høres ut som en plan for meg.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar

ITButikken har Maxtor DiamondMax 10 300GB til 1560,- så det blir nok 4 av de. Går for en enkel kontroller med NCQ støtte, tenker meg Promise SATAII 150 TX4 4P 4x S-ATA, NCQ/TCQ - ca 850,-. SATAII er vel kompatibelt med SATAI?

 

1,2TB til 7090,- + frakt og drevrammer er ikke akkurat ille :)

 

 

Får se om jeg ikke klarer å mekke til en vifte som blåser over diskene samtidig som den er lydløs. Er i utgangspunktet bra luftgjennomstrømning i kabinettet og det blir god plass mellom hd'ene (5 1/4" brønner)

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...