Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer etter lynnedslag?


Anbefalte innlegg

Hei.

For ca. 1 uke siden var det masse torden osv her i bergensområdet.

Etter det tok Routeren min kvelden. (Netopia 3551 eller noe sånt.ISDN-boks og splitter røk også)

 

Nå, en uke senere, har jeg fått tak i ny router og splitter.

Jeg koblet alt opp, aktiverte routeren og vips: Internett igjen! (ble ganske happy ja)

 

Problemene er som følger:

1. Omtrent hvert 10'ende sekund kommer det opp: "En lokal nettverkskabel er koblet fra".

 

2. Jeg har en til pc som også skal koples opp med internett. Jeg bruker en Switch.

Problemet er at når jeg kobler TP-en fra routeren til switchen, og TP-er fra Switchen til PC-ene; Funker ikke internett.. Har prøvd forskjellige porter i switchen og forskjellige TP-er...

Kan switchen og ha blitt ødelagt under lynnedslaget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også teste om splitteren er skadet, ved enkelt å koble deg direkte på telefonlinjen, og ikke via splitteren. (Da kan du ikke bruke telefonene samtidig som internett, men du kan bruke dette for å finne problemet, siden internet vil fungere uten routeren så lenge ingen bruker telefonene).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En av maskinene jeg sitter med, en Shuttle XPC ST62K har nok også fått seg en "støt" fra uværet. Først fungerte den kun tolkoblet en 10 Mbit hub / direkte i modem med 10 Mbit. Koblet jeg den til en "kilde" med 100 Mbit, var det ikke link. Jeg forsøkte å sette det intergrerte nettverkskortet til tvunget 10 Mbit men det hjalp ikke. Så kjørte jeg med 10 Mbit en stund, helt til det ble mye filkopiering og høyere belastning på kortet, da datt det helt ut og nå kjører jeg annet nettverkskort i den ene pci slotten på maskinen. Det er litt kjipt.

 

Det jeg har lært under årene er at det er over hodet ingen logikk i lynnedslag, morgenen etter uværet startet jeg maskinen, alt fungerte (bortsett fra nettverket). Så startet jeg litt musikk, men det kom ikke noe lyd. Faen tenkte jeg, det må være lydkortet som er gåent også. Men det var det ikke, kabelen mellom høyttalerene og lydkortet hadde fått kortsluttning. Dette var en fabrikk kabel og ikke noe jeg har loddet selv. Det genereres krafttige radiobølger ved slike nedslag, som kan induseres i kabler uten at det påvirker utstyr som er koblet til. Det betyr at selv apparater som ikke er koblert til noe kan få problemer.

 

Fra nå av får jeg nok "kabel-uttrekk-noia" når det er uvær.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å koble til den andre Pcen min.

Der fungerer ikke nettverket/internett i det hele tatt...

Det står at "en nettverkskabel ikke er koblet til" uansett hva jeg gjør..

Tror nok at nettverkskortene er ødelagt i begge pcene.

Ska få tak i et nettverkskort i løpet av morgendagen, så får vi se...

Lenke til kommentar

 

Fra nå av får jeg nok "kabel-uttrekk-noia" når det er uvær.

Jeg og... hvis jeg gidd bærer jeg opp UPSen og sitter og spiller litt til uværet har gitt seg, så er det på vanlig strøm og Internett. :D

..eller bare sette seg med laptop'en...

 

..forresten blir du ikke beskyttet av lynnedslaget selv om du har UPS..lynet slår like ofte ned i telefon (indirekte ADSL) som i strøm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...