Gå til innhold

Myk, sidelengs kameraføring. Noen ideer?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg driver å lager veldig mange filmer for tiden, og mange av dem har de samme "kameraføringene", eller skal jeg kalle det kameraposisjonene. Jeg føler filmen blir litt kjedelig når kamerat bare blir stående på et stativ og rotert rundt på et punkt. Det jeg lurer på er om noen har noen ideer slik at jeg kan få myke bevegelser ved å røre på kameraet? (Å flytte det bortover, sidelengs, skrått bortover o.s.v uten å måtte bære det og lage masse humpete klipp). Jeg vet jeg kan bruke noe med hjul, f.eks en sykkel, men blir ikke det humpete allikavel?

Jeg vil hjerne bruke noe jeg kan lage hjemme som ikke er alt for dyrt.

 

Takker til alle som vil svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lage en liten vogn som ruller på skinner av plastrør...

 

Kanskje bruke en gammel barnevogn (uten fjæring) med 20 murstein oppi og vrenge av gummien, slik at felgene passer på rørene? Du burde bare ikke spore av for da blir det hakk i parketten eller linoleumen :dribble:

Lenke til kommentar
Barnevogn, sykkel, bil.

 

Du kan også rette opp ujevnhetene i post.

Barnevogn har jeg ikke. Jeg vet heller ikke om noen jeg kan låne det av (Noe annet enn barnevogn ville vært supert :p) + den er for høy.

 

Sykkel er for høy + at det blir ikke så myke bevegelser.

 

Bil har JEG heller ikke. Men tror ikke jeg kan låne faren min sin. Den er også for høy.

 

Det jeg glemte å si var at en av bevegelsene jeg tenkte på, var at den skulle gå omtrent langs bakken (30 cm over bakken) og den skulle gå sakte. Altså den må ikke humpe i det hele tatt. Dette er kansje litt vanskelig å få til? :whistle:

 

Hva mener du med post Wh1te?

Lenke til kommentar

Jeg har lurt på det samme... Jeg har tenkt på å mekke en form for stang med stativfeste i den ene enden og et relativt tungt lodd evt en vektskive i andre enden. Kameraet kan da holdes i stanga. I følge mine beregninger vil "momentet" i loddet jevne ut de "humpete" bevegelsene som vanlig håndholdt filming skaper.

 

Har ikke prøvd dette ut i livet enda, men det er jo en tanke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Barnevogn, sykkel, bil.

 

Du kan også rette opp ujevnhetene i post.

Kan man rette opp slikt i Premiere Pro?

Ja, det kan man. Husk å deinterlace eventuelt film progressivt. Å rette på bevegelser filmet interlaced er en dårlig ide.

 

Andyax: Post = etter / Post-produksjon = etterproduksjon

Lenke til kommentar
Jeg har lurt på det samme... Jeg har tenkt på å mekke en form for stang med stativfeste i den ene enden og et relativt tungt lodd evt en vektskive i andre enden. Kameraet kan da holdes i stanga. I følge mine beregninger vil "momentet" i loddet jevne ut de "humpete" bevegelsene som vanlig håndholdt filming skaper.

 

Har ikke prøvd dette ut i livet enda, men det er jo en tanke.

Funker fett dette.....

 

http://www-2.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/ <-- works like a charm!

 

Forressten, Andyax, - lag en sliken du - også lager du en inverter bracket - så har du

hva du trenger!

Lenke til kommentar
http://homebuiltstabilizers.com/

 

Ultimat side for hjemmelaga utstyr

Tenkte jeg skulle gi den også, - men jeg finner den alltid for rotete :p Dessuten får jeg

problem når det er 2 løsninger som blir diskutert, da MÅ jeg liksom bruke masse tid på

å finne utav hvem som er best osv... - Så derfor tenkte jeg den enkle måten å bare gi

direktelinker på siden jeg har likt :p - Men selvfølgelig greit å ha slike litt større greier

om en virkelig vil legge arbeid inn i det ;):)

Lenke til kommentar

Barnevogner kan jo pakkes sammen og fremdeles rulle, siden du nevnte at de blir for høye, og de fleste har luft i seg. Pumper du nok luft inni og dekk sporet ikke er for grovt, er det en super løsning. På asfalt er det nok lurt å ta ut lufta for å gjøre det "mykere"

 

Rullebrett funker også delvis bra.

 

Du kan la kameraet "slide" på et oppheng i en tørkestativsnor, men det høres egentlig ut som en dum idè hvis du skal følge noen bestemte personer siden det vil vingle litt. Men det går jo an å gå videre derfra...

 

Men å lage en dolly er nok best, bruk en KONTORSTOL hvis du er på parketten, men det bråker jo igjen...

Lenke til kommentar

dette er kanskje ikke en kjempe anvendlig ide, men jeg vet den har blitt brukt.

 

skaff deg en plate eller noe å ligge på. Helst litt stort så kan man ligge komfortabelt. Lag håndtak eller annen innretning for fremdrift.

 

Så drar du på clas`ern og kjøper fire gummibelagte hjul m/oppheng og skrur fast.

Disse vingler litt så det kan være en ide og låse dem med med noe.

 

Disse hjulene er relativt harde til tross for gummieringen. Derfor, planlegg hvor ferden skal gå. Retning, lengde etc.

Legg så ut plank som skinner. Gjerne bygget litt opp i høyden så det blir en jevn overgang mellom plankeskjøtene. Korriger ujevnheter etter ønske (høvel, legg noe mellom etc )

 

Sier seg litt selv at det er et stykke arbeid, men om man lager det så det kan enkelt brukes om igjen, vil man kunne få mye tilbake for slitet.

Siden kamera føringen skulle være så lav regner jeg med at du skal filme oppover og derfor blir heller ikke dette at "skinnene" synes, noe problem.

 

Dette opplegget er jo også veldig "basic" så man kan jo gjerne dele erfaringer eller endringer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...