Gå til innhold

Hvordan ser det ut inni kabinettene deres?


Anbefalte innlegg

Mye rart som blir sagt i tråden "Hvordan ser det ut inni kabinettene deres?" :p

 

Så alt går 100% sikkert føyken med anti-statisk pose? Nææh, tviler på det. Men jeg har i hvert fall ikke noe problem med å ha hovedkortet rett oppå en tråplate/trebord

 

_tHoka_: Skal du bestemme deg for hva du mener? :lol:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok tydligvis hadde duden bak Support desk på TG06 lite peil, en kompiss hadde store problemer og ble anbefalt og legge hele HK på trebordet for og sikre at det ikke var noe feil med kabinettet''s jording, Jeg foreslo og legge HK på en Anti-Statisk pose for sikkerhets skyld, da sa han strengt at jeg ikke måtte finne på og gjøre det, fordi da ville alt gå opp i røyk :hmm:

Lenke til kommentar
Lot du hovedkortet ligge uten antistatisk pose/materiel rett på skrivebordet?  :ohmy:

6761117[/snapback]

 

 

Etter hva jeg har hørt skal du under INGEN omstendigheter starte pc'en med Hk liggende på Anti-Statisk pose. Da vil hele greea 100% sikkert ryke, kan noen bekrefte dette.

6761307[/snapback]

 

Jeg har selv hørt det samme. Derfor jeg reagerte på måten hovedkortet lå

6761369[/snapback]

 

 

_tHoka_: Skal du bestemme deg for hva du mener? :lol:

6761388[/snapback]

 

hehe, hva har jeg sagt feil nå.. :roll::p

6761512[/snapback]

 

Vel, først sier du hvor forferdelig det er at han ikke bruker anti-statisk pose, og etterpå støtter du påstanden om at å ha hovedkortet rett oppå en anti-statisk pose vil drepe hket med en gang :tease: . Eller kanskje du bare vil drepe hket? :o

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt skal du under INGEN omstendigheter starte pc'en med Hk liggende på Anti-Statisk pose. Da vil hele greea 100% sikkert ryke, kan noen bekrefte dette.

6761307[/snapback]

Jeg kan kun opplyse om mine erfaringer med slik behandlinger hvor jeg mange ganger har lagt hovedkort på antistatiske poser (på utsiden av posen) og ingen hovedkort har røket.

Lenke til kommentar

Okey for å klare opp i endel misforståelser her nå....

 

Hovedkortet kan ta skade av å ligge rett på skrivebordet, men så lenge det er koblet i PSU med strøm osv så er det jo jordet. Og så lenge noe er jordet så er det trygt.

 

Det det derimot kan ta skade av er å ligge en eller annen plass uten å være jordet eller uten antistatisk pose rundt.

 

Den eneste måten å sikre noe elektronikk mot antistatiske farer er å ha det i et metallbur (antistatisk pose). Hvis det ikke er jordet da.

 

Problemet med de antistatiske posene er den typen som er rutete. De er det masse metalltråder utenpå som skal fungere som et metallbur. Derfor vil de lede strøm hvis du legger noe oppå, og det er jo ekstremt unødvendig....

 

De posene som er bare helt grå og glatte er fine, fordi de er behandlet med silikon på utsiden og det vil være noe av det tryggeste å ha kortet ditt på, derimot hvis det er noen skader på posen kan den og lede strøm. Men i utgangspunktet er den helt trygg.

 

 

Men jeg vil anbefale dere alle å bruke litt vett ivertfall når dere kobler. Ha kabinettet jordet mens dere kobler og helst bruke armlenke og matte til å ha ting på. Et lurt tips er feks å jorde hele pulten, da kan du slappe ganske bra av.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

meget bra innlegg det der aspein, men det er nok å muligens litt overforsiktig. jeg har demontert og skrudd sammen ganske mange maskiner nå, og selv om jeg passer å ikke subbe for mye med beina og denslags, så pleier jeg ikke å være så nøye på hvor jeg legger pc komponenter, så lenge det ikke blir lagt rett på stoff materialer. pleier å bruke bord og hyller av tre. har gått bra så langt. bruker heller ikke lenke. og jeg sitter i en stoff sofa når jeg skrur.

 

eneste jeg pleier å passe på er å avmagnetisere meg på noe metall føre jeg starter å skru.

 

så jeg mener at hver enkelt får velge å nøye de vil være :)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jada de færreste har opplevd at hw dør etter de har tatt litt på det. Og det er jo veldig satt på spissen dette her da.

 

Problemet er at bare en bitteliten utladning kan skade komponenter.

 

Feks en CPU som får en lei utladning fungerer helt fint etterpå. Så går det 1 uke, 1 måned eller 1 år så dør den fordi den har blitt skadet.

 

Sikkert noe slikt som 99% av alle ESD skader er jo ikke dødbringene med en gang, men komponentene blir usikre og kommer til å dø engang.

 

Et menneske kjenner en utladning når den er over 2500V, en gnist oppstår ved ca 7000V eller over. En helt vanlig MOSFET som er i forsterkere og slikt tar skade ved 300V. Det setter det hele i litt perspektiv

 

Angående tepper o.l så hadde jeg en tabell liggende her. Og der kan dere se hva som er mest farlig og ikke. Der kan dere og se hvor mye luftfuktigheten har å si.

Derfor kan jeg tenke meg at de med AC i nærheten av mekkerommet har endel mer problemer enn oss andre...

 

 

ESD.pdf

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
_tHokA_  :  Så at du etterlyste en kortere S-ata Data Kabel, fant noen som kunne passe:

 

30Cm Kabel Fra Mpx

 

20Cm S-ata Kabel fra Datakjeden Stovner  (Se ca Midt på siden)

 

Fant ingen som er kortere en 20Cm men det skulle da være bedre enn det du har nå :D

6766646[/snapback]

 

Tusen takk :D

 

Skal bestille inn 3stk så fort de får dem på lager :D

 

Men jeg har å tenkt litt på en annen ting. Hva om man legger kabelen "sammen" og setter kabelstrømpe over. Om noen skjønte den. Pakke kabelen sammen i en strømpe. Da får man jo ønsket lengde selv :)

Lenke til kommentar
_tHokA_  :  Så at du etterlyste en kortere S-ata Data Kabel, fant noen som kunne passe:

 

30Cm Kabel Fra Mpx

 

20Cm S-ata Kabel fra Datakjeden Stovner  (Se ca Midt på siden)

 

Fant ingen som er kortere en 20Cm men det skulle da være bedre enn det du har nå :D

6766646[/snapback]

 

Tusen takk :D

 

Skal bestille inn 3stk så fort de får dem på lager :D

 

Men jeg har å tenkt litt på en annen ting. Hva om man legger kabelen "sammen" og setter kabelstrømpe over. Om noen skjønte den. Pakke kabelen sammen i en strømpe. Da får man jo ønsket lengde selv :)

6766688[/snapback]

 

Har sett på mange løsninger selv ettersom jeg har en del disker og vil ha det rydding, men ettersom 3 av diskene mine gikk opp i røyk sist søndag så lar jeg det ligge på hylla til jeg får nye.

 

skulle funke det du sa med kabel, men vis det er slik du sier at det er 10-15Cm fra S-ata portene til hdd og du kjøper 20cm kabler vil ikke det bli nødvendig.

Lenke til kommentar

si meg, er det lagringsplass for drevs i den kassa eller? ser ikke ut som noen er kobla til utenom kanskje den nederste.

 

btw, siden jeg alikevel laga en post, så skal jeg bytte cpu kjøler i begge maskinene mine til trosdagen. skal ha inn den gamle zalmanen (7000 med led) i fil serveren og har en thermaltake big typhoon på vei til main riggen som skal parres med en mist vifte (røde leds)

 

denne gangen skal jeg ta nye bilder og få posta de :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
si meg, er det lagringsplass for drevs i den kassa eller? ser ikke ut som noen er kobla til utenom kanskje den nederste.

 

btw, siden jeg alikevel laga en post, så skal jeg bytte cpu kjøler i begge maskinene mine til trosdagen. skal ha inn den gamle zalmanen (7000 med led) i fil serveren og har en thermaltake big typhoon på vei til main riggen som skal parres med en mist vifte (røde leds)

 

denne gangen skal jeg ta nye bilder og få posta de :p

6768426[/snapback]

Nei det er cd-dvd romer :p

Bilde

Lenke til kommentar
si meg, er det lagringsplass for drevs i den kassa eller? ser ikke ut som noen er kobla til utenom kanskje den nederste.

 

btw, siden jeg alikevel laga en post, så skal jeg bytte cpu kjøler i begge maskinene mine til trosdagen. skal ha inn den gamle zalmanen (7000 med led) i fil serveren og har en thermaltake big typhoon på vei til main riggen som skal parres med en mist vifte (røde leds)

 

denne gangen skal jeg ta nye bilder og få posta de :p

6768426[/snapback]

Nei det er cd-dvd romer :p

Bilde

6769047[/snapback]

 

Hvorfor så mange cd-dvd rom der?? blir jo bare trangt der inne?? :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...