Gå til innhold

Formanende ord til bruktselgere!


Anbefalte innlegg

Anngående plassering av denne tråden: Har tolket dette som en tilbakemelding/info til hw, men hvis denne hører hjemme et annet sted så er det bare og flytte den.

 

Jeg vil nå ta for meg de som selger bærbare pc`er på hws bruktmarked.

Dette gjelder altså først og fremst dem.

 

Her er noen retningslinjer jeg mener er rimelig:

 

1. : Datautstyr faller raskt i pris , utviklingen går lynraskt derfor er nypris for et eller 2 år uvesentlig. Om du betalte 32000 eller 10 000 er altså uintresant.

 

2.: Hvis det er mulig og innhente nypris på produktet bør prisguiden brukes, hvis ikke er det Viktig og se på spesifikasjonene og sammenligne disse med dagens lowend bærbare før en regner ut fair bruktpris.

 

3. : Når en selger en bærbar skal en ta med i betraktningen at kjøper må ut med en 1000ing for og kjøpe nytt batteri, hvis maskinen er brukt mer enn et år.

 

Noe og tenke over: Ikke alle har ærlige hensikter og prøver og selge bærbaren sin for upris. Urealistisk prisgiving skaper en situasjon der det blir solgt mindre gjenstander per annonse , siden bruktmarked brukere er prisbevisste.

 

For og være litt mer konkret har jeg plukket ut et vanlig eksempel på urealistisk annonse, dette mener jeg representerer gjennomsnittet av slike annonser:

 

SELGES: Toshiba S3000-400

 

Jeg vurderer å selge min trofaste venn gjennom to år. Toshibaen veien kun 2,6 kilo og er fin form. Under panseret finner du en Pentium III 900Mhz prosessor, 256 MB minne, 20GB harddisk, nVidia skjermkort og en DVD CD-RW brenner. Skjermen er 14.1" stor og maskinen har både utgang for USB/FireWire and SmartMedia. I tillegg til disse funksjonene finnes det også mulighet for trådløst nettverk gjennom en PCMCIA kort som følger med.

 

Kunne du tenke deg å "overta" denne krabaten? Da har du muligheten nå. Jeg synest den fortjener å bli verdsatt til minst kr 5000.

 

Hvis du er interessert, vil jeg gjerne høre fra deg :)

 

(Dette er hentet fra bruktmarked , navn og url er ikke tatt med for og ikke krenke privatlivets fred.)

 

Reflektering rundt annonse:

 

De rimeligste bærbare nå ligger på 8000 kroner , disse har

en ytelse i varierende grad etter produsent men spesifikasjonene er

rundt-generelt sett:

 

Prosessor: Amd xp-m 2400 , Celeron 2,4 og oppover og intel 2,0 og oppover.

Ram: I denne prisklassen er det somoftest 256 MB Pc 2100 DDr-Sdram

Skjermkort: Integrert geforce eller radeon basert.

Hardisk: 30 gb standard, 20 gb standard, mindre vanlig.

vekt: noe som før fra 3 kg ned til 2.6.

Skjerm: 14,1 - 15 tommer.

 

For og være litt brutal:

 

Hvis bærbare produsenter åpnet en ny ultra-lowend seksjon for og selge

til folk med enda mindre penger ville de kansje ta i bruk gammle pc

deler de hadde liggende. Da ville nypris på din pc sett i forhold til

spesifikasjons forskjellen til nåverende 8000kr klassen ligget

ihvertfal under 8000. I beste fall 5000-6000 kr.

 

 

Hva ville så dette kostet meg totalt ?

 

Flott bærbar NY , 900 Mhz kr : 5000

Batteri , siden pc`en er brukt i mer enn et år : 1200

Sum : 6200

 

Dette er 1800 i forskjell fra en vesentlig bedre pc.

 

Det finnes mange liknende eksempel på iriterende feilaktig markedspris annslåelse, dette tror jeg gjør bruktkjøp surt for flere enn meg.

 

Jeg vil påstå at 80 % av alle annonsene på hws bruktmarked inneholder feilaktige opplysninger + stive markedspris-antydninger. Dette er synd da bruktmarked var en fin plass før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si meg enig med trådstarter. Jeg pleier å lese bruktmarkedet bare for å få meg en god latter.  :!:

Ja , som humor er bruktmarked.no glimmrende kom over en annonse en dag. For å sitere noen av de tafatte gramatiske formuleringene:

 

"550 ghz pc."

"mus er med usb"

"kan tenke meg 9000 for den betalte 19000 ny i forfhohor"

Endret av gjermundnes
Lenke til kommentar

Til Forsvar til de som selger brukte bærbare så kan eg jo si at hva det er

verdt og hva de kan få er 2 forskjellige ting.

 

 

Bærbar pc som er brukt går som varmt hvetbrød, derfor er prisene

kunstig høye. Dette gjelder ikke kun bruktmarkedet på hw.no.

 

Selv en 266 Mhz pentium går jo for 1000 Kr....

 

 

Vilt men, marked og eterspørsel bestemer prisen.

Lenke til kommentar
Til Forsvar til de som selger brukte bærbare så kan eg jo si at hva det er

verdt og hva de kan få er 2 forskjellige ting.

 

 

Bærbar pc som er brukt går som varmt hvetbrød, derfor er prisene

kunstig høye. Dette gjelder ikke kun bruktmarkedet på hw.no.

 

Selv en 266 Mhz pentium går jo for 1000 Kr....

 

 

Vilt men, marked og eterspørsel bestemer prisen.

Joda, tilbud og etterspørsel det henger på greip. Men blodoverklokka PC3200 ram til noen ganske få kroner under butikkpris blir i latterligste laget.

Jeg ler like bra hver gang. :p

Lenke til kommentar

Fikk for ikke så veldig lenge siden en god pris for min brukte bærbare på QXL. Hadde lav utropspris og ga helt konkrete og saklige opplysninger om konfigurasjon og tilstand. Da føler ikke jeg at det er min oppgave å stoppe interesserte kjøpere og si at nå synes jeg at prisen blir for høy.

 

En selger av en brukt gjenstand, enten det er en PC, en bil eller noe annet, vil selvfølgelig ha høyest mulig pris for denne. Så får kjøperen finne ut hvor mye han eller hun er villig til å betale med bakgrunn i de opplysninger som blir gitt om gjenstanden.

 

Så om trådstarter ønsker å komme med formanende ord, burde disse heller rettes til de som kjøper brukt. "Pass dere for alle skumle selgere som vil prakke på dere dyre, brukte bærbare PC'er!"

Lenke til kommentar

En bærbar pc til f.eks ta notater på skole osv så holder 900mhz i massevis. Den bråker mye mindre enn de ny "Jævlene" med desktop-cpuer osv. De billig laptopene har i tillegg ofte crappy skjerm, og skjermkort som deler minne med RAM'n. 500 for den toshiba saken synes ikke jeg var en dårlig pris. For en stundent så er forskjellen 5000->9000 ganske stor. For noen kan det være så mye som 2 husleier. Det at man må bytte batteri etter et år er jo bare bullshit. Da har man ihvertfall kjøpt katta i sekken. Levetiden på batteriet i min 1 1/2 år gamle laptop har gått ned fra 3t til 2t 45m på den tiden.

Lenke til kommentar

Det er mye rart, men det er også mye bra også. Uansett så er det ingen som tvinger deg til å kjøpe overprisede gjenstander, det er jo bare å sondere dem ut. Eller få deg en god latter av dem.

 

Det er en kjent sak at bærbare holder seg mye bedre i pris enn stasjonære....

 

Det med batteriet er i mange tilfeller ikke slik som du beskriver det.

 

Det jeg prøver å si er at jeg ikke skjønner helt problemet, du lager deg jo bare et problem som du går og irriterer deg over...

Lenke til kommentar

Stort sett enig med tråstarter.

 

Som et eksempel solgte jeg nettopp min bærbare P3 1GHz, 512 MB 133 SD-RAM, 40 GB harddisk og 4x DVD-spiller for ca kr 3100,- inklusive eksternt tastatur, ekstra batteri og en Lexmark Z601 fargeskriver. Synes det var en fair pris, når det var noe småtrøbbel med den i tillegg (har vært slik siden den var ny).

Lenke til kommentar

Mange av prisene på bruktmarkedet er til å bli tullete av. Ram og grafikkort er to ting som er way out of proportion. Jeg skjønner at prisen på XXXX grafikkort var høy når selger kjøpte det, men det er lite realistisk å forholde seg til den prisen man selv ga. man må forholde seg til dagens pris.

Her for litt siden var den en som skulle ha 1200,- for et Radeon 9600. nytt kort koster fra 700,- og oppover :blink:

Prisen på brukte prosessorer er heller ikke helt god.

Lenke til kommentar
Fikk for ikke så veldig lenge siden en god pris for min brukte bærbare på QXL. Hadde lav utropspris og ga helt konkrete og saklige opplysninger om konfigurasjon og tilstand. Da føler ikke jeg at det er min oppgave å stoppe interesserte kjøpere og si at nå synes jeg at prisen blir for høy.

 

En selger av en brukt gjenstand, enten det er en PC, en bil eller noe annet, vil selvfølgelig ha høyest mulig pris for denne. Så får kjøperen finne ut hvor mye han eller hun er villig til å betale med bakgrunn i de opplysninger som blir gitt om gjenstanden.

 

Så om trådstarter ønsker å komme med formanende ord, burde disse heller rettes til de som kjøper brukt. "Pass dere for alle skumle selgere som vil prakke på dere dyre, brukte bærbare PC'er!"

 

Qxl.no legger jeg meg ikke borti, det er allerede blitt en plass for svindlere av varierende grad. Sendte en mail til qxl for leden dag og spurte om de hadde betenkeligheter med at folk nærmest ble lurt og betalte mer for varene enn de burde. Til svar fikk jeg at qxl var intresert i at folk kjøpte varene dyrest mulig pga. det ga det mer provisjon+at det ikke var ulovelig.

 

Jeg hadde håpet at qxl forble plassen der de grådige solgte og de uopplyste og ubetenksomme kjøpte. Men bruktmarked.no er jo på god vei.

 

 

 

Selvsagt vil en ha mest mulig for varen en selger , men det bør være innenfor rimelighetens grenser ellers vil jeg kalle det svindel. Jeg mener nemmelig at en som selger har plikt til og ta en pris som ikke er upris pga. det er svært varierende hvor opplyste folk er om markedspris på slike saker.

 

Men spørsmålet er egentlig for alle uansett om en er etisk eller ei:

 

Vil vi ha en markedsplass der vi kan kjøpe og ikke bare selge ?

Lenke til kommentar
Mange av prisene på bruktmarkedet er til å bli tullete av. Ram og grafikkort er to ting som er way out of proportion. Jeg skjønner at prisen på XXXX grafikkort var høy når selger kjøpte det, men det er lite realistisk å forholde seg til den prisen man selv ga. man må forholde seg til dagens pris.

Her for litt siden var den en som skulle ha 1200,- for et Radeon 9600. nytt kort koster fra 700,- og oppover :blink:

Prisen på brukte prosessorer er heller ikke helt god.

 

Ja det er helt riktig. Har sett nærmere spesielt på skjermkort-seksjonen.

 

Her er det mange Radeon 9600 kort som selges for en upris.

Jeg sendte noen mails til folk som solgte disse, her spurte jeg hvor mange prosent avslag jeg kunne få fra nypris nå.

 

Varierende utsagn kom tilbake:

 

"Nypris er den prisen JEG betalte for kortet , ikke den som er nå."

"Prosentavslag ? Du kan få kortet for 700 , det er 50 kroner billigere enn hos komplett."

 

 

Og slik fortsatte det....

 

Det meste jeg kunne få i avslag var 100 kroner.

 

Når du kommer til enkelt deler slik som skjermkort, hardisk, ram og prosessor er det nesten slik at selger tror han er en attraktiv nettbutikk som har litt rimeligere priser enn andre nettbutikker. Det faktum at han verken kan tilby samme garanti eller sikkerhet ser ikke ut til og plage ham. Ofte er det bare snakk om en hundrings eller litt mer i forskjell fra nypris det blir i mange tilfeller under 10% rabatt det...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt vilke regler som styrer bruktmarkedet her på HW.no, men det hadde kanskje vært en god ide å få moderatorene til å skrive noen ord om dette som en slags faq eller sticky tråd øverst på bruktmarked siden.

ja , hadde bruktmarked.no blitt like flott overvåket som forumene tror jeg vi kunne fått en bedre situasjon for begge parter.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke vi kan nekte annonsører å legge ut varer som er overpriset. På samme måte sier ikke annonseavdelingen i en avis at "nei, denne annonsen trykker vi ikke, fordi det du selger er for dyrt". Hva som er dyrt, og hva som er billig i bruktmarkedet i stor grad en smakssak. I tillegg bestemmes prisene av tilbud/etterspørsel som enkelte har vært inne på tidligere i denne tråden.

 

Det viktigste er å opplyse kjøperne om hvilke alternativer de har til brukt. Jeg har vondt for å tro at det er lett å selge et skjermkort i bruktmarkedet til priser som er høyere enn det man kan få i butikken.

 

Bærbare PCer er populære, og alt over 1000kr i avslag er for mange nok til at en brukt maskin kan være interessant.

 

Vi arbeider med en ny teknisk løsning i bruktmarkedet hvor priser og informasjon om produkter kan knyttes direkte opp til prisguiden. Da blir det enkelt for leserne å finne markedspris.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke vi kan nekte annonsører å legge ut varer som er overpriset. På samme måte sier ikke annonseavdelingen i en avis at "nei, denne annonsen trykker vi ikke, fordi det du selger er for dyrt". Hva som er dyrt, og hva som er billig i bruktmarkedet i stor grad en smakssak. I tillegg bestemmes prisene av tilbud/etterspørsel som enkelte har vært inne på tidligere i denne tråden.

 

Det viktigste er å opplyse kjøperne om hvilke alternativer de har til brukt. Jeg har vondt for å tro at det er lett å selge et skjermkort i bruktmarkedet til priser som er høyere enn det man kan få i butikken.

 

Bærbare PCer er populære, og alt over 1000kr i avslag er for mange nok til at en brukt maskin kan være interessant.

 

Vi arbeider med en ny teknisk løsning i bruktmarkedet hvor priser og informasjon om produkter kan knyttes direkte opp til prisguiden. Da blir det enkelt for leserne å finne markedspris.

 

Mvh,

Amund

å knytte prisguiden direkte opp til produkt er en god ide.

Det gjør kansje markedet mer balansert enn i dag.

 

Når det gjelder den etiske siden står jeg fortsatt på mitt , men synes dette er en forbedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...