Gå til innhold

Skal kjøpe meg ny LCD skjerm


plex-

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal gå til anskaffelse av en ny LCD skjerm (Har en dårlig Hansol ting idag) - Litt all around blir den, men vil den skal ha best egenskaper innen foto/billedbehandling.

 

Jeg har sett litt på Eizo FlexScan L795 og lest litt rundt på nettet og her på forumet. Waste of money eller får en den ekstra kvaliten? Noen alternativer å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de tre har jeg hørt at NEC-en er den beste, særlig hvis den skal brukes til spill.

 

Det som er negativt med 20" kontra 19", er at dersom du ser godt etter, skal du visst kunne se en svak buing av skjermbildet. Dersom jeg har forstått rett, skal det se ut som skjermhjørnene er nærmere deg enn senteret av skjermen.

 

20" er bedre til spill, da...

Lenke til kommentar
Det som er negativt med 20" kontra 19", er at dersom du ser godt etter, skal du visst kunne se en svak buing av skjermbildet. Dersom jeg har forstått rett, skal det se ut som skjermhjørnene er nærmere deg enn senteret av skjermen.

Gjelder dette alle 20-tommere? Vet at det gjelder NEC-en, men kan ikke huske å ha sett det på så mange andre 20-tommere.

Lenke til kommentar

Du ser den buingen på Viewsonic og dell også (bruker jo samme panel)

 

Du ser derimot ikke buingen på L885. Buing forekommer også på Samsung 213t.

 

 

Trådstarter:

 

Husk at når du skal ha 20" skjerm har den en oppløsning på 1600 x 1200 vs 1280 x 1024 på 19". Dette betyr aat du skal ha rimelig heftig skjermkort når du dunker i gang spill som DOOM 3.

 

Men du skal jo bruke dette grafisk (jeg påpke dog at jeg syns deg var bedre fargedybde i 6800 ultra kortet mitt enn det var på 9700 pro kortet mitt, men her spørs det jo på hvordan drivere du har også.

 

 

Den aller beste skjermtesteren på hw (Dag aka Vammaveien) har inne LaCie 20" LCD til test denne uken.

 

Jeg tror de er tre skjermer du bør vente å se an:

 

Eizo L885

NEC 2080 ux+

LaCie hva enn den heter igjen

 

Vurderer du å gå ned til 19" markedet tror jeg Eizo L788 er valget eller NEC 1980 SXi.

 

20" markedet:

 

Bakdelen til NEC skjermen er at den buer. Men den har imponerende fargegjengivelse. Vi diskuterer dette heftig blandt mine venner innefor lyd og bilde. Noen der var mektig imponert over Eizo skjermen, mens enkelte andre syns NEC'en biter best fra seg.

 

Men hvis du ikke er ekstrem spiller og ikke spiller FPS spill tror jeg faktisk at L885 er veien å gå fordi:

 

1) Den buer ikke

2) 5 års garanti

3) Markedets beste død piksel garanti

4) Enorm fargegjengivelse

5) Det er en EIZO.

 

Statiske bilder er Eizo sitt område i denne barnehagen. Det dynamiske eies av NEC.

 

Blir spennenende å se om LaCie er ungen som kan tukte disse to....

Lenke til kommentar

Har hørt mye bra om EIZO så ser lovende ut... det er forresten en P2.8GHZ ATI 9800 Pro kort som skal drive tingen.

 

Har fått med meg at den er best på bilde og dårlig på bevegelige ting.. men vil det si at det er plagsomt å se en film på den?

 

Mistenker forersten at Øivind drømmer skjermer av og til... :) skjermer er noe han kan.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du finner en TFT på markedet idag som ikke klarer å holde flyten i spill oppe.

 

Når det gjelder nVidea mot ATI på skjermkortsiden så sier folk at nVidea har mykere farger enn ATI. Om man liker dette eller ikke er en smaksak. Personlig foretrekker jeg det skarpe bildet til ATI. Dette får du sikkert vite masse om ved å spørre i skjermkortforumet. En møkkaskjerm vil uansett gi deg et møkkabilde ;)

Lenke til kommentar

Nå har jo EIZO akkurat sluppet en pressemelding(8. Oktober) om en ny 19", L797.

 

Jeg har lyst til å kjøpe EIZO selv, fordi jeg driver mye med Photoshop etc., men burde vel kanskje vente til denne nye skjermen kommer?

 

Skulle visst bli tilgjengelig i November, ifølge EIZO.

 

Noen som har cirka peil på hvor mye den kommer til å koste?

 

9000,- ?

 

Mye mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...