Gå til innhold

Speilrefleks eller megazoom?


Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe nytt kamera nå. Leste et sted at f.eks. nikon Coolpix 8800 kan være like greit som å kjøpe et speilrefleks med standard pakkeløsning-linse,dvs kvaliteten blir bedre med et kamera av typen Coolpix 8800 enn 300D hvis man likevel ikke kommer til å bruke penger på flere objektiver, og at man må en del opp i pris på objektivet for å få tilsvarende kvalitet som objektivet innebygd i 8800-typen megazoom-kamera.

 

Noen som har noen tanker rundt dette? Hva ville dere valgt av 300D, D70 og 8800, gitt at man ikke kommer til å kjøpe mer enn et objektiv?

 

(SS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> -MYE raskere autofokus

> -Hurtighet generelt

Sånt er viktig, men er du sikker på at det stemmer?

 

> -Optisk søker

> -Bedre bilder

Er du sikker på det? Koster jo mer for 8800 enn 300D-pakke med 18-55mm

 

-Raw format

Det får du på 8800 også

 

-Ser proffere ut

Tja...

 

Et anent poeng er også hvor mye det er å drasse på. Blir det omtrent likt?

 

(SS)

Lenke til kommentar
Hva ville dere valgt av 300D, D70 og 8800, gitt at man ikke kommer til å kjøpe mer enn et objektiv?

 

Av de 12 første bildene jeg fant på den linken var det ett i full oppløsning og det var ikke på høyde med D70 med kitlinsa når det gjelder skarphet. Det hadde muligens litt mindre støy på ISO 50 enn D70 har på ISO 200. ISO 50 er brukbart ca 3% av tiden i Norge.

 

 

Grunner til å kjøpe 8800:

Makro

Kraftig zoom

 

 

Grunner til å kjøpe speilrefleks:

Brukbar vidvinkel

Bedre optikk

Manuell zoom/fokus

 

 

Jeg fant ingen tester som kunne gi svar på om 8800 kan hevde seg når det gjelder hurtighet eller andre ting. For å svare på spørsmålet ditt så må du forklare hvike type bilder du har tenkt å ta og hva de skal brukes til.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville gått for et D70 istedenfor 8800. Grunner til det er:

 

-Utskiftbar optikk hvis det viser seg at du blir interessert i faget

-Et mye hurtigere kamera. Feks. Autofokus

-Fint å se på :fun:

-Godt å holde i

-Veldig gode bilder, med lite støy på høyere ISO

-Seriebildefunksjonen som er veldig bra på d70

Lenke til kommentar

Jeg synes at man først skal vurdere hva man skal bruke kameraet til, og hvor mye man har lyst til å lære/kunne om fotografering.

 

Bilder fra 8800 kommer fine rett ut av kameraet. Det er mindre enn 300D/D70, og det har bra optikk med stort zoomområde. Det gjør kameraet til et hendig men kraftig verktøy.

 

Å fotografere med speilfrefleks er på en måte noe annet. Det viktigste man får med et speilrefleks er fleksibilitet og kreativ kontroll. De er ikke laget for å være enklest/minst/billigst mulig, men for å gi deg muligheten til å ta de bildene du ønsker, om med høyest mulig kvalitet.

Et viktig poeng er også forskjellen på sensorstørrelse. En liten sensor med høy oppløsning krever enormt mye av optikken, og det vil alltid gi mere støy en en større sensor bygget på samme teknologi. Det betyr at et speilrefleks vil gi deg bedre muligheter til å fotografere med lite lys. Du vil også ha mye å vokse på, fordi mulighetene alltid er der.

 

Et digitalt speilrefleks er ganske dyrt i innkjøp. Men mye av investeringen kan man ta over tid, fordi man starte med et kamerahus og én linse, og så kjøpe mer etterhvert. Når kameraet blir for gammelt eller man ønsker å skifte det av andre grunner, kan man beholde linsene og kjøpe nytt kamerahus. På den måten blir investeringen i vidvinkel, telelinser, makrolinser og annet ikke så tung som det det ville blitt på f.eks. 8800.

 

Min erfaring er likevel at det det hele koker ned til er viljen til å bære på utstyret, og viljen til å lære å bruke det. Dersom du er villig til å bære på et speilreflekskamera, og ønsker å lære å bruke det, vil du bli mer fornøyd med det. Dersom du ikke er villig til begge disse tingene, vil du få flere og bedre bilder med et enklere og mindre kamera.

 

Erik

Lenke til kommentar

Er helt enig faaeri, er egentlig de samme tankene jeg har gjort meg. DSLR gir mer fleksibilitet, og hvis jeg skulle bli mer fotointeressert er det selvfølgelig tingen. Og dette må som både du og jeg nevnte vurderes opp mot hvor mye man ønsker å drasse på. DSLR kan vel også brukes som point-and-shoot hvis man ikke skulle gidde å justere ting manuelt, og så heller lære seg de tingene senere? Hvor mye større/tyngre blir D70 med linse enn 8800?

 

Kristallo: forklaring av hvilke typer bilder blir vanskelig. Har canon digital ixus 330 nå, og muligheten til å knipse vilt har gjort at jeg har begynt få litt interesse for foto, og ønsker derfor et fetere kamera. Venter en liten en på nyåret, så det blir nok en del bildetaking av jr. innendørs som jeg ønsker kvalitet nok på til å forstørre opp. Så svaret er diverse! ;)

 

Takker forøvrig for mange gode innspill! Har gjort at jeg nå klarere ser fordeler med det ene over det andre, men er like vanskelig å bestemme meg for hva jeg vil prioritere... Har jo uansett ixus'en som lommekamera... Valgets kvaler.... :hmm:

 

(SS)

Lenke til kommentar
Vurdert å kjøpe ett brukt filmbasert speilrefleks til å finne ut SLR er tingen? Kan jo selges igjen uten særlig verditap dersom det blir aktuelt...

 

Objektivene kan jo brukes på dSLR også, i de fleste tilfeller...

Dette synes jeg er et godt forslag.

 

Husk også at ved å bruke en filmskanner kan du digitalisere bildene dine med meget gode resultater. Mange overser at det går godt an å jobbe digitalt med et filmbasert speilreflekskamera.

 

Ellers slutter jeg meg til råd gitt fra andre, som fremhever at et kamerasystem er noe man kan bygge opp litt etter litt etter som en får råd.

Lenke til kommentar

Noe av moroa med digitalt er nå at det går an å knipse vilt uten å tenkte på film og fremkalling (både tid og penger), er det som har gjort meg mer fotointeressert enn bare knipse en rull på ferie. Tar MANGE flere bilder nå enn før.

 

Tror jeg har fått nok input til å gå i tenkeboksen og vurdere!

 

(SS)

Lenke til kommentar
Det er kommet en liten test som nevner hastigheta på Nikon 8800. Det blir grundig slått av Nikon D70.

 

Nikon D70 veier 1125 gram med kitlinsa, minnekort, batteri, linselokk og bærereim.

 

Nikon 8800 veier 680 gram med batteri.

Nå er det ikke slik at et kamera som veier (forholdsvis) mye nødvendigvis er en negativ ting. Tvert i mot, jeg foretrekker litt tyngde på kameraet som gir bedre søtte og stabilitet.

Lenke til kommentar
> -MYE raskere autofokus

> -Hurtighet generelt

Sånt er viktig, men er du sikker på at det stemmer?

 

> -Optisk søker

> -Bedre bilder

Er du sikker på det? Koster jo mer for 8800 enn 300D-pakke med 18-55mm

 

-Raw format

Det får du på 8800 også

 

-Ser proffere ut

Tja...

 

Et anent poeng er også hvor mye det er å drasse på. Blir det omtrent likt?

 

(SS)

Når jeg skrev innlegget tenkte jeg generelt mot megazoom kameraer, har aldri prøvd 8800 :) Men er ganske sikker på at 300d gir bedre bilder med riktig objektiv

Lenke til kommentar
Det er kommet en liten test som nevner hastigheta på Nikon 8800. Det blir grundig slått av Nikon D70.

 

En kan ikke sammenligne et kompaktkamera med et speilrefleks.

Hvis man trenger et hurtig kamera, da er det vel ingen som kjøper kompakt.

 

Har 300D og kjøpte Nikon 8800 i Foto-Huset sist tirsdag. Kostet forresten mindre der enn i mange nettbutikker. Bra Afseth!

Skal bruke det til turbruk når 300D med utstyr blir for mye drass.

 

Har ikke fått prøvd det så mye ennu, pga været, men er så langt kjempefornøyd.

Superzoom 35-350, 8MP og bildestabilisator i et lite kompakt magnesiumskall.

 

Min "gamle" FZ10 vil nok bare samle støv heretter.

 

Tok noen portretter og kjørte dem opp i full størrelse. Vil si at kvaliteten langt overgår FZ10 og også 300D med standardobjektivet.

Følelsen og kvaliteten virker også mye bedre enn Panasonicen min. Den har også et bedre grep, så den er mye bedre å holde.

Støyproblmet er nok større på 8800 enn speilreflekt. Men her har 8800 fordelen med stabilisator og da kan en kjøre på lav ISO.

 

Så hvis en ikke trenger speilrefleksens hurtighet, da er dette et kamera som absolutt er å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...