Gå til innhold

FTP- og webserver


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en PIII 600MHz, 256MB ram, 1x2,5GB og 1x40GB HDD, tenkte å bruke linux på denne. Sett litt på debian (har lastet ned woody net installer), som folk her på forumet syns er ganske greitt å bruke, hva trengs å gjøre for å få det til å fungere? Er helt grønn når det gjelder linux...

 

Trenger php,mysql osv.

 

Tenker da på:

- Hvor stor(e) partisjoner må jeg lage/ha?

- Dersom jeg slipper å dele opp 40GB HDD'en, kan jeg bruke vanlig ntfs system på den?

- Hva slags pakker trenger jeg?

- Trengs grafisk grensesnitt?

- Hvordan få tilgang "utenfor" maskinen? går det med telnet?

 

Har dere andre synspunkt? Andre enklere system?

 

Har forøvrig søkt her og sett på debian.org, debianguiden.dk og googla litt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partisjoner... Kommer an på hva du skal bruke ting til nøyaktig..

 

Jeg ville valgt:

2,5'en :

/ 1 gb (overkill, kanskje skru ned til 500 mb)

swap - 512 mb

/var - resten. Iallefall 1 gb, helst mer :-)

 

40 gig'en

/home - med reiserfs, XFS eller reiser4, kommer an på hva du skal ha der, og hvor viktig dataene er. reiserfs er vel en grei overall. XFS for stoooore filer. Reiser4 hvis du liker å leve på kanten :D

 

Pakker.. Hiv over til sarge så fort som mulig, installer apache2 og de apache2-pakkene du trenger (som for eksempel php).

 

Grafisk... Nix! :-) (Du *kan*, men lite poeng i det)

 

Tilgang utenfor maskinen.. enter ssh. (http://www.linuxguiden.no/index.php/OpenSSH)

 

Les mer på http://www.linuxguiden.no/

Lenke til kommentar

Takk for info'en, skal sjekke ut linuxguiden.no. Skal bruke den til å dele filmer, program, spill, musikk med ftp og hoste hjemmesiden min. Hvordan kan jeg linke www.hjemmesiden-min.com til serveren jeg skal sette opp? Har forøvrig nextgentel hvis det har noe å si...

Lenke til kommentar

Du trenger en fast ip om du vil binde et domene til ip'en din og motsatt. Vet ikke hvor glad NGT er i slikt, men tror ikke det burde by på problemer. DynDNS (dynamisk DNS) fungerer egentlig ganske fint til helt vanlig ftp/shh/http bruk egentlig, og det finnes såpass mange som tilbyr det at det bør ikke være noe større problem å sette opp.

Lenke til kommentar

Fikk datamaskina i går, viste seg å vist bare å være PII 450MHz, 64MB ram (mer kommer), 6 GB HDD og den jeg har satt inn på 40GB.

 

Har lest litt på diverse guider o.l og partisjonert HDD'ene som følgende...

 

På 6GB:

/ 815MB

/var 1.4GB

swap 512MB

/boot 15MB

/usr 3.2GB

 

På 40GB har jeg satt alt til /home med reiserfs

 

Blir dette bra med tanke på web- ftpserver?

 

Har funnet en guide på installasjon av debian, er denne noe å følge?

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke den treigeste disken som system-disk? Noen grunn til å ha så mange partisjoner? Bruker du LVM? Burde holde lenge med en /, en /boot, swap og en /home. Sannsynligvis er 6 GB disken manga ganger treigere enn 40GB disken. Jeg ville holdt meg til den raskeste disken så langt jeg kunne. Om diskene er ganske nærme i ytelse er derimot litt oppdeling fornuftig.

 

Om du også tenker å bruke boksen til desktop/workstation, bør du vurdere sarge eller sid. Woody er temmelig utdatert på alt annet enn sikkerhet.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Som sagt så er jeg ikke så dreven med linux. Hvor store/antall/type partisjoner mener du jeg burde bruke på 40GB'en, hvis jeg skal bruke den som system? Skal kun bruke den til web- og ftp server, ikke brannmur etc. Filene jeg vil dele, skal jeg legge de inn i /home for å dele de med ftp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...