Gå til innhold

Intel P4 med knukket pinne


mamruoc

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en CPU som har knukket en pinne (en av de mange), men jeg har greid å installere XP på den, og greier, men den fryser av og til, så jeg lurte på om det ikke finnes en løsning på dette, enten å lodde, eller programvare som gjrø at man ikke bruker de instruksjonene som brukes av den pinnen... (Windows eller Linux)

 

Eller finnes det et program som kan sjekke om CPU er OK??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de går det an å lodde. Kommer an på om du kan se noe loddetinn der beinet sto før. Hvis det er helt borte kan det bli vanskelig. Hvis det er noe der, så er det bare å finne frem loddebolt p loddetinn å prøve. Har gjort dette på noen P4 å AMD CPU'er som folk var klare for å kaste, å det har funket i de fleste tilfellene.

Lenke til kommentar

Leste om en (her?) som hadde knekt av en bit knappenål for å erstatte pinnen. Denne satte han da ned i hullet som ikke fikk noen pinne og etterpå fungerte maskinen fint! Bare pass på at metallbiten stikker langt nok opp til å få kontakt med punktet på prosessoren.

 

Jeg vil ikke anbefale deg å lodde dersom du ikke har et lite nok loddebolt og veit du er stødig nok på hendene. Du skal ikke bomme mye før flere av pinnene plutselig har kontakt direkte og dermed kan du ha ødelagt hele prosessoren.

Lenke til kommentar
Det var ganske fantasifull overtro om hvordan en prosessor fungerer.  :)

Hehe, tenkte at det var slik helt i starten kanskje, jeg får prøve med knappenål hodet, men hvor mye varme tåler ett knappenål?

 

Eller skal jeg kanskje bare bruke en pin ifra et gammelt CPU jeg har liggende... Kanskje den tåler varme bedre??

Endret av mamruoc
Lenke til kommentar

JAsså... du har samme problemet som meg! jeg dreit meg ut med å bøye alle tilbake et par ganger, men så knakk selvfølgelig en av de "viktige" pinnene!

Så jeg må kjøpe ny prosessor! Skulle tilfeldighvis bare sette på en neonlys og vifte bryter....

Sånn er det å være n00b på pc! :p:hmm:

Lenke til kommentar

Hehe, egentlig ikke..

 

Fikk en P4 3.2GHz Prescott siden den var defekt, fikk faktisk installert WinXP med den, men den hang seg da den skulle gjøre visse ting, eller man startet visse porgrammer...

 

Tenkte jeg skulle lage en barebone hvis det var mulig å løse problemet med en pin fra et annet sted

Endret av mamruoc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...