Gå til innhold

Støtte av skjermkort (Radeon 9800x og X800x)

bj0rnar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Goddag.

Jeg sitter på et EPoX 8KHA+ hovedkort pr. idag.

Skjermkortet er et GeForce MX 440 64 MB (hyl!), så dere skjønner kanskje hvor desperat jeg er med å få tak i et kort før HL2 kommer :p

Uansett, spørsmålet mitt er rett og slett om jeg må kjøpe en helt ny pc (dvs. HK, minne, CPU osv) eller om jeg kan sette inn det nye skjermkortet inn i den "gamle" pcn min.

Nåværende PC:

Hovedkort: EPoX 8KHA+

CPU: AMD Athlon XP 1600+ (hvis det lar seg gjøre å sette inn et nytt gfx, oppgraderer jeg til 2400+)

Minne: 1300MB 266

Resten har ingen innvirkning på skjermkort.

Jeg har tenkt å kjøpe enten kort fra Radeon 9800x serien eller X800x serien.

Disse kortene har 8X AGP, mens mitt hovedkort støtter kun 4x.

Man trenger også litt CPU/minne kraft, holder AMD 2400+ og 1300MB 266 RAM?

Mvh Bjørnar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Radeon 9800pro passer nok best. Og det passer sikket helt knall i systemet ditt!

AGP 8x er bare bogus, det gir ingen økning i ytelse på r9800pro.

Skrevet

Hva med X800-serien da? Har jo dobbel så rask ytelse, ville kanskje være dumt av meg å kjøpe et "gammelt" kort når jeg først skal kjøpe. Penger er ikke det aller største problemet (1000 kr pluss/minus), dog ikke et kort over 4000 :D

Vil X800XT f.eks. fungere på systemet mitt ? :)

Skrevet
Hva med X800-serien da? Har jo dobbel så rask ytelse, ville kanskje være dumt av meg å kjøpe et "gammelt" kort når jeg først skal kjøpe. Penger er ikke det aller største problemet (1000 kr pluss/minus), dog ikke et kort over 4000 :D

Det vil jo seffølgelig fungere, men du bør jo oppgradere andre ting en bare skjermkortet ditt for å kunne utnytte det fullt ut.

Skrevet (endret)

Det vil jo seffølgelig fungere, men du bør jo oppgradere andre ting en bare skjermkortet ditt for å kunne utnytte det fullt ut.

pc'en er brukbar men i tillegg til skjermkort ville jeg kjøpt ny prossesor hvis jeg var deg! en på 1600+ kan bli litt i minste laget til hl2. da hjelper det ikke med bra skjærmkort.

men til bake til skjærmkorta!

hvis du skal bruke så mye penger som detta gå for dissa:

1300,- = 9600xt

mellom 1800 og 2000 = 9800xt

3000+ = x800

disse er alle bra 3d kort. har 9600xt selv og føler null behov for oppgradering . har du bra kjøler kan du overklokke det til et 9800 kort også. jeg har heller ikke følt noe behov for det enda ;)

kjører doom 3 og far cry på high graphics uten lagg med det kortet.

Endret av headcleaver
Skrevet
9600xt kan aldri overklokkes til 9800pro, tvilsomt med 9800np også.

har aldrig skrivi at det kan overklokkes til pro. har skrivi at med bra kjøler kan det overklokkes til (nesten) 9800 kort. antagli det svakeste 9800 kortet men alikvel!

Skrevet
(...)

mellom 1800 og 2000 = 9800xt

(...)

har du bra kjøler kan du overklokke det til et 9800 kort også. jeg har heller ikke følt noe behov for det enda ;)

VELDIG OFF-TOPIC:

Nå begynner jeg å bli mektig irritert på folk som preiker drit her på forumet.

Radeon9800XT koster IKKE under 2000,-

Radeon9600XT kan IKKE overklokkes til et 9800Pro. Det har blant annet bare 4 pipelines, mot 9800´s 8.

Alle kan ta feil. Men når man ikke er sikker på noe, må det også komme fram av posten, ikke buse fram med u-/halvsannheter som om det er fakta!

Håper jeg ikke ødelagte tråden din bj0rnar. Ettersom du hadde fått svar på spørsmålet ditt, syns jeg det var greit med en utblåsning ;)

TOPIC:

Kan ikke annet enn å slutte meg til resten her. 4x/8x AGP har liten betydning for 9800Pro, men kan nok merkes for de raskere kortene.

AKKURAT nå gir nok 9800Pro fremdeles mest for pengene. Men etter min mening vil low-end 6800-kortene (LE, XT eller hva nå nVidia har funnet på denne gangen) ta over den tronen snart. ATI kommer snart med X700 også, som mest sannsynlig vil legge seg i samme prissegment...

Hvis du ikke har hastverk, og det har du neppe siden du venter på HL2 :!: så er det like greit å vente en måneds tid...

Lykke til!

Skrevet

Bare hyggelig det L03VIk :)

Joda, jeg invisterer ikke i noe som helst kort før HL2 kommer ut, men når det først er her så skal lommeboka fram :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...