Gå til innhold

Ulik lydkvalitet på ulike brennere?


Anbefalte innlegg

jeg vurderer å kjøpe en NEC 3500 dual layer dvd-rw, som jeg også skal bruke til audio-cd brenning. det jeg lurer på er; er det egentlig noen forskjell i selve lydkvaliteten på de ulike brennerne på markedet?

 

jeg ville jo tro at så lenge en cd er suksessfullt brent, høres resultatet helt likt ut uansett. Er en cd-r en god nok original f.eks for et plateselskap som vil videretrykke cd'en?

 

håper noen vet litt om dette, har lenge lurt på det!

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om musikk er det desverre forskjell mellom brennere, og enda større forskjell mellom hvilke plater du bruker.

 

Beste brenneren jeg har hatt til dags dato er Lite-On LTR-52327S, ingen andre har klart å måle seg med den på brennekvalitet på så mange forskjellige plater.

 

Noen brennere er generelt gode brennere på CD-R andre er det ikke.

 

Den NEC brenneren du har bør du IKKE brenne med på 48x - da er kvaliteten ofte ikke så god som den burde ha vært.

 

Kvalitetsplater som Taiyo Yuden anbefales på det STERKESTE til musikk - ihvertfall litt mer profesjonell grad.

 

Om produksjonsfabrikker/studioer godtar slike plater kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

snåle greier synes jeg, skulle tro at så lenge man brente ut en 16-bits 44khz wave så ble det en 100% kopi..(?)

 

for det var LYDkvaliteten du mente varierer, og ikke stødighet/levetid/kompabilitets-kvaliteten (på brenner & plater)?

 

isåfall, på hvilken måte kan en brenner forårsake redusert lydkvalitet? "dropper" den noen Hz her og der, er det 15 og en halv Bit, eller hva skjer?

 

... fatter ikke det.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er på jordet her, men en bit er en bit...

Og digitalt er da digitalt?

 

Forsåvidt enig med musikern, hvordan kan lydkvaliteten poå en digital plate variere når det er en blåkopi? Om den argumentasjonen holder så vil jo innholdet på datacd'er også variere fra brenner til brenner når en brenner samme fil?

 

Wish

Lenke til kommentar

skal man gi ut plate er man som regel innom en mastering-suite først uansett - så det eksemplaret som blir sendt til en fabrikk lager du sjelden selv. de fleste hjemmebrente CD-er er "datateknisk" gode nok til å bruke som råmateriale for utgivelse - det er noe annet med selve mixen/musikken du legger på dem...

 

selv har jeg levert ut mye materiale brent på en NEC dvd-brenner, funker helt fint. jeg jobber i bransjen.

 

om det tekniske kan man si at jo, en bit er en bit - men på audio cd finnes noe som heter feilkorreksjon. dvs at en viss mengde feil kan tolereres og rettes opp (jukses til under lesing). Men blir det for mye sier det stopp, og du får "artifacts" i lyden. så jo "bedre" en cd er brent, jo bedre, men så lenge man ikke hører noe så bryr man seg ikke.

 

kojak

Lenke til kommentar
om det tekniske kan man si at jo, en bit er en bit - men på audio cd finnes noe som heter feilkorreksjon. dvs at en viss mengde feil kan tolereres og rettes opp (jukses til under lesing). Men blir det for mye sier det stopp, og du får "artifacts" i lyden. så jo "bedre" en cd er brent, jo bedre, men så lenge man ikke hører noe så bryr man seg ikke.

Feilkorreksjon er det på data-CD'er også. Saken er den at det er mye MER feilkorreksjon på en data-CD enn en musikk-CD. Dermed skal det mye mer til for å få "artifacts" på en data-CD (hvor en ødelagt bit kan være nok til å få et helt program til å kræsje) enn en musikk-CD.

Lenke til kommentar
...du får "artifacts" i lyden. så jo "bedre" en cd er brent, jo bedre, men så lenge man ikke hører noe så bryr man seg ikke.

hva mener du med artifacts i lyden?

 

det eneste jeg noensinne har lagt merke til på en "dårlig brent" audio-cd er evt. skurring/klikking som skyldes at kilde-cden var hakkete. jeg kan ennå ikke forstå at selve LYDKVALITETEN kan variere. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...