Gå til innhold

samba problemer fra Windows XP


Anbefalte innlegg

Har satt opp linux (debian) på min gamle pc som tidligere kjørte windows 2000. Fikk litt hjelp til å sette det opp i starten, og det meste fungerer veldig bra, som ftp-server bittorrent (ikke prøvd så mye enda), apt-get og ssh "utenfra".

 

Det som er mitt store problem er Samba. Jeg er helt ny på linux, men jeg har nå begynt å få en viss peiling på konfigurasjoner og sånn i smb.conf, men siden jeg ikke har noen erfaring fra tidligere er det vrient å si hva jeg gjør feil. Han som hjalp meg å sette opp maskina har drevet endel med linux, men samba har han ikke så mye kunnskap om, og for øyeblikket har han mye å gjøre.

 

Det jeg har klart å få til er at serveren vises i Workgroup når jeg går via my network places. Jeg får også opp maskina når jeg skriver \\servernavn.

 

Pålogging fungerer, og jeg kan browse frem og tilbake i mappene og slike ting, men med en gang jeg skal kopiere filer til/fra disken eller åpne et dokument eller fil, så låser vinduet seg. Da kan det ta et par minutter før det låser seg opp igjen hvis det i det hele tatt gjør det.

 

Hvis noen har noen idé om hva jeg bør gjøre (hvor jeg bør "feilsøke" evt), så hadde jeg satt stor pris på det. Hvis jeg har vært for generell eller trenger å gi mer info, så si ifra...

 

har samba 3.0.7 og windows xp sp2

 

bertie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er netbiosnavn, netbios er for pc-nettverk hva bondevik er for norsk politikk

Det skal vistnok hjelpe noe hvis du setter opp en burk med samba (windows sine server-os burde også greie dette...), og forteller den i configen at den skal ha max prioritet i "stemmeavgivningen" for hvem som skal sjefe NetBIOS. Btw. jeg trodde jeg hadde lest et sted at Samba ikke brukte vanlig gammeldags NetBIOS men netbios over IP (netbios går egentlig på samme OSI lag som IP (ikke bland med tcp)

Lenke til kommentar
det er netbiosnavn, netbios er for pc-nettverk hva bondevik er for norsk politikk

Det skal vistnok hjelpe noe hvis du setter opp en burk med samba (windows sine server-os burde også greie dette...), og forteller den i configen at den skal ha max prioritet i "stemmeavgivningen" for hvem som skal sjefe NetBIOS. Btw. jeg trodde jeg hadde lest et sted at Samba ikke brukte vanlig gammeldags NetBIOS men netbios over IP (netbios går egentlig på samme OSI lag som IP (ikke bland med tcp)

local master = yes

os level = 255

preferred master = yes

 

Om den skal være NetBIOS sjef.

Lenke til kommentar

ser ikke ut til at det hjalp noe... tror jeg må ha gjort noe galt i smb.conf, men jeg skjønner ikke helt hva.

 

bertie

 

 

kanskje noen har en idé hvis jeg limer inn her:

 

 

 

# Global Parameters #

 

workgroup = WORKGROUP

netbios name = SERVERNAME

encrypt passwords = yes

server string = %h server (Samba %v)

dns proxy = no

 

#### Debugging/Accounting ####

 

log file = /var/log/samba/log%m

 

max log size = 1000

 

syslog = 0

 

panic action = /usr/share/samba/panic-action %d

 

####### Authentication #######

 

security = user

passdb backend = tdbsam guest

obey pam restrictions = yes

passwd program = /usr/bin/passwd %u

passwd chat = *Enter/snew/sUNIX/spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n .

socket options = TCP_NODELAY

 

local master = yes

os level = 255

preferred master = yes

domain master = auto

 

####### File Sharing #######

 

preserve case = yes

 

short preserve case = yes

 

[homes]

 

read only = no

browseable = yes

 

[stuff]

 

path = /mnt/stuff

 

read only = no

browseable = yes

hosts allow = 192.168.123.104, 192.168.123.105

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...