Gå til innhold

Kan jeg fjerne alle viftene?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lage en liten helt støyfri ruter, bortsett fra hden..

Har fått tak i eldre Hp Vectra PII 400MHz som er mer enn bra nok.

 

I den står det 2 stk vifter som jeg lurer på om jeg rett og slett kan fjerne. Kabinettet alt skal stå i vil være luftig med "netting" på sidene slik at det kommer luft til.

 

Planen er også fjerne boksen rundt psuen slik at den også vil stå mere luftig. Psuen er bare på 120W.

 

Hva dere tror?

 

Her er bildet av cpu + vifte

 

panter_bilde11.jpg

panter_bilde21.jpg

panter_bilde31.jpg

 

Edit: Takk til han som har tjenesten "forvirra.com"

Måtte prøve meg frem en gang eller to, men nå skal bildene være her og i liten størrelse.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en PC som skal stå på 24/7 så kan du IKKE fjerne alle viftene med mindre du har en ganske god naturlig luftsirkluasjon i rommet. Gjennomtrekk 24/7 -> forkjøla 24/7-365dager i året ;)

 

Derimot, viss du plasserer komponentene og 1 stk 120mm vifte på halvfart, så burde det være nok.

 

Dersom du vil ha en CPU som du kan kjøre passivkjøler på så ville jeg satsa på en AMD XP-mobile 45 eller 35 Watter klokka ned til rundt 1GHz på 1.2V. Da er det ikke snakk om mye varmeproduksjon... En PII400 tror jeg at trenger vifte. Hadde selv en slik en gang i tiden og mener å huske at jeg hadde en del vifter i pc'n selv da.

 

Det jeg anbefaler er en FortronSource 120mm PSU med viftestyring -> Zalman Fanmate og et nedklokka AMD XP-M mobile system. Evt vannkjøling med en fortron/source PSU der du monterer radiatoren på PSU-vifta, slik at du nøyer deg med 1stk 120mm vifte...

 

Det jeg ville si er at dersom du fjerner alle viftene og lar pc'n stå på hele døgnet i et lukket rom, så vil pc'n strupe tilslutt... kanskje etter noen timer eller dager...

Lenke til kommentar
I en PC som skal stå på 24/7 så kan du IKKE fjerne alle viftene med mindre du har en ganske god naturlig luftsirkluasjon i rommet. Gjennomtrekk 24/7 -> forkjøla 24/7-365dager i året ;)

 

Derimot, viss du plasserer komponentene og 1 stk 120mm vifte på halvfart, så burde det være nok.

 

Dersom du vil ha en CPU som du kan kjøre passivkjøler på så ville jeg satsa på en AMD XP-mobile 45 eller 35 Watter klokka ned til rundt 1GHz på 1.2V. Da er det ikke snakk om mye varmeproduksjon... En PII400 tror jeg at trenger vifte. Hadde selv en slik en gang i tiden og mener å huske at jeg hadde en del vifter i pc'n selv da.

 

Det jeg anbefaler er en FortronSource 120mm PSU med viftestyring -> Zalman Fanmate og et nedklokka AMD XP-M mobile system. Evt vannkjøling med en fortron/source PSU der du monterer radiatoren på PSU-vifta, slik at du nøyer deg med 1stk 120mm vifte...

 

Det jeg ville si er at dersom du fjerner alle viftene og lar pc'n stå på hele døgnet i et lukket rom, så vil pc'n strupe tilslutt... kanskje etter noen timer eller dager...

han spør jo om det er mulig å fjerne viftene fra pc'n slik den står nå.. ikke hva som kan kjøre mest mulig lydløst..

 

uansett.. hvis du lager en litt større ribbe og setter pc'n på et kaldt sted, skal det ikke være noe problem med å fjerne noen vifter..

 

uansett.. det er jo bare en 400mhz.. ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg skal ikke gå til anskaffelse av noen annen hw nå

Vi snakker om en swruter hvor 400 Mhz allerede er "for mye".

 

Men jeg plalegger en Via mini-itx uten cpuvifte senere.

 

Rommet det skal sto er ikke utgangspunktet ikke spesielt kjølig, men heller normalt, så skjønner jeg må ha en vifte på cpu ihvertfall. Men jeg flytter nok viften 90 grader slik at den blåser rett mot langsiden på cpuen. Det er vel ikke noe problem?

 

Psuen i et åpent og luftig kabinett da? Fortsatt risky å ta bort den viften?

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Tror det skal gå bra har tatt bort vifta på en P3 450 å den er det ikke noe problem med. så lenge du ikke kjører noe tunge programmer så skal det gå bra. Du kan jo kjenne på ribba etter en stund for å være sikker. ang psu kommer det på om du har mange strøm krevende ting festett på hovedkortett. en svak psu må jobbe harere en en krafig en å da blir den varmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...