Gå til innhold

Hardisk problemer, filer blir ødelagt


erikoed

Anbefalte innlegg

Jeg har en Hitachi 160gb hardisk med 3 partisjoner. I det siste har mp3 filene som ligger på hardisken begynnt å bli litt "rare! noen er hakkete, mens andre har lydklipp fra andre sanger i seg. Noen som har en forklaring på dette problemet? Er utrolig irriterende. Er det en feil med hardisken eller virus eller noe lignende ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett flere lignende historier om korrupte filer her, har fått inntrykk av at det kan ha en viss sammenheng med manglende oppdatering til 48-bit LBA?

Du nevner ikke hvilket OS du har. XP oppdatert til SP1 / SP2?

Har ikke oppdatert til sp1/sp2 nei. hva vil det si med manglende oppdatering til 48-bit-LBA ???

Lenke til kommentar

jeg hadde dette problemet på min maskin da jeg hadde flere musikkavspillingsprogram installert, de kranglet om hvem som skulle spille av filene. Og så ble det noen ganger hakkete, skurrete, og sangene gikk inn i hverandre på en måte. Mens andre ganger igjen fungerte det fint å spille av. Det var spesielt problemer når jeg la mp3ene i kø på spilleren.

Lenke til kommentar

Dette problemet har jeg vært borti. Grunnen var som hårek sa, mangel på 48bit LBA og service packs.

Hver gang jeg formatterte, så ble flere gigabyte med data korrupt på 250GB'en min.

Ekstremt irriterende.

Du bør absolutt lese den sticky-posten om manglende diskplass. Selv om du ikke mangler noe diskplass, så tipper jeg 99% sikkert at det der er problemet ditt.

 

En annen ting du kan gjøre er å sette harddisken på en annen ATA-kontroller (som i en kontroller du setter i en PCI-port) enn å sette den på kontrolleren som sitter på hovedkortet.

 

Selv har jeg kun DVD-brenner påkobla på onboard ATA-kontrolleren (S-ATA-kontrolleren ikke medregnet :p).

Lenke til kommentar
Har du lange IDE-kabler, eller runde, så kan det også gi slike problemer.

Jeg har en 90cm lang rund IDE-kabel, og har ikke hatt noen problemer pga. det.

Om IDE-kabelen er rund, flat, firkanta eller trekanta og 10cm eller 100cm så har ikke det noen betydning.

En slik kabel må nok være grådig lang for at signalene skal bli for svake, og da mener jeg veldig veldig veldig lang (lenger enn du får kjøpt) :p

 

EDIT: Men såklart, har du en IDE-kabel som går ut fra hovedkortet, en runde rundt huset og inn i harddisken, vil jeg anta at det blir no problemer ja :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Har du lange IDE-kabler, eller runde, så kan det også gi slike problemer.

Jeg har en 90cm lang rund IDE-kabel, og har ikke hatt noen problemer pga. det.

Om IDE-kabelen er rund, flat, firkanta eller trekanta og 10cm eller 100cm så har ikke det noen betydning.

En slik kabel må nok være grådig lang for at signalene skal bli for svake, og da mener jeg veldig veldig veldig lang (lenger enn du får kjøpt) :p

 

EDIT: Men såklart, har du en IDE-kabel som går ut fra hovedkortet, en runde rundt huset og inn i harddisken, vil jeg anta at det blir no problemer ja :p

Joda, det har noe å si. Det finnes flere undersøkelser som viser at lengden og utformingen har mye å si.

 

Aktivering av LBA-48 har ingenting med saken å gjøre, man får ikke korrupte filer av den grunn, man får manglende diskplass.

 

Det finnes også en anbefalt max. lengde på IDE-kabler.

 

Har ikke ref. akkurat nå, sitter ikke på min maskin, så bookmarks er ikke her.

 

Se:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=lengde+på+ide

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=lengde+på+ide

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=lengde+på+ide

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Aktivering av LBA-48 har ingenting med saken å gjøre, man får ikke korrupte filer av den grunn, man får manglende diskplass.

Hvordan kan du si noe sikkert om dette?

Det er da meget sannsynlig at dette er grunn til korrupte filer. Alt som skal til er en liten bug en plass, kjører du en 48-bit adresse til noe som håndterer bare 24 bit så blir det overflow og du havner på feil sektor.

 

Sjekk denne: http://support.microsoft.com/?kbid=331958

Lenke til kommentar
Aktivering av LBA-48 har ingenting med saken å gjøre, man får ikke korrupte filer av den grunn, man får manglende diskplass.

Jo visst har dette noe å si.

 

Tenk deg at du har partisjonert en 250GB harddisk. Og for å gjøre det enkelt, du har 1 partisjon på 250GB.

Den partisjonen vil være på 250GB, og dette står vel sikkert i partisjonstabellen. Derfor vil windows se at den partisjonen er på nettopp 250GB.

Hvis da windows skriver til den partisjonen på området som ligger under 128GiB, vil alt gå bra. MEN, hvis windows skriver til disken på området som ligger OVER 128GiB... så kan du tenke deg selv hva som skjer.

 

Whenever moving a 48-bit LBA hard drive to a new system it is absolutely critical to make sure the new system is fully 48-bit LBA compliant. If it is not, it is highly likely the data on the hard drive will become corrupted and forever gone.

 

Kilde: 48bitlba.com

 

if you don't use the sp1 intergraded cd @ the next reinstall, your data on the hdds bigger than 137 gb may get corrupt, so watch out ;)

 

Kilde: forum @ divxstation.com

 

etc.etc.etc.

 

+ at jeg har erfart det samme selv (partisjonert 250GB, reinstallert windows, *poff*, korrupte filer.

 

EDIT: anbefaler deg å søke litt på google, så finner du massevis av tilfeller ang. dette her.

 

EDIT2: Ok, du hadde rett med lengden på IDE-kablene. Men jeg tviler på at dette er hans problem. Jeg tror bestemt det er mangel på 48bit LBA som er problemet her.

Som sagt, jeg har en 90cm rund IDE-kabel, har vært 0 problemer med den.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

ohh yikes, skyldes en liten out-of-coffe-error det der. LBA-48 må nok være aktivert ja. Men når det er sagt, jeg vil ikke anbefale noen å ha EN partisjon på 250GB *grøss*

 

Jeg hadde problemet med CRC-failure på en server hvor jeg hadde runde kabler, byttet til flatkabler, og problemet var løst.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...