Gå til innhold

ordnet!


Anbefalte innlegg

Så lenge du har en hardisk som er operativ (installert med OS), og disken, samt kontrolleren på hovedkortet fungerer skal det ikke være noe i veien for at maskinen skal starte windows.

Som nevnt tidligere her, så kan andre oppstartsenheter som f.eks nettverk f**ke det til under oppstart.

Mitt forslag: Disable det du kan disable av ting i bios. Ville personlig KUN hatt 2 boot muligheter "enablet". Hardisk & CD.

I følge profilen din, så har du et MSI K8N NEO2 Platinum hovedkort.

Dette kortet har både P-ata & S-ata kontrollere som den vil starte opp med.

Mitt tips er det at problemet er så såre enkelt at maskinen prøver å boote opp på en av disse (mest sannsynlig på P-ata), og du har sikkert en S-ata disk.

Ergo så finner ikke maskinen en gyldig systemdisk.

 

Derfor er det viktig at du ikke bare velger hardisk, som oppstartsfrekvens nummer en, men du må også velge spesifikk hvilken disk du vil skal være oppstartsdisk.

 

Hvilken Hardisk har du ?

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det skal sies at jeg kjørte 3500+ s939 på 2,61 ghz for å teste når dette skjedde.

kan det ha noe med dette å gjøre?

Hmm, hvilke instillinger i BIOS kjørte du da? Jeg regner med at 3500+ har 11 som multiplikator. Da blir det rundt regnet 237 MHz HTT-buss, stemmer det?

 

nForce3 250GB-hovedkort har som regel fire s-ata-porter. To av de er native, og disse er nærmest CPU- og AGP-sokkel. Disse portene er "feilaktig" navngitt 3 og 4, mens de to portene lenger ned på hovedkortet er 1 og 2.

 

Hvilken s-ata-port hadde du tilkoblet systemdisken din på, og andre disker??

 

Hvis man har en s-ata-disk tilkoblet s-ata 1 eller 2, som ikke er de native portene, er det jevnt over rapportert at man ikke klarer høyere HTT enn 230 eller 250. Den høye frekvensen spiller inn på s-ata-kontrolleren og kan i verste fall tulle til med diskene. Men dersom man har en disk tilkoblet s-ata 3 eller 4, skal man kunne nå mye høyere HTT-buss, mot 300MHz og over.

 

 

Hjalp dette noe med å gi deg en pekepinn på hva som kan være galt?

 

:love: 50,- :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9

Jeg har hatt dette problemet før, fordi at filene på harddisken min hadde blitt korrupte. Satte i Win XP-cden og fikk samme feilmeldinga. Det viste seg driverene hadde blitt sletta (USB-tastatur). Så jeg satte i et ps2-tastatur som ikke trengte drivere, og dermed var problemet fiksa. Det rare var at jeg kom inni BIOS, men ikke noe mer. Bare et forslag :)

Endret av Slettet-VqMh8ni9
Lenke til kommentar

Jeg har 1x74 gb Raptor disk, som står i s-ata 3 porten.

jeg har prøvd å resette BIOS. hjelper ikke.

 

jeg har bare ETT optisk drev, en NEC 3500A dvd-brenner :)

 

TUSEN takk for alle som vil hjelpe, regner med at det ikke utelukkende er pga dusøren :dontgetit:

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
det skal sies at jeg kjørte 3500+ s939 på 2,61 ghz for å teste når dette skjedde.

kan det ha noe med dette å gjøre?

Hmm, hvilke instillinger i BIOS kjørte du da? Jeg regner med at 3500+ har 11 som multiplikator. Da blir det rundt regnet 237 MHz HTT-buss, stemmer det?

 

nForce3 250GB-hovedkort har som regel fire s-ata-porter. To av de er native, og disse er nærmest CPU- og AGP-sokkel. Disse portene er "feilaktig" navngitt 3 og 4, mens de to portene lenger ned på hovedkortet er 1 og 2.

 

Hvilken s-ata-port hadde du tilkoblet systemdisken din på, og andre disker??

 

Hvis man har en s-ata-disk tilkoblet s-ata 1 eller 2, som ikke er de native portene, er det jevnt over rapportert at man ikke klarer høyere HTT enn 230 eller 250. Den høye frekvensen spiller inn på s-ata-kontrolleren og kan i verste fall tulle til med diskene. Men dersom man har en disk tilkoblet s-ata 3 eller 4, skal man kunne nå mye høyere HTT-buss, mot 300MHz og over.

 

 

Hjalp dette noe med å gi deg en pekepinn på hva som kan være galt?

 

:love: 50,- :love:

har den i s-ata 3 og 4.

vet om problemet med 1&2, fikk problemer der. fikset seg når jeg brukte #3 :)

Lenke til kommentar

bruk kun:

hk,ram,cpu/vifte,vga,floppy, ps2 tastatur og 1 harddisk.

winxpcd

s-ata driver 3,5"floppy

 

Disable alle controllere du ikke trenger i bios, fjern alle pci kort , ikke bruk usb, ikke overklokk.

sjekk: Boot other device - enabled

Bios vil som regel lete igjennom alle stasjoner etter boot media.

 

Du greier vel boote med winxp-cd.

cd/dvd spillere må bruke master/slave jumper setting. aldri cs.

Bruk gammel 40 leder kabel.

 

installer s-ata driver på nytt

 

Husk at s-ata disken trenger en driver for controlleren , har du skiftet kontroller(flyttet disken mellom hovedkort) da må du installere s-ata på nytt.

 

 

Funker ikke s-ata, prøv med en vanlig p-ata disk.

Lenke til kommentar
turns out i am more or less retarded. Wasnt a sata problem. Problem was with the optical drives.

I had them chained on an IDE cable into one port and when i tried doing it one optical drive at a time i left the dvdrw plugged into master and the dvdrom in slave when it was the only one plugged in. plugging the master end into the dvdrom fixed it and i was able to boot. Thanks for all the help.

Sett den ?

 

EDIT : Link : http://forums.anandtech.com/messageview.as...5&enterthread=y

 

EDIT2 : Har du sjekket i BIOS at ikke kontrolleren er blitt satt opp som RAID etter at du resatte BIOS ?

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Jeg hadde dette problemet for en stund siden. En disk som hadde funket fint i lange tider lot seg plutselig ikke boote fra.

 

Prøv å boot opp winxp cd'en og trykk R for repair. Når du kommer inn på consolen så skriver du fixboot. Dette vil skrive en ny mbr.

 

Hvis det ikke funker kan du satse på en såkallt low level formating eller zero fill. Gå til diskprodusentens hjemmeside og last ned de nødvendige tools for å gjøre dette. Det kommer til å ta ganske lang tid, tok nesten 10 timer på min 80gig disk, men etterpå så funket disken som vanlig igjenn. Dette vil slette _alt_ som er på disken, fylle hele disken fra ende til annen med nuller.

 

 

Håper det hjelper :):yes:

Lenke til kommentar
bruk kun:

hk,ram,cpu/vifte,vga,floppy, ps2 tastatur og 1 harddisk.

winxpcd

s-ata driver 3,5"floppy

 

Disable alle controllere du ikke trenger i bios, fjern alle pci kort , ikke bruk usb, ikke overklokk.

sjekk: Boot other device - enabled

Bios vil som regel lete igjennom alle stasjoner etter boot media.

 

Du greier vel boote med winxp-cd.

cd/dvd spillere må bruke master/slave jumper setting. aldri cs.

Bruk gammel 40 leder kabel.

 

installer s-ata driver på nytt

 

Husk at s-ata disken trenger en driver for controlleren , har du skiftet kontroller(flyttet disken mellom hovedkort) da må du installere s-ata på nytt.

 

 

Funker ikke s-ata, prøv med en vanlig p-ata disk.

nei, jeg greier ikke boote med winxp cd.

står bare

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER; selv om jeg har gjort d :p

Lenke til kommentar

Datamaskiner er som kjeledyr &/eller en sengepartner. Noen ganger må du slå den, andre ganger koseprate og stryke den for å få det som du vil. Når du har prøvd alt og ikke skjønner en dritt, prøv dette. Hvis ikke d funker, så ta fra hverandre alt som kan tas fra hverandre å sett det sammen bit for bit og se hvor den begynner å sutre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...