phnx85 Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Hva er forskjellen mellom PCIe og PCI Express? Hvilken port er det som skal overta?
El Fantasma Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 PCI-e og PCI Express er akkurat det samme!
phnx85 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Hmm, ja det vil jo lette opp et par forvirringer for meg :!: Så på komplett at de brukte PCIe og PCI Express i samme settning på skjermkortene, ikke rart jeg ble forvirret når jeg trodde det var to forskjellige standarer. Hva er PCI-X da? Var det oppfølgeren til PCI som aldri tok helt av?
JaViZ Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Hva er PCI-X da? Var det oppfølgeren til PCI som aldri tok helt av? PCI-X er 64bit PCI. Er ikke relatert til PCIe. Trur du skal finne en god del om det på forumet hvis du søker.
aschj Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 PCi-eXtended brukes av mer professjonelle kort, f.eks. dyre nettverkskort eller kontrollere. Tror aldri det var ment for noe annet heller, så man kan ikke si at det 'aldri tok av'.
ØysteinI Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Hva er PCI-X da? Var det oppfølgeren til PCI som aldri tok helt av? PCI-X er 64bit PCI. Er ikke relatert til PCIe. Trur du skal finne en god del om det på forumet hvis du søker. PCI-X er en felles betegnelse for en PCI-standard som er raskere enn vanlig PCI. Vanlig PCI er 32-bit bred og arbeider med en frekvens på 33MHz( 133MB/s). PCI-X finnes derimot i : 32-bit/66MHz = 266MB/s 64-bit/33MHz = 266MB/s 64-bit/66MHz = 533MB/s 64-bit/100MHz = 800MB/s 64-bit/133MHz = 1066MB/s PCI-X finnes bare på kraftige workstation- eller serverhovedkort. Det kreves spesielle brikkesett og kortene koster ofte en god del penger (2-4k ++) PCI-X kommer til å forsvinne til fordel for PCI-Express etterhvert.
phnx85 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 Nå tror jeg at jeg har fått ryddet opp i alle forvirringene, takker så meget! Men PCIe og PCI Express er altså det samme, bare forskjellige måter å skrive det på? Og PCI-X er bare en utvidelse av PCI beregnet for servere og arbeidsstasjoner som trenger større båndbredde til utvidelseskortene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå