Gå til innhold

AMD Cool and Quiet fryser maskina mi...


Naits

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å få AMD's Cool and Quiet til å funke, men det skulle vise seg å være vanskeligere enn man trodde.

 

Jeg håper derfor at noen her vet hva som skal til for å løse problemet, eller har noe peiling på hva som forårsaker det. (defekt komponent kanskje?)

 

Uansett;

Jeg har et Gigabyte hovedkort (K8NSNXP Socket 754) og en AMD 64 2.2Gz (3200+) prosessor.

Jeg har lagt inn den nyeste nForce, nyeste skjermdrivere, CPU-driver fra AMD (kommer tilbake til den) og BIOS er flashet. Og jeg kjører Windows XP med Service Pack 2.

 

Når jeg booter opp maskina og går inn på strøminnstillinger, og velger minimal strømstyring så går det ei lita stund (eller så skjer det momentant) og PCen henger seg helt. Eneste vei ut av det er reboot vha reboot-knappen på kabinettet.

Når maskina har restartet, er jeg heldig hvis jeg får nok tid til å inn i strøminnstillinger for å skru det av. Dette er hvis ikke Windows er blitt gjennopprette etter systemfeil og tilbakestillingen har skjedd pga gjennopprettingen.

 

Jeg har sett i BIOS, og det er noe som heter CPU SMART Fan Control. Denne har jeg prøvd med både enabled og disabled. Den samme systemhengen skjer uansett.

 

I guiden til DesertGlow (som jeg har fulgt, og jeg er sikker på at ting er gjort riktig) så linkes det til ei fil som heter amdcpu.exe, mens den som ligger på AMD sin side http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...71_9706,00.html) heter cpudriver.EXE.

Jeg må si jeg er litt usikker på hvilken av disse som faktisk er den korrekte. Og hvor DesertGlow fikk linken fra i så fall. (Og tar jeg ikke helt feil, så er disse to filene av forskjellig størrelse også)

 

Men så er spørsmålet;

Er det en defekt CPU? Et defekt hovedkort? Eller er det noe annet?

Som sagt, så tror jeg ikke det er min feil, siden jeg har gjort det samme på maskina til kompisen min og der fungerte det bra. (Vi kjøpte maskin samtidig og har derfor de samme specs, han kjører dog ikke SP 2 eller SP 1, men kan Service Pack være problemet? Det er også den eneste forskjellen i drivere/SP på maskinene såvidt jeg veit.)

Det bør vel også nevnes at PCen fungerer helt fint når strømstyringen står på standard Windows XP-innstilling (Hjemme/kontorpult) Det er kun når jeg skrur på Minimal strømstyring/Bærbar/Presentasjon/Maks Batteri at PCen henger seg.

 

Det hadde vært kjempeflott om noen hadde noen forslag til hva som kan gjøres, eller hva som kan være galt.

Det er litt kjedelig å eventuelt sende inn hovedkort og/eller CPU , og når man i tillegg studerer IT så er man litt avhengig av PC i hverdagen...

Men, er det et defekt hovedkort/CPU som er problemet så har jeg jo ikke så mye valg ;)

 

På forhånd tusen takk!

 

Med vennlig hilsen,

 

Naits

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I guiden til DesertGlow (som jeg har fulgt, og jeg er sikker på at ting er gjort riktig) så linkes det til ei fil som heter amdcpu.exe, mens den som ligger på AMD sin side http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...71_9706,00.html) heter cpudriver.EXE.

Jeg må si jeg er litt usikker på hvilken av disse som faktisk er den korrekte. Og hvor DesertGlow fikk linken fra i så fall. (Og tar jeg ikke helt feil, så er disse to filene av forskjellig størrelse også)

Den som liger på AMD sin side er den nyeste og den kan du trygt innstallere.

 

Men så er spørsmålet;

Er det en defekt CPU? Et defekt hovedkort? Eller er det noe annet?

Som sagt,  så tror jeg ikke det er min feil, siden jeg har gjort det samme på maskina til kompisen min og der fungerte det bra. (Vi kjøpte maskin samtidig og har derfor de samme specs, han kjører dog ikke SP 2 eller SP 1, men kan Service Pack være problemet? Det er også den eneste forskjellen i drivere/SP på maskinene såvidt jeg veit.)

SP2 er kjent til å skape problemer for strømsparing på enkelte hovedkort, så jeg anbefaler at du avinstallerer SP2 og ser om problemene dine løser seg da.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte at det kom til å bli nevnt, derfor la jeg til i posten min at jeg har lest og gjort det som skal til ifølge guiden :)

 

En liten oppdatering:

 

Jeg har avinnstallert SP2, innstallert SP1 og reinnstallert CDPU-driverne. Problemet er der fortsatt. :hrm:

 

Any ideas? :)

Endret av Naits
Lenke til kommentar

*bump* :)

 

[rant]

Det er i grunn litt rart at når man skriver en lang og meget informativ tekst om problemet, så er det nesten INGEN som vil hjelpe.

Skriver man derimot noe ala "omg stfu lol plz CPUen min kræsjz0r, hlp!" så kommer alle løpende...

[/rant]

 

Jeje... Blir sikkert ikke mere svar av min lille "rant" her heller da :p

 

Men er det noen sjeler der ute som har litt peil så settes det stor pris på hjelp :)

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Har du sjekket manualen som fulgte med hovedkortet, kanskje du må stille noe i BIOS først for å få Cool'n'Quiet til å fungere.

 

Se forøvrig dette jeg fant:

http://www.digital-daily.com/motherboard/g...nxp/index04.htm

As regards the Cool'n'Quiet technology, we haven't found any item in the BIOS settings. In fact, Gigabyte K8NNXP on the base of which our board is made did support this technology. So, hopefully the Cool'n'Quiet will work in the next BIOS versions.
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest igjennom manualen 2 ganger, men ingenting bortsett ifra det som jeg nevnte i posten min; CPU Smart Fan Control, har jeg funnet i BIOS.

Denne funksjonen fungerer forøvrig heller ikke.

Det virker iallefall ikke som at CPU-vifta skrur seg ned, selv om CPU-temp ligger på rundt 30-35 grader.

Lenke til kommentar

Det står ingenting i manualen om Cool'n'Quiet? Isåfall ta kontakt med Gigabyte...

 

Enten støtter ikke hovedkortet dette skikkelig eller så er det noe galt med din Windows-installasjon. Har du prøvd andre innstillinger under "Power Options" enn "Max Battery", f.eks. "Portable/Laptop" ?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg har tatt kontakt med Gigabyte for ei stund siden, og de mente at det var CPUen som var problemet.

Og ikke hovedkortet. (Kanskje et forventet svar... :p)

 

Og jeg har også prøvd med de forskjellige innstillinger.

Maskina henger like grusomt hver gang :p

Lenke til kommentar
Som sagt, så tror jeg ikke det er min feil, siden jeg har gjort det samme på maskina til kompisen min og der fungerte det bra. (Vi kjøpte maskin samtidig og har derfor de samme specs, han kjører dog ikke SP 2 eller SP 1, men kan Service Pack være problemet? Det er også den eneste forskjellen i drivere/SP på maskinene såvidt jeg veit.)

Se ovenfor for et sitat av hva jeg sa litt tidligere.

 

Kompisen min har nøyaktig likedan PC, og der fungerte det helt fint. :)

 

Jeg har tenkt å prøve å skifte ut prosessor med han, for å se om det er prossesoren som er dårlig, eller om det er hovedkortet.

 

Men det må vel være en av disse som er defekte, siden det ikke fungerer til meg?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg bytta til Bios versjon 3, og da funka det.

 

Dog jeg brukte en kopi av hans BIOS, så det kan muligens ha vært noe med min som det var noe galt med.

 

Det funker uansett fint nå :)

Jeg prøvde alt, inkludert minnebrikkebytting, men løsningen på problemet står i quoten over ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...