Gå til innhold

Eksterne harddisker til bærbare


Photon

Anbefalte innlegg

Vel siden man ikke har all verdens lagringsplass i en bærbar så lurte jeg litt på om det er noen spesielle merker og sån det er smart å kjøpe.

Har hørt at maxtor sine disker har det med å få korrupte greier osv, så er det noen som er fine til å ha med på farten, og ikke bare til å stå på ett skrivebord?

Og trekker disse mye strøm?

edit: retta noen rare setninger

Endret av Photon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lacie sine d2 disker som støtter usb2.0, fw 400/800 er ihvertfall viftefrie. 250Gb versjonen får du til ca. 2300.

En ekstern disk er ikke en mobil disk, altså beregnet for å flyttes på. Men noen disker er laget mer med tanke på dette. Lacie har her sine små lekre Porsche-mobile disker. Men de er treigere og mye dyrere pr. Gb enn "normale" disker...

Lenke til kommentar

Bruker du den bærbare mye uten enkel tilgang til nettstrøm, ville jeg ha gått for en 2,5"-modell som trekker strøm fra USB-porten (evt. portene da noen maskiner ikke leverer nok strøm via kun én USB-port)

 

Kjøper du en på 3,5", har du langt mer plass tilgjengelig, særlig om du kjøper kabinett og disk for seg da du seinere kan sette inn større disk.

Lenke til kommentar
ok, vel høres ut som en bra ide det =) takk for hjelpen  :thumbup:

det er ikke sikkert det er en kanonide. Jeg kjøpte et kabinett og puttet min 30 gb disk i dette (byttet i den bærbare) og nå etter 3 uker er den kaputt. den lyser, men jeg får den ikke opp i os lenger.

Og av dette utleder du at det ikke er noen god idè med kabinett? :roll:

Lenke til kommentar
1. Kjøp et kabinett med litt kvalitet

2. Kjøp en harddisk med litt kvailtet

3. Bruk nummer 1 og 2 uten problemer

Har gjort 1 og 2 og driver med 3. Det viste seg at en frekk kjeltring hadde nappet ut strømmen til usbhuben min, og det er der hardisken min får strømmen sin fra. Så nå virker alt helt glittrende.

Lenke til kommentar

Jeg har en Lacie 250GB ekstern HD (tror modellen heter P3) med USB2.0 interface i ett sånt Porsche-designet kabinett (en grå/sølv kasse..). Kjøpt via mpx til litt over 1800,- frem til døren min.

 

Disken funker kjempefint synes jeg; visst er ikke USB2.0 like kjappt på kontinuerlig overføring som FW400, men da jeg kjøpte HD'en havde jeg ikke FW på laptoppen jeg havde da. Samtidig har jeg ofte HD'en med meg til andre som ikke har FW, og nyter e sjelden gang imellem godt av att den funker (omenn langsomt...) med USB1.1 også.

 

Oftest står HD'en koblet til dockingstasjonen min; og fungerer greit som "lager" og musikkbase for meg. Samtidig er det flere her som spiller musikk via vårt trådløse nettverk og mitt delte itunes-bibliotek. Selv om dette skjer synes jeg den kjører kjappt nokk når jeg flytter saker og ting frem og tlbake mellem laptoppen og HD'en.

 

Konklusjonen er vel att jeg til prisen er superfornøyd. Eneste missnøye er att det er litt stress att slepe med seg strømforsynig g allt når jeg er ivei; men ettersom jeg lagrer det meste på min eksterne HD og derfor oftest har mye plass til overs på laptoppen er et relativt sjeldent att jeg egentlig sleper med den eksterne disk. Om jeg havde kjøpt den for att ha med den hele tiden ville jeg nokk overveie å legge fler penger på en litt mindre HD med strømforsyning via USB.

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med HD i ekstern kabinett. :love:

Kjøpte meg dette kabinettet for en stund siden:

eMagic harddiskkabinett for 3.5" IDE ,aluminium,USB 2.0/FireWire

 

Med denne HD'en:

Western Digital Caviar 250GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

Dette er genialt hvis man trenger mer lagringsplass. Men synd at strømforsyningen er nesten like stor som selve HD kabinettet. Angrer på at jeg ikke kjøpte en ekstern HD som kan ta strøm fra USB porten. Lager litt støy. Man hører ikke selve viften i kabinettet, men man hører surringen fra HD. Ganske naturlig egentlig, men likevel irriterende, men jeg har den i et skap under pulten min, og da hører jeg ingenting... Noe som kanskje irriterer mer, er at strømforsyningen lager en tikkelyd om natten... :mad: Kanskje det er noe feil med den?

 

Funker fint å streame filmer og musikk fra ekstene disken. Har bare benyttet meg av USB 2.0, da den medfølgende FW kabelen ikke passet i min FW port. :thumbdown:

 

Det greie med dette kabinettet er at man kan benytte seg av "endestykket" av kabinettet (der man kobler til HD'en) og veksle enkelt og greit mellom flere 3,5' HD'er... :w00t: Man trenger heller ingen programvare... Tåler endel. Har fraktet den mye rundt når jeg besøker kompiser.. :cool:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har dette kabinettet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855&cks=PRL

 

Og pr dags dato så fungerer det uten å måtte bruke flere usb-porter.

 

Men kommer dette mest ann på usb-porten eller harddisken jeg har inni kabinettet og gjøre?

 

Jeg har nemlig tenkt å kjøpe meg ny harddisk og lurte på om jeg kan gå for 7200rpm uten å måtte bruke 2 usb-kabler.

 

Noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Jeg har nemlig tenkt å kjøpe meg ny harddisk og lurte på om jeg kan gå for 7200rpm uten å måtte bruke 2 usb-kabler.

 

Noen som har noen erfaringer?

Min LaCie P3 250gb funker bra med ett enkelt usb2.0-kabel, det er en 7200rpm disk. Jeg bruker det sammen med en Zepto4200 (cl56 om man vil) og har ikke oplevt noe problem med ett usb-kabel (vet ikke hvordan man skulle koble til t kabler, bare en utgang fra disken?).

 

Når jeg sitter hjemme og jobber spiller jeg hele tiden musikk fra denne disken, og merker ikke att dette påvirker hastigheten jeg henter/gjemmer aandre saker på disken med heller. Filmvisning fra disken funker også upåklagelig. Mest imponert er jeg over att flere andre herhjemme også spiller musikk fra samme disk (WLAN nettverk med deling av filer via iTunes). Selv om jeg sitter rett ved siden av disken klarer jeg ikke å merke (ifht diskens prestasjoner) når andre ogs spiller musikk derfra. Om to andre spiller film bli disken merkbart tregere, men det skjer i prinsippet aldrig (man må jo teste da ;))

 

Disken har ikke noen vifte, men den summer/bråker litt når den er på - spesiellt på visse bordflater som gir resonnans. Nå står den på en bit skumgummi, så jeg merker ikke att den er på på dagerne. Jeg velger dog att slå av den på natten ettersom jeg sover ganske nær den, helt lydløs er den ikke men det mærkes på når allt annet er stille.

 

Det finnes sikkert andre disker som er bedre, men for 1800,- er jeg kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...