Gå til innhold

Dimming av Eheim 1048


Anbefalte innlegg

Jeg synes min Eheim 1048 pumpe bråker litt mye, og har for stort trykk... Er det en grei måte å regulere ytelsen på pumpa? Jeg er litt redd for slangene skjønner dere :p

 

Jeg prøvde å koble den på en lysdimmer. Da begynte den å lage brakelyder!, så det er ikke å anbefale. :nei:

 

Siden lysdimmeren ikke fungerte på pumpa, antar jeg at det er en synkronmotor (for dere som kan om slikt) som driver pumpa? eller er jeg helt på bærtur? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. . . eller asynkronmotor. Turtalet er bestemt av frekvensen, ikkje spenningen. Det var ein lignandes tråd for ikkje så lenge sidan. Konklusjonen var at endring av turtalet for ein vekselstraummotor ikkje var praktisk mulig.

 

Redd for slangene?! :!: Trykket blir aldri meir enn 0,15 bara uansett med den pumpa.

 

For å dempe lyden kan du ta eit søk etter "Eheim mod" her på forumet eller google.

Lenke til kommentar
. . . eller asynkronmotor. Turtalet er bestemt av frekvensen, ikkje spenningen. Det var ein lignandes tråd for ikkje så lenge sidan. Konklusjonen var at endring av turtalet for ein vekselstraummotor ikkje var praktisk mulig.

 

Redd for slangene?!  :!:  Trykket blir aldri meir enn 0,15 bara uansett med den pumpa.

 

For å dempe lyden kan du ta eit søk etter "Eheim mod" her på forumet eller google.

Dette er bull!

Det finnes plenty med turtalsregulatorer for vekselstrømsmotorer.

Men til dette kan du bruke en Elko Motorregulator.

Årsaken til at lysdimmeren spraker når du prøver å ha en motor på den er at dimmeren regulerer med å slå av slutten av sinuskurven, og hva skjer med en spole hvor spenningen blir plutserlig brutt?

Jo det oppstår en indusert motspenning som dimmeren må hanskes med og det tåler den ikke.

En motorregulator slår på sinuskurven ut i syklusen og lar den gå naturlig i null slik at det ikke blir indusert noe motspenning.

Dette gjelder da en triakregulator, frekvensomformeren har et helt annet reguleringsteknikk.

Triak regulering egner seg godt til turtalsregulering der det eksakte turtallet ikke er så viktig og motoreffekten er liten, forde det er effekten som reguleres ned.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er noe alla dette han tenkte på. (dette er en lysdimmer, ikke brukbar)

 

Det du skal ha, er en hastighets regulator for motorer, som ofte blir brukt til og regulere vifter på bad og WC.

 

Har søkt på Elko sinne sider men finner ikke en hastighets regulator for motorer.

Micromatoc hadde en, men den ser ut til og ha gått ut.

 

Norwesco hadde 4.stk.

 

 

Denne går fra 60-400VA, Eheim 1048 er på 10W, men jeg tror den ville virke.

 

1412398.jpg

 

En hastighets regulator koster ofte fra 400-800,-

 

edit: Hvis pumpa de bråker og du ikke har tatt en Eheim mod, burde du gjøre det.

Les denne her.

 

Jeg har en Eheim 1048 og den skurret, tok Eheim modden og nå hører jeg den ikke.

Kan ikke skjønne at det er nødvendig og hastighets regulere en Eheim 1048 pumpe??

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Den som eg link til, http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...d=&name=forside , står det Motor: 20-300 VA. Den er av Triac-typen, men men . . .

 

edit: Hvis pumpa de bråker og du ikke har tatt en Eheim mod, burde du gjøre det.

Les denne her.

 

Jeg har en Eheim 1048 og den skurret, tok Eheim modden og nå hører jeg den ikke.

Kan ikke skjønne at det er nødvendig og hastighets regulere en Eheim 1048 pumpe??

 

Det ser det jo ut som til at trådstarter har tenkt å gjere.

Lenke til kommentar
Den som eg link til, http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...d=&name=forside , står det Motor: 20-300 VA. Den er av Triac-typen, men men . . .

 

edit: Hvis pumpa de bråker og du ikke har tatt en Eheim mod, burde du gjøre det.

Les denne her.

 

Jeg har en Eheim 1048 og den skurret, tok Eheim modden og nå hører jeg den ikke.

Kan ikke skjønne at det er nødvendig og hastighets regulere en Eheim 1048 pumpe??

 

Det ser det jo ut som til at trådstarter har tenkt å gjere.

Ja, det la jeg ikke merke til at den var for motorer.

Jeg har ikke greie på om den Triac-typen virker??

 

Den vil kanskje virke, men norwesco hastighets regulatoren er laget for motorer.

 

edit:

Ja nå leste jeg bruksanvisningen og en slik kan du bruke på små motorer.

Du må bare velg typen RS 16/400 HR PH.

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
edit: Hvis pumpa de bråker og du ikke har tatt en Eheim mod, burde du gjøre det.

Les denne her.

 

Jeg har en Eheim 1048 og den skurret, tok Eheim modden og nå hører jeg den ikke.

Kan ikke skjønne at det er nødvendig og hastighets regulere en Eheim 1048 pumpe??

Jeg gjorde Eheim modden før i dag. Ble veeldig mye bedre da! Jeg tror heller ikke jeg trenger å gjøre noe med ytelsen på den nå..., i hvertfall ikke når det koster penger :p

 

Takker for alle svar!

 

 

 

perpyro: Takker for at du repeterte de greiene der. :) Gikk på elektro GK i fjord (går automatisering vk1 nå), og burde egentlig ha visst det :whistle:

Lenke til kommentar
Forresten den Elko regulatoren jeg refererte til kosta i 2001 ca 1000.- fra grossist.

Men den HA dimmeren fungerer også men den koster rundt 1000.- utpris den også.

Ja, de koster så mye. :yes:

 

Mitt anslag på 400-800,- var litt lite, ja.

Jeg henger ikke med lenger på prisene til el.materiel.

 

ca 1000.- fra grossist, var en stiv pris for og senke hastigheten på en Eheim Pumpe. :no:

Endret av bluesman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...