Gå til innhold

Lære å programmere i C/C++


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig lenge hatt lyst til å lære meg et eller begge disse språkene, men hvilket av dem er det greiest å begynne med?

Av forkunnskaper har jeg hatt faget objektorientert programmering (java) på universitetet. Men nå har jeg lyst til å lære meg et "skikkelig" programmeringsspråk. Har en følelse av at jeg før eller senere kommer til å få bruk for det. Hvilke nybegynnerbøker vil dere anbefale som er greie å jobbe med, og hvilket språk er det best for meg å begynne med?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er "common knowledge" at bøker med ordene "teach yourself", "dummies", "x days", "x hours" o.l. i tittlene som regel ikke er å anbefale.

 

http://www.ibiblio.org/Dave/Dr-Fun/df200002/df20000210.jpg

Jeg var innom fagbokhandelen på campus, og jeg så de bøkene. Når sant skal sies, styrte jeg faktisk unna de bøkene der. Det var andre som virket greiere og mer seriøse.

Lenke til kommentar
ongabonga, de bøkene er som oftest helt bedritne

 

stigfjel, men du mener fortsatt ikke det er et "skikkelig" programmeringsspråk, kan du utdype?

Javel? Fordi?

Jeg kjøpte C++ for Dummies, og det var som å kaste penger ut av vinduet. Hvertfall de som skrev boka 'C++ for Dummies' har null talent når det gjelder å forklare, og starter liksågodt rett på et program som tar for seg omregning fra Celsius grader og til Farenheit, og omvendt. Når vi starter på et slikt program, fremfor "Hello, world!", så sier det seg jo selv at man må forklare en hel del, men det gjelder tydlighvis ikke for dem. Jo dårligere og mindre forklart, jo bedre.

 

Terningkast :thumbdown::nei::hrm: 1 :hrm::nei::thumbdown:

 

Edit: Jeg har også programmering for dummies, den virka ikke så dum nei. Jeg gadd riktig nok ikke å lære meg QBasic først da, så jeg vet ikke hvordan frofatteren forklarte selve programmerina.

Endret av zirener
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Programmering i C++

Lervik & Ljosland

God bok laget for skoler i norge. Den har veldig mange oppgaver og spørsmål.

 

Ville nok ikke begynnt med "the c++ programming language" av Stroustrup.

Leser den nå, og den er temmelig avansert allerede i innledninga.

Det er min 3. bok, men den funker sikkert greit som 2. bok også.

 

Hørt mye skryt av "Accelerated C++" som begynnerbok.

 

Skjekk ut datajungelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...