Gå til innhold

Radeon 9700 pro; artefakter


KRK

Anbefalte innlegg

Har et Gigabyte Radeon 9700 Pro som har virka smertefritt i 1.5 år, inntil i går. Ved oppstart fungerte alt som det skulle, men etter at den hadde stått idle et par timer var skjermbildet fullt av artefakter. Disse artefaktene er synlig ved booting også, så det er nok ikke et driverproblem. Det er så ille at man kanpt klarer å se hva som er på skjermen. Synes det er veldig merklig at dette skjedde "av seg selv"...

Noen som har en ide om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått kortet over i en annen PC, og det funker perfekt.

 

Får sette det inn i PC'en min igjen, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Får gå inn i BIOS i første omgang å se litt. Det rare er jo at jeg ikke har endra noen innstilliner før dette skjedde. Det er jo en mulighet at det er annen harware som feiler... Får feilsøke litt :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nøyaktig det samme problemet. Da jeg forrige fredag spilte med mitt Radeon 9700 PRO - som hadde virket utmerket i halvannet år - dukket det plutselig opp en masse artefakter på skjermen. "En bagatell," tenkte jeg mens jeg klikket "Start på nytt", bare for å finne ut at de var der også under oppstarten. Siden har jeg prøvd flere mulige løsninger; bytte av skjerm, reinstallering av driverne, flashing av BIOS, venting. Nå har jeg endt opp med å deaktivere skjermkortet. Dette ser ut til å ha fjernet artefaktene, dog er det ikke noen løsning jeg ønsker å slå meg til ro med. Er det ikke litt underlig at to personer med samme skjermkort får samme problem på omtrent samme tid? Da jeg først oppdaget det, kjørte jeg en virustest med Norton AntiVirus 2004. Tidligere har jeg hatt svært lite trøbbel med virus, men likevel fant programmet sju infiserte filer. Kan det være et virus der ute som bevisst går inn for å ødelegge Radeon 9700 PRO-kort? Eller er det for søkt?

 

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar

Du/dere har to alternativer:

 

1: ta på ny goop (Arctic Silver 5), for mest sannsynlig så får dere artifacts fordi den opprinnelige goopen har tørket inn (en merkelig, gul, seig og stiv guffe). Det at artifact´ene forsvinner når du tar skjermkortet i et nytt kabinett kan skyldes at det andre kabinettet var kjøligere, og at skjermkortet da ble kjølig nok.

 

2: reklamasjon...

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Tåa; hvilken kjøling bruker du til kortet?

Jeg bruker standardkjøleren som fulgte med kortet (som forøvrig er av merket Sapphire). Ellers har jeg to kabinettvifter på 120 mm; en som suger inn luft og en som blåser ut.

 

Det samme skjedde med mitt kort, som jeg hadde klokket lavt over en 1 års periode. Lever kortet tilbake til forhandler og si at her er det noe feil. Du har 2 års garanti på et ati kort. Så det er bare å ta dem på det. Det funkerte for meg og jeg fikk igjen ett Rad9800PRO.

Oppdager de det ikke om kortet er overklokket? Er det bare skremsel når du hører om garantitap? Og en annen ting: Hadde du 9700 PRO og fikk igjen 9800 PRO? *håpe* :)

 

ta på ny goop (Arctic Silver 5), for mest sannsynlig så får dere artifacts fordi den opprinnelige goopen har tørket inn (en merkelig, gul, seig og stiv guffe). Det at artifact´ene forsvinner når du tar skjermkortet i et nytt kabinett kan skyldes at det andre kabinettet var kjøligere, og at skjermkortet da ble kjølig nok.

Er dette vanskelig? Selv har jeg ikke gjort mer avanserte ting inni maskinen enn å sette inn PCI-komponenter, så det høres litt skremmende ut. Men dersom løsningen ovenfor fungerer blir det vel ikke nødvendig uansett.

Lenke til kommentar
Det samme skjedde med mitt kort, som jeg hadde klokket lavt over en 1 års periode. Lever kortet tilbake til forhandler og si at her er det noe feil. Du har 2 års garanti på et ati kort. Så det er bare å ta dem på det. Det funkerte for meg og jeg fikk igjen ett Rad9800PRO.

Oppdager de det ikke om kortet er overklokket? Er det bare skremsel når du hører om garantitap? Og en annen ting: Hadde du 9700 PRO og fikk igjen 9800 PRO? *håpe* :)

Når du klokker kortet ned igjen, og du har ikke har synlige skader(fysiske) på kortet kan de ikke si noe som helt! Så mitt råd til deg er stå på krava! :thumbup:

 

Siden du ikke har klokket ditt skal det ikke være noe problem. og så lenge du har orginalkjøler på osv, så skal det mye til at de klarer å se at du har gjort noe galt.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...