Gå til innhold

Måling av temperatur


Puno

Anbefalte innlegg

Så har eg skaffa meg vannkjøling. Satsa på waterchill cpu-power sett samt en blokk til 6800 gt på microplex.

 

Da jeg startet opp såg jeg til min store overraskelse (eller skrekk) at grafikk kortet mitt var oppe i en temperatur på 86 grader (core). Fikk det ned til 56 grader ved å ta på kjølepasta om igjen..

 

Jeg monterte også en grademåler for å få mer nøyaktig måling. Den viste 32 grader.. Hvorfor viser ikke programvaren og grademåler det samme? Skal ikke grademåler monteres mellom blokk og kjerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet!

 

De programmene man vanligvis bruker for å måle temperaturer er svært sjelden til å stole på.

Du har gjort et riktig valg ved å montere en føler / digitalt termometer for å kontrollere temperaturen, men føleren skal IKKE, gjentar IKKE, monteres mellom kjøleblokk og core!!

Da vil jo kjøleblokka miste all kontakt med core, og da er katastrofen et faktum....

Lim heller fast føleren på baksiden av kortet, rett over GPU. Det gir en relativt bra måling av temperaturen.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med nvidia kort og temperaturer, men mitt Radeon 9800XT kort får jeg følgende avlesning fra :

 

Driver avlesning : 55 grader

Rivatuner avlesning : 35 grader

 

Mulig det er samme opplegget med nvidiakort ? :dontgetit:

 

Når det gjelder avlesning av temperaturer generelt så er ikke sensorene akkurat verdens mest riktige :no: og det gjelder alt av sensorer på hk, disker osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...