Gå til innhold

kjøp av eksternt harddiskkabinett


Knutmn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil egentlig anbefale deg om dette er en 7200 o/min disk til å ikke sette den i noe eksternt kabinett.

 

Det høye omdreiningstallet gjør at disken blir svært varm. Og det gjør også at disken må ligge i ro.

 

Billige eksterne harddiskkabinetter tar nok livet av disken på lengre sikt. Kjøper du et dyrere kan det hende at du får bukt med temperaturen.

 

Det er mange som plages med eksterne harddisker. Herunder Maxtor sine løsninger. Andre fabrikanter har ikke jeg hørt så mye om.

 

Jeg vil heller personlig anbefale deg å bygge eksterne disker på 2,5" harddisker fremfor 3,5" disker.

 

Fordelene med det er lavere temperarturer (4.200 o/min). Høyere stabilitet mot rystelser. Mindre kabinett.

 

Bygde nettopp en ekstern harddisk på deler fra datakjeden i Oslo. En 40 gb samsung og et billig kabinett. Kom på kr 1.195,- for rubbel og rake. Og den er stort sett ikke varmere enn romtemp. og har tålt temmelig mye slag til nå da den ligger i en ryggsekk :)

 

Lykke til uansett hva du velger :)

Lenke til kommentar
Keg skal kjøpe et eksternt kabbinett til min 120GB harddisk.

Noen som har noen råd angående hvilket jeg bør kjøpe? Hvilket har best ytelse?

En ting du ikke har oppgitt er hva slags bruksmønster disken kommer til å ha; det har litt å si.

 

For eksempel: Skal du primært bruke den til backup og data-flytting til\fra kompiser etc...? I så fall kan den for det meste være slått av, og da blir ikke temperatur etc noe større problem. Da er det bare å kjøpe en diger 3,5" disk og et billig eMagic-kabinett.

 

Dersom disken derimot skal være mye slått på og brukes aktivt hver dag er det imidlertid kanskje greit å tenke litt hardere på varmeutvikling og kabinett-kvalitet, som nevnt av Patience her.

Lenke til kommentar
Hvilket kabinett vil dere anbefale. Jeg kommer vel til å bruke det til backup, litt streaming av musikk, video og flytting av data

Har ikke så god oversikt, men jeg kan i det minste fortelle fordeler\ulemper med det jeg selv har:

 

eMagic USB 2.0 hd-kabinett

 

Billig, men har du uflaks kan du få et eksemplar der vifta støyer noe sinnsykt. Synes forøvrig at det blir temmelig varmt i bruk; kan være et problem hvis den skal stå og jobbe mye... (Mitt er stort sett slått av)

Lenke til kommentar

Har kjøpt noen Zynet Polar-kabinetter for usb2.0 i det siste. Disse virker helt greie bortsett fra at kvaliteten på skruer/pasninger på de fremre endelokk virker litt halvveis. Disse skal aldri av uansett da montering foregår bakfra, så en dråpe lynlim vil nok stabilisere. Ellers er de i aluminium og vil befordre varmen fra disken greit ut til omgivelsene. Utseendet er ok og prisen lav. Ytelsen har jeg ikke testet da den faktisk er ganske så uvesentlig til mitt bruk, nemlig automatisk sikkerhetskopiering. Diskene startes og stoppes av tidsur, og går kun en time i døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...