Gå til innhold

Ip skifte mellom OS


dabear

Anbefalte innlegg

Hey jeg har en dualboot mellom fedora2 og winxp, når jeg er inn på xp er ip-adressa mi 193.217.163.210 , mens den blir skifta til 193.217.115.95 tvert jeg går over i Fedora core2. Skifter jeg tilbake til windows igjen så blir ip'en 193.217.163.210, og sånn kan jeg fortsette.

Sia jeg tenkte å kjøre server på begge OS'ene kunne det vært greit å ha samme ip, er det noen måte å få til dette? Hva er det som skjer egentlig, hvorfor blir ip'en forskjellig fra OS til OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å komme med noen løsning kan jeg i hvert fall forklare problemet:

 

Hvis man ikke har statisk IP får man tildelt ny IP av dhcp-serveren til internettleverandæren din hver gang du logger deg på nettet.

 

MEN: dhcp-klienten (det programmet på maskinen som snakker med dhcp-serveren) husker hvilken IP den hadde sist gang og spør derfor om den kan få denne dersom denne er ledig. Som regel så er den det, og dermed får du samme IP hver gang du er på nettet.

 

Men som sagt har du forskjellig IP i Windows og Linux. Dette kommer av at når du logger deg på nettet i windows blir du tildelt en tilfeldig ledig IP første gang. Denne blir husket på av windows, og denne fortsetter du dermed å ha. Når du logger deg på nettet for første gang i Linux så får du igjen tildelt en tilfeldig IP, og denne andre tilfeldige IP-adressen husker Linux på. (Dette kommer av at man egentlig skal ha en ny tilfeldig IP hver gang man logger seg på nettet.)

 

Hvordan man løser dette vet jeg ikke. Jeg tipper det er lettest å få linux til å få samme IP som Windows har, ved å få dhcp-klienten i linux til å spørre om den samme IPen som du har i windows.

 

OBS! Dette er en ganske "usikker" måte å ha "fast" IP på, ettersom du når som helst kan få tildelt en ny tilfeldig IP "på tvang" av internett-leverandøren din dersom noen andre har tatt/fått tildelt den IPen du ønsker å ha mens du ikke har vært koblet på nettet.

Lenke til kommentar

Du kan, som root, gå inn i /etc/ og se hvilke filer som har noe med dhcpc i seg. dhcpc.conf eller noe sånt.

 

Du kan også prøve å sette PC-en til ikke å motta adresse automatisk, men bruke IP-adresse 193.217.163.210. Dette er veldig usikkert da det kan være en annen som allerede har den adressen. Etter at du har vært på nett, kan du prøve å sette tilbake til å motta IP-adresse igjen, og se om du da får den samme.

Lenke til kommentar

[root@localhost root]# find /etc -name dh*.conf

/etc/log.d/conf/services/dhcpd.conf

[root@localhost root]#

 

Det er den du mener på, hva skal jeg endre?

 

###########################################################################
# $Id: dhcpd.conf,v 1.2 2002/10/12 02:08:09 kirk Exp $
###########################################################################

# You can put comments anywhere you want to.  They are effective for the
# rest of the line.

# this is in the format of <name> = <value>.  Whitespace at the beginning
# and end of the lines is removed.  Whitespace before and after the = sign
# is removed.  Everything is case *insensitive*.

# Yes = True  = On  = 1
# No  = False = Off = 0

Title = "dhcpd"

# Which logfile group...
LogFile = messages

# Only give lines pertaining to the dhcpd service...
*OnlyService = dhcpd
*RemoveHeaders

########################################################
# This was written and is maintained by:
#    Kirk Bauer <[email protected]>
#
# Please send all comments, suggestions, bug reports,
#    etc, to [email protected].
########################################################

Lenke til kommentar

Ikke at jeg veit dette sikkert, men jeg mener å huske at Windows ikke gir slipp på ip-adressen ved nedstenging (hehe, shutdown). Linux er snill gutt her, og gir den fra seg når den ikke trengs mer.

 

Med dhcp, leaser man en ip-addresse en bestemt tid f.eks. en uke. Dersom du ikke vil legge beslag på adressen så lenge, kan du skrive: "ipconfig /release" i ledetekst, for å si den fra deg.

 

Hos foreldrene mine har/hadde vi 3-4 pc'er, og ville ha alle på nettet. Men vi hadde ikke ruter (den gangen), slik at vi bare kunne være 2 pcer online om gangen. Fikk to (dynamiske) ipadresser av tiscali.

 

Dersom vi ikke skulle være online lenger måtte vi skrive "ipconfig /release" i ledetekst. Slik at andre kunne komme seg på internett. De gangene en av oss glemte det og skrudde av pcen, blei det vanvittig rot hjemme for å finne ut hvem som hadde lagt beslag på ipadressen. Det gjaldt win98/win200 og winXP mener jeg å huske. Det største problemet var egentlig pappas bærbar (med xp). Siden ha presterte å ta med den utenlands uten å koble fra. (noe som gjorde at vi satt igjen med en adresse).

 

Eller drømmer jeg nå...?

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar

For å klare opp:

 

dhcpd er dhcp-server program - denne har som oppgave å dele ut ip'r. Du kan kjøre en sånn selv- hvis du har en ruter. Hos deg kjører dette programmet hos Tele2.

 

det du tenker på, dhcp-klienten, heter dhclient. Ta en titt på "man dhclient". Det står også referanser til andre manualsider nederst på siden - som f.eks. dhclient.conf. disse kan jo også være interessante?

Lenke til kommentar
Men Kristian2 - kan du poste den der i "traumatiske windows-opplevelser posten"?

 

Hehe, den passer helt klart inn der ja :!:

 

Men er fortsatt litt usikker på om det gjelder for nt-versjonene (xp, 2000). Men tror det, i sommer var jeg registrert med to forskjellige ipadresser i ruteren hos foreldrene mine (en for windows xp og en for linux).

 

Grunnen til at jeg postet det, var at jeg mente han kunne få samme ip-adresse i windows og linux bare ved å skrive ipconfig /release i ledetekst hver gang han gikk ut av windows.

 

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...