Gå til innhold

Bytter ut Itanium med EM64T


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei at de ser at det ikke er et marked for den nå kan så være , og om de har andre cpuèr på samvittigheten som ikke ble suksess , ser jeg heller ikke som negativt .

Om ingen hadde tro på noe og forsøkte ,ja da ble det ikke rare utviklingen .

AMD var jo selv rimelig usikre på sin A64 , men denne ble en suksess ,hadde de derimot ikke turt å satse på den hadde de enda sittet med xp .

Så jeg kan ikke helt se hva som er galt med dette om ikke markede er klare eller har behov for Itanium i dag , vil ikke det si at dette er en dårlig cpu , i tillegg sitter de igjen med lærdom/erfaringer som sikkert blir nyttige fremover .

Tror ikke Intel kjører frem PCI ekspress for morro skyld , men heller fordi de har behov for noe som yter bedre i sine fremtidsplaner . :hmm:

Lenke til kommentar
Riktig , om alle skulle sitte på sidelinjen og vente hadde ikke utviklingen kommet langt , det er jo ikke mange mnd siden amd ikke så behovet for PCI og mange dømte dette nord og ned , hva skjer nå ?? Jo AMD har annonsert at de kommer med dette :hmm::hmm:

DDR 2 har jo også fått mye pepper , men det er vel liten tvil om at dette er fremtiden , bare gi produsentene noen mnd til så skal dere se .

Når har AMD sagt at "de ikke ser behovet for PCIe" (regner med at det er det du mente). DDR2 er vel heller ikke "dømt nord og ned", folk har bare sagt at det for øyeblikket ikke er nødvendig for AMD-plattformen, da det foreløpig ikke gir noen ytelsesgevinst(?)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, nå er altså Itanium effektivt død på desktop'en. Ikke så rart egentlig med tanke på hvor lite konkurransedyktige Intels arbeidsstasjons-brikkesett har vært for denne plattformen. Alt tyder på at Itanium nå er dømt til et ensomt liv som et høy-ende nisjeprodukt kun for spesielt interesserte.

Hvorfor er AMD fans så ivrige på å erklere IPF død i hytt og pine? Hva er det dere frykter? Montecito? ingen grunn! Første Opteron konkurrent på workstation er Dimona, men allerede med Montvale i 2006 kommer IPF til å vise hva den duger til i det segmentet. Blir imidlertid litt dyr og gammeldags platform.

Lenke til kommentar
Hvorfor er AMD fans så ivrige på å erklere IPF død i hytt og pine?

Lurer jeg også på. x86 som vi kjenner det i dag har tross alt blitt utviklet i en del år, så jeg skjønner ikke pointet med å begrave en arkitektur som i historisk perspektiv fremdeles er i startfasen. Så lenge Intel føler for å bruke penger på IPF er ingenting avgjort.

Lenke til kommentar

Startfasen? Itanium-prosjektet er faktisk snart 10 år gammelt, og burde ha vært mainstream for lengst. Intels store plan for Itanium var at den skulle erstatte alt, men Athlon/P4 tvang den ut av desktop, Opteron/Nocona ut av arbeidsstasjon og 2- til 4-veis tjenere. Med dual-kjerne Opteron/Xeon så ryker nok markedsgrunnlaget for 8-veis tjenere også, og Itanium blir effektivt dømt til et liv i 16-veis og større systemer. Med Horus-brikksettet vil Opteron kunne skalere til 16-veis og 32-veis allerede neste år, og K9 som kommer i 2006/2007 så vil også 64-veis og 128-veis systemer bli mulig. Fremtiden til Itanium ser absolutt mørk ut, men det bør ikke komme som noen overraskelse siden arkitekturen ble designet uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Startfasen?  Itanium-prosjektet er faktisk snart 10 år gammelt, og burde ha vært mainstream for lengst.  Intels store plan for Itanium var at den skulle erstatte alt, men Athlon/P4 tvang den ut av desktop, Opteron/Nocona ut av arbeidsstasjon og 2- til 4-veis tjenere.  Med dual-kjerne Opteron/Xeon så ryker nok markedsgrunnlaget for 8-veis tjenere også, og Itanium blir effektivt dømt til et liv i 16-veis og større systemer.  Med Horus-brikksettet vil Opteron kunne skalere til 16-veis og 32-veis allerede neste år, og K9 som kommer i 2006/2007 så vil også 64-veis og 128-veis systemer bli mulig.  Fremtiden til Itanium ser absolutt mørk ut, men det bør ikke komme som noen overraskelse siden arkitekturen ble designet uten mål og mening.

Det har ikke falt deg inn at IPF vil fortsette å utvikle seg? Dual core kommer her også og Montecito kan ikke sies å være annet enn lovende. Selv jeg ble overrasket over hvor høy frekvens de venter å introdusere den på i forhold til effektforbruket. Jeg stiller meg faktisk sterkt tvilende til at noe som helst kommer til å henge med IPF gjennom 2006 (65nm). Jeg har i allefall ikke sett noen planlagte produkter med like lovende utvikling.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Startfasen?

Ja, historisk sett. Kun en brøkdel av x86. Når vi snakker om arkitekturer på dette nivået, så må man se på de store linjene over svært lang tid. Det er også naturlig at de første årene ikke er representativ for en arkitektur i det lange løp, og så vidt jeg har forstått er det først de siste årene at IPF har blitt kvitt "barnesykdommene" i de reelle produktene og begynt å realisere sitt potensial. Noen endelig dom skal ikke jeg begi meg inn på, men å slakte IPF nå forekommer meg litt forhastet.

Lenke til kommentar

Pureblade: x86 er riktignok gammel, men man snakker egentlig om 3 generasjoner:

 

1. x86

2. x86-32 (aka IA32)

3. x86-64 (aka AMD64)

 

Det har altså vært to store opprydninger i denne arkitekturen, og den første tok Intel seg av med IA32 som kom samtidig med 80386. Den siste store opprydningen tok AMD seg av med AMD64 som kom samtidig med K8. K8 er som kjent en hybrid-prosessor, men jeg ser ikke bort ifra at fremtidige x86-prosessorer blir kun x86-64. Microsoft gjør sitt beste med å kvitte seg med 16-bits kode, og f.eks. Windows XP x64 Edition støtter bare 32-bits programmer. BIOS'en i PC'er er fortsatt 16-bit, men det er forventet at også denne blir erstattet av en 32-bit eller 64-bit EFI-BIOS som på Itanium-systemer iløpet av få år (tidsnok for Longhorn).

Lenke til kommentar
Det har ikke falt deg inn at IPF vil fortsette å utvikle seg? Dual core kommer her også og Montecito kan ikke sies å være annet enn lovende. Selv jeg ble overrasket over hvor høy frekvens de venter å introdusere den på i forhold til effektforbruket. Jeg stiller meg faktisk sterkt tvilende til at noe som helst kommer til å henge med IPF gjennom 2006 (65nm). Jeg har i allefall ikke sett noen planlagte produkter med like lovende utvikling.

Joda, men pris/ytelse er viktigere nå enn noensinne og utviklingen av IPF vil fortsette så lenge Intel/HP finner det fornuftig. Lite tyder på at Itanium har fått noe mer vind i seilene nå, og Montecito virker bare å være rettet mot Power5 og Niagara med tanke på prisnivået. AMD forventer å ha høyeste ytelse per watt med sine dual-kjerne Opteron-prosessorer som kommer neste år, og jeg forventer at neste generasjon AMD-prosessorer (K9) som kommer på 65nm også vil være minst like konkurransedyktige som dagens prosessorer. IPF har nok ikke møtt veggen ennå, men bakken blir brattere og brattere for hver dag som går.

Lenke til kommentar
IPF har nok ikke møtt veggen ennå, men bakken blir brattere og brattere for hver dag som går.

Hvilken vegg. Jeg er faktisk genuint interessert i å vite hvilke problemer som ligger i IPF løypa. Tror jeg har grep om de fleste, men har ikke sett noen plasser hvor det ser ut til å stoppe helt opp.

Jeg snakker ikke om arkitektoniske ting nå, men om veien til markedet. Proprietære arkitekturer blir ofte møtt av stengte dører, og IPF må yte veldig mye bedre enn konkurrentene til en lavere pris skal den kunne overleve i det lange løp. Konkurrentene har et godt forsprang på IPF her, og jeg tviler på at Montecito vil endre noe særlig på dette.

Lenke til kommentar
IPF har nok ikke møtt veggen ennå, men bakken blir brattere og brattere for hver dag som går.

Hvilken vegg. Jeg er faktisk genuint interessert i å vite hvilke problemer som ligger i IPF løypa. Tror jeg har grep om de fleste, men har ikke sett noen plasser hvor det ser ut til å stoppe helt opp.

Jeg snakker ikke om arkitektoniske ting nå, men om veien til markedet. Proprietære arkitekturer blir ofte møtt av stengte dører, og IPF må yte veldig mye bedre enn konkurrentene til en lavere pris skal den kunne overleve i det lange løp. Konkurrentene har et godt forsprang på IPF her, og jeg tviler på at Montecito vil endre noe særlig på dette.

Riktig. Pris/ytelse forholdet vil ikke bli utgjevnet før Xeon og IPF er på samme platform. Men det kommer til å skje og representerer altså ingen vegg i den forstand. Det er mer å regne som ei lita kneik og de er over den innen 2007.

Lenke til kommentar
IPF har nok ikke møtt veggen ennå, men bakken blir brattere og brattere for hver dag som går.

Hvilken vegg. Jeg er faktisk genuint interessert i å vite hvilke problemer som ligger i IPF løypa. Tror jeg har grep om de fleste, men har ikke sett noen plasser hvor det ser ut til å stoppe helt opp.

Jeg snakker ikke om arkitektoniske ting nå, men om veien til markedet. Proprietære arkitekturer blir ofte møtt av stengte dører, og IPF må yte veldig mye bedre enn konkurrentene til en lavere pris skal den kunne overleve i det lange løp. Konkurrentene har et godt forsprang på IPF her, og jeg tviler på at Montecito vil endre noe særlig på dette.

Riktig. Pris/ytelse forholdet vil ikke bli utgjevnet før Xeon og IPF er på samme platform. Men det kommer til å skje og representerer altså ingen vegg i den forstand. Det er mer å regne som ei lita kneik og de er over den innen 2007.

Vel å merke er det Xeon MP og Itanium som skal over på samme sokkel og ikke Xeon DP. Det spørs jo også hvor lenge Intel gidder å pøse penger inn i Itanium, det kan jo være at når Xeon erstatter Itanium på sikt fullt og helt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det spørs jo også hvor lenge Intel gidder å pøse penger inn i Itanium, det kan jo være at når Xeon erstatter Itanium på sikt fullt og helt.

IPF best på pris/ytelse:

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....02262819&EDATE=

IPF rett og slett best:

http://www.itweb.co.za/sections/enterprise...olutions&O=FPIN

IPF helt uten konkurranse:

http://www.sgi.com/products/visualization/prism/

 

Innen 2007 vil antagelig den beste x86 ytelsen en kan få, komme via IPF prossessorer som software emulerer. (bookmark dette!) ;)

Lenke til kommentar
Det spørs jo også hvor lenge Intel gidder å pøse penger inn i Itanium, det kan jo være at når Xeon erstatter Itanium på sikt fullt og helt.

IPF best på pris/ytelse:

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....02262819&EDATE=

IPF rett og slett best:

http://www.itweb.co.za/sections/enterprise...olutions&O=FPIN

IPF helt uten konkurranse:

http://www.sgi.com/products/visualization/prism/

 

Innen 2007 vil antagelig den beste x86 ytelsen en kan få, komme via IPF prossessorer som software emulerer. (bookmark dette!) ;)

Hehe, vi får se på det da :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det spørs jo også hvor lenge Intel gidder å pøse penger inn i Itanium, det kan jo være at Xeon erstatter Itanium på sikt fullt og helt.

IPF best på pris/ytelse:

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories....02262819&EDATE=

Nei, Xeon er bedre på pris/ytelse på TPC-C benchmark'en:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_price_perf_results.asp

 

Tja, her er hele listen av resultater på TPC-H benchmark'en:

http://www.tpc.org/tpch/results/tpch_perf_results.asp

 

I realiteten er Opteron er best på TPC-H databaser som måler 100GB og 300GB, Sparc64 på 1TB, og Itanium på 3TB og 10TB.

 

The TPC believes that comparisons of TPC-H results measured against different database sizes are misleading and discourages such comparisons. The TPC-H results shown below are grouped by database size to emphasize that only results within each group are comparable.

 

Visualiseringssystemene til SGI er ut for tiden, de blir erstattet av mye rimeligere PC'er og har gjort det i lang tid så det blir også feil det du påstår her.

 

Innen 2007 vil antagelig den beste x86 ytelsen en kan få, komme via IPF prossessorer som software emulerer. (bookmark dette!) ;)

Det har jeg overhodet ingen tro på, men jeg skal ikke ta fra deg gleden med å tro på julenissen :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...